تشریح برنامه‌های دهه وقف در خوزستان
کد خبر: 4002094
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

تشریح برنامه‌های دهه وقف در خوزستان

مدیرکل اوقاف خوزستان برنامه‌های دهه وقف در استان را تشریح کرد.

خاکباز

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان به مناسبت آغاز هفته وقف، گفت: دستگاه وقف از این بابت مقدس است که یک نهاد صددرصد مردمی و ممتاز دینی است که کار آن احیا و آبادانی بقاع متبرکه و موقوفات است. آنچه در اداره کل اوقاف وجود دارد مجموعه‌ای از وقف‌های منفعتی و انتفاعی است.

وی ادامه داد: قریب به ۱۵ هزار وقف انتفاعی و منفعتی در استان وجود دارد که اداره کل اوقاف استان باید برای آنها برنامه داشته باشند که  از سال ۹۷ تاکنون اقدامات موثری در راستای احیا و آبادانی موقوفات منفعتی و انتفاعی استان شکل گرفته است.

خاکباز درباره اقدامات اداره کل اوقاف برای احیای این موقوفات گفت: از جمله این اقدامات سرمایه‌گذاری در دو شهرستان است که دامداری سبک در موقوفه توکل و رشیدی دزفول اتفاق افتاد. تقریباً می‌توان گفت میران نفر چشمگیری از اراضی زراعی به دامن موقوفات برگشته یا احیا شده است.

مدیرکل اوقاف خوزستان بیان کرد: برخی از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها، همچون پتروشیمی، شرکت نفت، خطوط انتقال راه‌، آب و فاضلاب که در اراضی موقوفه بودند برای اولین بار تعیین تکلیف شدند و مساحتی که در اختیار دوایر دولتی و شرکت‌ها و پالایشگاه‌های بود مشخص شد. برخی تمکین کرده و قرارداد بستند و برخی هم در حال بستن قرارداد هستند و برخی نیز متأسفانه در محاکم قضایی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش در راستای احیا و آبادانی موقوفات به این دلیل مطلوب است که تمام درآمد آن به مردم برمی‌گردد. خوشبختانه اوقاف خوزستان از دیرباز موقوفات بزرگ و خوبی داشته است و این موضوع نشان می‌دهد مردم خوزستان از دیرباز با مقوله وقف آشنایی داشتند.

خاکباز گفت: استان خوزستان در راستای کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، برپایی روضه امام حسین، در زمینه کمک به زوج‌های بی‌بضاعت و... موقوفه دارد و این نشانگر فهم عمیق مردم خوزستان است که از یک قرن پیش تاکنون به وقف روی آورده‌اند. خوشبختانه رویه وقف در خوزستان نه تنها از قدیم بوده بلکه قدیمی هم نشده است و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف خوزستان خاطرنشان کرد: آن چیزی که برای مردم خوزستان حائز اهمیت است این است که نیاز است وقف های جدید در راستای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) ایجاد شود. متأسفانه در راستای وقف قرآنی استان ضعیف است. علم  در حال حاضر به سمت علوم نوپا پیش می‌رود و وقف باید در راستای علم و فناوری افزایش یابد.

وی گفت: دفتر مقام معظم رهبری اجازه وقف مشارکتی را اعلام کرده است و چند نفر می‌توانند وقف مشارکتی داشته باشند و نیتی را برای آن در نظر بگیرند.

خاکباز به برنامه‌های اوقاف در دهه وقف اشاره کرد و گفت: در دهه وقف چندین نشست تخصصی با اصحاب رسانه، نخبگان و استادان حوزه و دانشگاه و واقفان خیراندیش و احیای یاد واقفان مرحوم شده برگزار می‌شود. همچنین رونمایی از چند موقوفه جدید و تقدیر از رتبه آوران مسابقات قرآن از برنامه‌های دیگر ما در دهه وقف است. 

مدیرکل اوقاف خوزستان گفت: یکی دیگر از محورهای فعالیت اداره کل اوقاف،  در زمینه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی است. استان خوزستان نزدیک به ۴۱۷ امامزاده واجب التعظیم و یک پیغمبر دارد. باید بقاع متبرکه از لحاظ ابنیه در خور شأن این بزرگان بازسازی شوند و هم برنامه‌های فرهنگی اجتماعی و تبلیغی در آن به نحو احسن انجام شود. مراکز افق در بقاع متبرکه برای برگزاری برنامه‌های متناسب با بعد فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی شده‌اند. ورود اوقاف در زمینه کمک به مردم در سیل و فراگیری ویروس کرونا در همین راستا بوده است.

وی گفت: دولت قبل در زمینه کمک به سرمایه‌گذاری در موقوفات کمک نکرد اما توانستیم به همت خود اشتغال‌زایی را در موقوفات ایجاد کنیم یعنی هر پروژه در شهرستان راه‌اندازی شده است حداقل ۵ و حداکثر ۱۵ نفر نفر به صورت مستقیم و نفرات هم به صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

خاکباز گفت: اوقاف یک دولت کوچک شده است چراکه در آن مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و.. است. این ابزار خوبی است که دولت می‌تواند از مسیر وقف در موقوفات سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی کند.

انتهای پیام
captcha