تأثیر فیلم و سریال در رشد فرهنگ نماز بین کودکان و نوجوانان
کد خبر: 4003825
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳

تأثیر فیلم و سریال در رشد فرهنگ نماز بین کودکان و نوجوانان

دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی با بیان اینکه آموزش مفاهیم نماز برای دانش‌آموزان باید متناسب ذائقه و ذوق آنان باشد، گفت: حضور هنرمندان، ساخت سریال‌های اثرگذار و پرتکرار ازنظر محتوا و پرداختن رسانه به این مهم الزامی است، اما متأسفانه جای خالی آن احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی، در حاشیه برگزاری شورای اقامه نماز منطقه 5 کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به حضور 7 استان همدان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کردستان و مرکزی در این شورا، تصریح کرد: طعم خوش اقامه نماز باید به نوجوانان و جوانان چشانده شود، آگاهی از چرایی مناجات و راز و نیاز آنان را به سمت اقامه فرائض الهی کمک می‌کند و لازم است ستاد اقامه نماز با کمک دیگر مسئولان در این رابطه راهکارهای عملیاتی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه لزوم توجه هرچه بیشتر به اقامه نماز در مدارس و دانشگاه‌ها و بررسی پرداختن به مسائل مهدویت در استان‌ها از مصوبات شورا است، ضرورت پرداختن به بروز آسیب‌های کم‌توجهی به نماز در دانشگاه و آموزش و پرورش در سطح اجتماع را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این جلسه قرار بر این است که نقطه نظرات اعضا جمع‌آوری، پالایش و برای ارائه برنامه و راهکار کاربردی به ستاد اقامه نماز ارسال می‌شود.

رودبارانی بررسی و ارزیابی اسناد بالادستی دستگاه‌ها در حوزه نماز را از دیگر موضوعات مورد بررسی دانست و اظهار کرد: اعتقاد داریم کاهش آسیب‌های اجتماعی رابطه مستقیم با رشد مفاهیم دینی دارد، اما به این امر مهم آنچنان که باید و شاید پرداخته نمی‌شود، با پیگیری جدی مصوبات، دریافت گزارش دقیق از دستگاه‌ها و ارائه راهکارهای درست و به روز به ادارات ما را در رسیدن به اهداف کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه رسیدگی به امور نماز در سطح جامعه فقط به عهده ستاد اقامه نیست، ادامه داد: همه ما، هریک در شغلی در راستای توسعه اقامه نماز مسئولیم. درست است که این وظیفه به ستاد اقامه نماز محول شده است، اما یک دست صدا ندارد و قطعاً ما به تنهایی نخواهیم توانست به این امر مهم جامه عمل بپوشانیم. آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از مهم‌ترین دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند یاریگر باشند.

دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی ضرورت پرداختن به مفاهیم قرآن و نماز و ارتباط این دو مهم را از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها خواستار شد و افزود: خوشبختانه در سطح استان و کشور هستند افرادی که بتوانند در این امر ما را کمک کنند. اگر نوجوانان با مفاهیم درست آشنا شوند، قطعاً خروجی خوبی خواهیم داشت. مفاهیم نماز برای دانش‌آموزان باید متناسب ذائقه و ذوق آنان باشد و حضور هنرمندان، ساخت سریال‌های اثرگذار و پرتکرار از نظر محتوا و پرداختن رسانه به این مهم الزامی است و متأسفانه جای آن در رسانه خالی است.

وی در پایان بیان کرد: ارائه طرح و برنامه فقط محدود به اجرای مصوبات کشوری نیست و ما در قالب بُرش استانی می‌توانیم راهکارهایی برای رفع آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم. پرداختن به مؤلفه نماز بحث محوری است، چراکه امنیت اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، داشتن فرزندانی سالم‌تر، کاهش بزه، ارتقای وجدان کاری، کاهش آمار زندانیان همگی در سایه توسعه فرهنگ نماز تحقق می‌یابد. ازاین رو برای داشتن جامعه‌ای مهدوی باید همه بسیج شده و کار را به دوش دیگری نیندازیم.

انتهای پیام
captcha