برگزاری مراسم ترحیم شهدای اعتراضات / درخواست نمایندگی سازمان ملل از همه اطراف برای حفظ خویشتن‌داری
کد خبر: 4011132
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
آخرین تحولات انتخابات عراق

برگزاری مراسم ترحیم شهدای اعتراضات / درخواست نمایندگی سازمان ملل از همه اطراف برای حفظ خویشتن‌داری

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق از پایان بازشماری دستی آراء تمامی حوزه‌های انتخاباتی تا پایان روز یکشنبه و تعیین تاریخ برای اعلام نتایج نهایی انتخابات خبر داد، از سویی امروز مراسم تشییع پیکر شهدای تظاهرات در حوالی منطقه سبز با حضور یک مقام عالی‌رتبه برگزار شد. نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز خواهان خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، عماد جمیل، عضو رسانه‌ای این کمسیون اعلام کرد که درخواست‌های بازشماری آراء تنها شامل 11 استان می‌شود و 7 استان دیگر درخواستی در این مورد ارائه نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه این کمیسیون بازشماری آراء پنج استان بابل، کربلا، نجف، دیالی و بغداد در دو جانب کرخ و رصافه را تکمیل کرده، خاطرنشان کرد: این کمیسیون فردا بازشماری آراء استان‌های نینوا، صلاح بصره، کرکوک و ذی قار علاوه بر این صندوق‌های مرتبط به مهاجران در دهوک که شامل 44 صندوق و همچنین صندوق مرتبط به آوارگان در نینوا هستند را به پایان خواهد رساند.

وی تأکید کرد: کمیسیون روز یک‌شنبه بازشماری تمام صندوق‌های مورد اعتراض را کامل می‌کند و پس از تعیین نتیجه، پرونده‌ها را به مراجع قضایی ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون می‌تواند پس از تکمیل درخواست‌های ارسالی از سوی مرجع قضایی، نتایج نهایی انتخابات را اعلام کند، تأکید کرد: هیچ اعمال فشاری چه از داخل کشور و چه از خارج کشور بر کمیسیون وارد نشده است.

دیروز جمعه، کمیسیون عالی مستقل انتخابات از تکمیل شمارش و دسته‌بندی آراء معترضه در مناطق کرخ و رصافه خبر داده بود.

برگزاری تشییع پیکر شهدای اعتراضات روز جمعه

مراسم تشییع پیکر شهدای تظاهرات در حوالی منطقه سبز با حضور یک مقام عالی‌رتبه برگزار شد.

هیئت عالی‌رتبه امنیتی شامل عثمان الغانمی وزیر کشور، سپهبد عبدالامیر یارالله رئیس ستاد ارتش و سپهبد عبدالامیر الشمری، معاون فرمانده عملیات مشترک، در مجلس ترحیم شهدای تظاهراتی دیروز در نزدیکی منطقه سبز بغداد، شرکت کردند.

در مراسم تشییع این شهدا نیز سران عالی‌رتبه جمعیت و شخصیت‌های امنیتی و سیاسی حضور داشتند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح امروز شنبه دستورات جدیدی را برای تأمین امنیت محل تظاهرات در نزدیکی الخضراء صادر کرد.

در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق تصریح شده است که پس از اتفاقات ناگوار روز جمعه در نزدیکی محل‌های تحصن در بغداد، فرمانده کل نیروهای مسلح، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر به فرماندهی عملیات بغداد دستور داد تا یک ستاد عالی به ریاست یک افسر عالی‌رتبه و نمایندگانی از سرویس‌های امنیتی از جمله حشد الشعبی را به منظور مدیریت و تأمین امنیت تحصن برای جلوگیری از درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان تشکیل دهد.

بر این اساس، به تظاهرکنندگان توصیه و یادآوری شده است که قوانین آزادی بیان را که در قانون اساسی عراق تضمین شده است، رعایت کنند و همچنین از نیروهای امنیتی عراق خواسته است که خویشتن‌دار و به شیوه‌های حرفه‌ای برای حفاظت از آزادی بیان و حقوق بشر پایبند باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است: فرماندهی عملیات مشترک از طریق عملیات پیشگیرانه در بخش‌های مختلف به کار خود برای ارتقای امنیت و ثبات و مقابله با بقایای گروه‌های تروریستی داعش در تمام مناطق کشور ادامه می‌دهد.

 درخواست دفتر سازمان ملل از سایر اطراف برای حفظ خویشتن‌داری

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) از همه طرف‌ها خواست حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند.

این هیئت امروز جمعه در توییتی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: از تشدید خشونت‌ و آسیب‌های ناشی از آن امروز در بغداد ابراز تأسف می‌کند و از همه احزاب درخواست می‌کند حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و به‌ حق اعتراض مسالمت‌آمیز احترام بگذارند و از سویی خواهان مسالمت‌آمیز باقی ماندن تظاهرات شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha