الزامات اتحاد اسلامی و ضرورت‌ برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت
کد خبر: 4006014
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
به مناسبت آغاز هفته وحدت /

الزامات اتحاد اسلامی و ضرورت‌ برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت

گسترش تفکرات تکفیری در جهان اسلام طی ده سال اخیر و تبدیل شدن این تفکرات به اقدامات جنایتکارانه تروریستی گروه‌های تکفیری چون داعش در سوریه، عراق و افغانستان، جدی گرفتن مقوله وحدت اسلامی و برگزاری کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس وحدت اسلامی را بیش از پیش ضروری ساخته که اگر بر مبنای یک برنامه با اهداف دقیق، عملیاتی و قابل سنجش و ارزیابی برگزار شود می‌توان به نتیجه‌بخش بودن آن امید فراوان داشت.

وحدت اسلامی

به گزارش ایکنا، سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از امروز، سه‌شنبه 27 مهر آغاز می‌شود و تا روز یکشنبه، 2 مهر، ادامه می‌یابد، اما هدف از هفته وحدت و برگزاری این کنفرانس چه بوده و به عبارت دیگر چه مسائلی برگزاری این کنفرانس را به امری ضروری تبدیل کرده است؟

بر اساس روایات اهل سنت، پیامبر اکرم(ص) در روز 12 ربیع الاول متولد شده است و اهل شیعه تاریخ ولادت ایشان را در روز 17 ربیع الاول می‌دانند. امام خمینی(ره) در 6 آذر سال 1360 شمسی فاصله این چند روز را هفته وحدت نام گذاری کردند و مانند نامگذاری روز قدس ادبیات و جریان جدیدی را در جهان اسلام ایجاد کردند. اهمیت و ضرورت این نامگذاری بدان جهت بود که انقلاب اسلامی با وحدت میان همه اقشار، گروه‌ها، مذاهب، ادیان و اقوام به پیروزی رسید و به همین دلیل از همان ابتدای انقلاب دشمنان سعی کردند در دو جهت با تشدید اختلافات داخلی، انقلاب نوپای اسلامی را با شکست مواجه سازند؛ تحریک اختلافات میان مذاهب اسلامی یا شیعه و سنی و تحریک تعصبات ملی گرایانه در مقابل سایر اقوام. لذا امام خمینی(ره) با شناخت دقیق این توطئه خطرناک فرمودند: «از ملی‌گرایی خطرناک‌تر و غم انگیزتر، ایجاد اختلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان و القای تبلیغات فتنه‌انگیز و دشمن‌ساز بین برادران اسلامی است. حمدالله تعالی در انقلاب اسلامی ایران هیچ اختلافی بین دو طایفه وجود ندارد و همه با دوستی و اخوت در کنار هم زندگی می‌کنند، اهل سنت که در ایران جمعیتش بی‌شمارند و در اطراف و اکناف کشور زیست می‌کنند و دارای علما و مشایخ بسیار هستند با ما برادر و ما با آنها برادر و برابریم و آنان با نغمه‌های نفاق‌افکنانه‌ای که بعضی جنایتکاران و وابستگان به صهیونیسم و آمریکا ساز نموده‌اند، مخالفند.

برادران اهل سنت در کشور اسلامی بدانند که عمال وابسته به قدرت‌های شیطانی بزرگ خیرخواه مسلمین و اسلام نیستند و لازم است مسلمانان از آنان تبری کنند و به تبلیغات نفاق‌افکنانه آنان گوش فرا ندهند. من دست برادری به تمام مسلمانان متعهد جهان می‌دهم».(صحیفه امام، ج‏13، ص 209 و 210)

همچنین امام خمینی(ره) یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم.» (صحیفه امام،ج6،ص133)

این سخنان و رویکرد امام(ره) نشان می‌دهد که از همان ابتدای انقلاب مسئله وحدت میان شیعه و سنی در داخل کشور یک استراتژی در نظام جمهوری اسلامی بوده و هیچگاه به مثابه یک تاکتیک و امر موقت و گذرا به آن نگریسته نشده است و گواه اثبات این ادعا تداوم این رویکرد در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است که ایشان توهین به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کردند و اقدام اخیر ایشان در انتصاب یکی از نیروهای نظامی اهل سنت، امیر دریادار ایرانی، به فرماندهی نیروی دریایی ارتش دلالت و پیامی به نگاه برادرانه جمهوری اسلامی به اهل سنت است.

جمهوری اسلامی ایران به واسطه همین رویکرد داخلی تلاش کرده و می‌کند که مسئله وحدت را در جهان اسلام زنده و پویا نگه داشته و مانع از به حاشیه رفتن این گفتمان و پررنگ شدن گفتمان‌های واگرایانه، افراطی و ضد وحدت شود. در این مسیر برگزاری 35 دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت نشان از این توجه بی‌نظیر جمهوری اسلامی ایران به این موضوع حیاتی است. براساس چنین نگاهی اولین دوره این کنفرانس سال 1365 برگزار شد و تا دوره چهارم این کنفرانس توسط سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد اما از دوره پنجم (1370) با فرمان رهبر معظم انقلاب مقرر شد مجمع جهانی تقریب مذاهب که در سال 1369 تأسیس شده بود، متولی برگزاری این کنفرانس شود که تا به امروز هم این مسئولیت را برعهده دارد.

هدف اصلی این کنفرانس هم ایجاد زمینه‌های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان جهت نزدیک‌سازی دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان در زمینه‌های فقهی، اصولی، کلامی، تفسیری، اتخاذ راهکارهایی برای تعاملات وحدت‌آفرین و نیز بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌حل‌های مناسب و موضع‌گیری مشترک در برابر آن است.

در طی ده سال اخیر گسترش تفکرات تکفیری در جهان اسلام و تبدیل شدن این تفکرات به اقدامات جنایتکارانه تروریستی گروه‌های تکفیری چون داعش در سوریه، عراق و افغانستان، جدی گرفتن مقوله وحدت اسلامی و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی را بیش از پیش ضروری ساخته است که اگر بر مبنای یک برنامه با اهداف دقیق، عملیاتی و قابل سنجش و ارزیابی برگزار شود می‌توان به نتیجه‌بخش بودن آن امید فراوان داشت در غیر این صورت به برنامه‌ای نمادین و کلیشه‌ای و محدود به یک هفته خاص، تبدیل شده و نمی‌تواند اهداف اعلامی خود را به نتیجه برساند. ‌

دوره سی و پنجم این کنفرانس نیز از امروز با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» در تهران برگزار می‌شود و براساس اعلام حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ۲۳۰ مهمان شامل ۵۲ مهمان بین‌المللی از ۱۶ کشور و ۱۸۰ مهمان از داخل کشور در کنفرانس حضور دارند. در دوره اخیر کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی از ۳۹ کشور پخش می‌شود که ۳۶۰ سخنرانی به صورت وبینار انجام خواهد شد و ۱۸۰ سخنرانی خارجی و ۱۸۰ سخنرانی داخلی در کانال یک و ۱۰۰ سخنرانی داخلی در کانال دوم کنفرانس پخش خواهد شد.

انتهای پیام
captcha