حافظان قرآن سهمیه‌ای برای کنکور ندارند
کد خبر: 4010860
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷

حافظان قرآن سهمیه‌ای برای کنکور ندارند

یک حافظ کل قرآن با تأکید براینکه برای تربیت نسلی قرآنی باید امتیازات ویژه در نظر گرفت، افزود: متأسفانه برای حفاظ هیچ امتیازی در کنکور درنظر گرفته نشده است و فقط به حافظان کل مدرک معادل کارشناسی اعطا می‌شود.

اعظم فتحی، حافظ کل قرآناعظم فتحی، حافظ کل قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: تعداد حافظان 5 جزء تا کل در استان کم نیست و برای ارتقای این افراد در بخش‌های مختلف باید برنامه‌ریزی تخصصی کرد. بسیاری از حافظان به دلیل ضعف در صوت و لحن از شرکت در مسابقات و حتی آزمون ارزیابی حفظ باز می‌مانند، بهتر است این افراد نیازسنجی شوند که آیا استعداد در این زمینه ندارند یا استاد ندارند.

وی افزود: آزمون ارزیابی حفاظ، آزمونی استاندارد است و فضا را برای شرکت همگانی مهیا کرده است، اما برخی از حافظان که در بخش صوت و لحن مشکل دارند از ادامه مسیر باز می‌مانند، پیشنهادم این است که در صورت نداشتن استعداد در سطح سه مدرکی بدون لحاظ کردن صوت و با درج در مدرک صادر شود تا این افراد بتوانند از مزایا بهره‌مند شوند، اگر هم حافظان استعداد دارند و مربی ندارند برای آنان مربی توانمند در نظر گرفته شود.

فتحی ادامه داد: تعداد بسیاری از حافظان استان به دلیل آماده نبودن و عدم انگیزه برای تمرین مستمر از شرکت در آزمون ارزیابی حفاظ منصرف می‌شوند، علت عدم حضور آنان در ابعاد مختلف از جمله روانشناختی باید آسیب‌شناسی شود. همه ما که در رشته حفظ فعالیم باید گام‌های مؤثرتری برای آموزش حرفه‌ای قرآن‌آموزان و تربیت نسلی قرآنی برداریم. باید قبول کنیم عموم توجه‌ها به مرکز استان و شهرهای مهم استان است و روستاییان در این زمینه مظلوم واقع شده‌اند، برای ایجاد موج قرآنی حتی یک روستا و دهستان نیز برای ما حائز اهمیت است و نباید از کنار آن راحت بگذریم.

این حافظ کل به تشریح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و فرمایش مقام معظم رهبری در این راستا پرداخت و گفت: اقداماتی برای تحقق این مهم صورت گرفته است، اما می‌شود موفق‌تر عمل کرد، جای خالی خیلی از اقدامات احساس می‌شود و اگر بتوانیم از اساتید حفظ در آموزش و پرورش بیشتر یاری بگیریم، قطعاً خروجی بهتری را شاهد خواهیم بود. ملاک ما در گام اول حفظ کل نیست، چراکه اگر دانش‌آموز بداند باید کل قرآن را حفظ کنند شاید دلزدگی و خستگی در نگاه اول ایجاد کند، اما وقتی به مرور این کلام وحی را حفظ کند دیگر خودش آن را رها نمی‌کند و با اشتیاق مسیر را ادامه می‌دهد.

وی آموزش و پرورش را بزرگ‌ترین مؤسسه قرآنی هر استان و شهر دانست و بیان کرد: به طور قطع جذبی که در این مراکز آموزشی اتفاق می‌افتد را در مؤسسات قرآنی شاهد نیستیم و اگر کار در این مقطع تحصیلی درست انجام شود، بیشترین مسیر برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن طی شده است.

فتحی با تأکید براینکه برای تربیت نسلی قرآنی باید امتیازات ویژه در نظر گرفت، ادامه داد: متأسفانه برای حفاظ هیچ امتیازی در کنکور در نظر گرفته نشده است و فقط به حافظان کل مدرک معادل کارشناسی اعطا می‌شود در صورتی‌که نوجوان امروز باید در کنار پاداش معنوی کار قرآنی از پاداش مادی و دنیوی نیز برخوردار باشد، اما متأسفانه به این امر توجه ویژه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات قران در دستگاه‌های مختلف رایج است و برای ساماندهی آن می‌توان بهتر عمل کرد، ادامه داد: همه دستگاه‌ها مسابقات قرآنی دارند که در جایگاه خود ارزشی است، اما این اقدامات نباید به برنامه‌ای فرمایشی تبدیل شود، برای ارتقای سطح مسابقات باید برنامه داشت اینکه فقط مسابقاتی برگزار شود دردی دوا نمی‌کند.

فتحی بیمه را یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه قرآنی برشمرد و خواستار پیگیری جدی از سوی دستگاه‌های مربوط شد و افزود: دستگاه‌هایی که فعالیت فرهنگی ـ قرآنی دارند باید از مشاوران قرآنی استفاده کنند تا طرح‌ها تخصصی‌تر پیش رود. هم‌چنین نداشتن بانک اطلاعاتی جامع و حتی گروه قرآنی منسجم در استان از دیگر مشکلاتی است که در حوزه قرآن وجود دارد.

انتهای پیام
captcha