تبدیل ایران به پایگاه تخصصی تشیع از نعمات حضور امام رضا(ع) است
کد خبر: 4003018
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

تبدیل ایران به پایگاه تخصصی تشیع از نعمات حضور امام رضا(ع) است

مدرس حوزه علمیه همدان گفت: تنها کشوری که در جهان اسلام حکومت رسمی شیعه دارد، ایران است و مقدمات آن به نگاه راهبردی اهل بیت و امام رضا(ع) برمی‌گردد که می‌دانستند ایران در آینده تبدیل به پایگاه جهانی تشیع خواهد شد.

تبدیل ایران به پایگاه تخصصی تشیع از نعمات حضور امام رضا(ع) استحجت‌الاسلام محمدرضا زارعی، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، به بیان تاثیرات حضور امام رضا(ع) در ایران پرداخت و اظهار کرد: با آمدن امام رضا(ع) به ایران تحولاتی ایجاد شد، تعداد زیادی از خاندان اهل بیت(ع) برای زیارت ایشان به این سرزمین آمدند.

وی ادامه داد: کاروانی که برای زیارت امام رضا(ع) از مدینه به سمت مرو حرکت کردند وقتی به فارس می‌رسند حاکم آن شهر از ترس رسیدن این کاروان به مقصد خود، با آنان برخورد و تعداد زیادی را به شهادت رساند و تعدادی به بیابان پناه بردند که این آغار حرکتی برای حضور و آمدن وابستگان خاندان عصمت و طهارت در ایران بوده است.

مدرس حوزه علمیه همدان تصریح کرد: با بررسی دلایل حضور خاندان اهل بیت(ع) در ایران می‌توان به شبهه فراوان بودن امامزادگان در ایران پاسخ داد، گرایش ایرانیان برای آمدن بزرگان تشیع و خاندان اهل بیت(ع) زمینه را برای حضور آنان فراهم کرد.

وی اظهار کرد: تنها کشوری که در جهان اسلام حکومت رسمی شیعه دارد، ایران است که مقدمات آن به نگاه راهبردی اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) بازمی‌گردد، اینکه می‌دانستند ایران در آینده تبدیل به پایگاه جهانی تشیع خواهد شد.

زارعی با اشاره به علاقه قلبی مردم ایران به امام رضا(ع) گفت: اوج گرایش امام در بین مردم را می‌توان در نماز تاریخی عید فطر دید که مامون وحشت می‌کند که مبادا امام رضا(ع) کوچکترین اشاره‌ای کند و ملت بر علیه او قیام کنند.

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه امام رضا(ع) تمایل قلبی به حضور در ایران نداشتند اما از همین نقطه بهترین استفاده را برای ترویج تشیع و ایجاد مرکزی برای شیعیان می‌کنند.

مدرس حوزه علمیه همدان تصریح کرد: در زمان امام رضا(ع) اوج توجه مردم به امام معصوم را بعد از دوران امام علی(ع) شاهد هستیم اما پس از شهادت ایشان باز هم غربت برای شیعه تکرار می‌شود.

وی علمیت را از ویژگی‌های بارز امام رضا(ع) بیان کرد و افزود: یکی از القاب امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) دیگر ویژگی بارز ایشان رافت و مهربانی‌شان است.

زارعی با اشاره به ثواب زیارت امام رضا(ع) در روایات مختلف گفت: اگر کسی به امام رضا(ع) اعتقاد داشته باشد 4 امام بعدی را هم قبول دارد و اعتقاد به امام رضا(ع) به معنای اعتقاد به دوازده امام است.

وی تصریح کرد: در بین اهل بیت(ع) به زیارت امام علی(ع)، امام حسین(ع) و امام رضا(ع) تاکید ویژه‌ای شده اما از این بین زیارت امام رضا(ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چراکه سایر فرقه‌های شیعه به امام حسین(ع) و امام علی(ع) اعتقاد دارند اما امام رضا(ع) را تنها شیعیان دوازده امامی قبول دارند و ایشان را زیارت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha