تأثیر طب ایرانی؛ فراتر از حوزه سلامت/ گردشگری سلامت طب ایرانی فعال می‌شود
کد خبر: 4011907
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
نفیسه حسینی‌یکتا اظهار کرد؛

تأثیر طب ایرانی؛ فراتر از حوزه سلامت/ گردشگری سلامت طب ایرانی فعال می‌شود

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهمی که طب ایرانی به غیر از حوزه سلامت در بخش‌های اقتصاد داروهای گیاهی و صنعت توریسم می‌تواند داشته باشد، اعلام کرد: برنامه‌ریزی در حوزه صنعت توریسم و گردشگری سلامت طب ایرانی در حال انجام است.

تأثیر طب ایرانی فراتر از حوزه سلامت/ گردشگری سلامت طب ایرانی فعال می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه دومین جشنواره طب ایرانی امروز سه‌شنبه 18 آبان‌ماه با حضور بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار و ضمن معرفی برگزیدگان این دوره، از پیشکسوتان طب ایرانی تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و دبیر جشنواره طب ایرانی با اشاره به اینکه 14 سال پیش طب ایرانی وارد نظام آموزش رسمی کشور شده است، گفت: طب ایرانی گنجینه غنی فرهنگی است که به برکت انقلاب اسلامی، بعد از فطرت 150 ساله مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت و در سال 86 اجازه ورود به بزرگ‌ترین دانشکده‌های علوم پزشکی را پیدا کرد.

وی ادامه داد: این اتفاق مبارکی بود که مقام معظم رهبری از آن به عنوان مژده یاد کردند. این اتفاق آغاز حرکتی سخت و پرفراز و نشیب اما گوارا برای تمام علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان بود. حرکت احیای طب ایرانی از پشتوانه غنی اسناد بین‌المللی و ملی برخوردار است. در زمینه بین‌المللی، راهبرد سازمان جهانی بهداشت را داریم که کشورهای عضو را موظف به استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی یا مکمل کرده است. از جمله اسناد قوی ملی ما سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 12 سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را داریم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم نگاهی گذرا به مزایا و ویژگی‌‌های این مکتب غنی داشته باشیم، بدون شک متوجه می‌شویم که گستره اثرگذاری توسعه منطقی و عالمانه طب ایرانی بیرون از دایره حوزه سلامت می‌تواند مدنظر قرار داده شود، گفت: همانطور که گسترش طب ایرانی می‌تواند مؤلفه‌های سلامت را به جد مورد تأثیر قرار دهد، بدون شک در دایره خارج از حوزه سلامت هم اگر توسعه منطقی این قسمت را داشته باشیم می‌توانیم تأثیر آن را بر مؤلفه‌های مختلف، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ببینیم.

تأثیر طب ایرانی فراتر از سلامت

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در حوزه سلامت، رویکرد اولویت پیشگیری بر درمان را حلقه گمشده نظام سلامت کشور برشمرد که طب ایرانی به جد مورد توجه قرار داده است و گفت: توجه ویژه‌ای که طب سنتی ایرانی به اصلاح سبک زندگی، بُعد معنوی و بعد روحانی در کنار بعد جسمانی دارد، ویژگی‌ مهمی است که به هیچ عنوان نباید از نظر مغفول بماند. خارج از دایره سلامت و پزشکی توسعه منطقی طب ایرانی اگر به دقت و با برنامه‌ریزی انجام شود بدون شک با توجه به ظرفیت‌های موجود بر بسیاری از مؤلفه‌های اقتصادی می‌تواند تأثیر بگذارد.

وی اظهار کرد: اگر توسعه منطقی طب ایرانی را داشته باشیم با ظرفیت غنی گیاهان دارویی در کشور به عنوان بستری برای تولید داروهای گیاهی می‌توانیم به جایگاه واقعی که می‌تواند ایران در دنیا در این بازار داشته باشد دست پیدا کنیم.

صنعت توریسم و گردشگری سلامت طب ایرانی

دبیر دومین جشنواره طب ایرانی نکته مغفول مانده در حوزه طب ایرانی را صنعت توریسم و گردشگری سلامت و تندرستی به عنوان یک موضوع منحصربه فرد ایران دانست و اعلام کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص در دست اجراست. اگر این برنامه‌ریزی‌ها را بتوانیم به نقطه و سرمنزل مقصود برسانیم می‌توانید به عنوان دریچه‌ای برای جهش صنعت گردشگری و ظرفیت منحصر به فرد آن در نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت: اگرچه توسعه طب سنتی ایرانی بعد از ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های گذشته با پستی و بلندی‌های فراوان روبه رو بوده و گاهی در بعضی دوران بی‌مهری‌های فراوانی را به خود دیده است، اما اگر برخی رویکردهای افراطی و تفریطی نبود، بدون شک امروز ایران از این ظرفیت در مقاطع و شرایط بهتری می‌توانست استفاده کند. اما شرایط گذشته امید و تلاش متخصصان، محققان و علاقه‌مندان این حوزه را متوقف نکرد.

حسینی‌یکتا یکی از نمودهای موفقیت جریان دانشگاهی طب ایرانی را کسب رتبه چهارم برای ایران بعد از چین، آمریکا و هند در تولید علم در حوزه طب سنتی و مکمل دانست و اظهار کرد: این مقام نشان می‌دهد که جریان دانشگاهی طب سنتی ایرانی با تلاش برای مستند به شواهد کردن آموزه‌های ایرانی این رتبه را در دنیا ثبت کرده است.

مژده مرجعیت ایران اسلامی در تولید علم طب‌های سنتی

وی تصریح کرد: بر این باور هستیم که رویکرد انقلابی دولت سیزدهم و توجه ویژه به اجرای شدن اسناد بالادستی این حوزه که بارها در سخنان وزیر بهداشت به آن تأکید شده، نظاره‌گر سرعت بیشتر توسعه طب ایرانی خواهیم بود. همچنین بر این باور هستیم که در آینده‌ای نه چندان دور مژده مرجعیت ایران اسلامی برای تولید علم در حوزه طب‌های سنتی و مکمل به عموم اعلام کنیم و اعتقاد راسخ داریم که مسیر توسعه طب سنتی ایرانی مگر با ادغام همه جانبه در نظام سلامت اجرایی نمی‌شود.

حسینی‌یکتا در پایان گفت: در شرایط فعلی طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی را در مراحل انتهایی در نظام شبکه داریم که امیدواریم به زودی به مرحله کشوری شدن وارد شود. ادغام طب ایرانی در نظام سلامت یعنی ادغام همه جانبه در آموزش، پژوهش، درمان، بهداشت و تمامی ارکان نظام سلامت که اگر این مهم به بهترین نحو بر اساس وظایفت وزارت بهداشت عملیاتی شود، می‌تواند طب سنتی ایرانی را به عنوان مؤلفه‌ای در الگوی پیشرفت ایران مؤثر و کارآمد معرفی کند.

وی در پایان سخنان خود، یاد و خاطره دکتر اصفهانی از پیشکسوتان عرصه طب ایرانی را گرامیداشت.

تأثیر طب ایرانی؛ فراتر از حوزه سلامت/ گردشگری سلامت طب ایرانی فعال می‌شود

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی سخنران بعدی این مراسم بود؛ وی تصریح کرد: نباید سکولار فکر کرد؛ تاریخ پزشکی و طب ایرانی در همه دانشگاه‌ها باید آموزش داده شود. اگر محدود فکر کنیم این رشته رشد پیدا نمی‌کند. باید کمیت را افزایش دهیم. در فضاهای غیر علمی رشد کمی زیاد بوده اما اگر طب ایرانی به صورت علمی رشد کمی نیز یابد، جلوی حرکت‌های غیر علمی را می‌گیرد.


بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه به ادغام طب ایرانی در نظام سلامت اعتقاد کامل دارد، گفت: در تمام مراکز درمانی متخصصان طب ایرانی می‌توانند حضور داشته باشند. ادغام در همه سطوح باید صورت گیرد. وزارت بهداشت مصمم است براساس اسناد بالادستی از همه ظرفیت طب ایرانی استفاده کند. در این خصوص نباید افراط و تفریط کرد. نه اینکه عده‌ای بگویند طب ایرانی وجود ندارد و نه اینکه بگویند همه بیماری‌ها را این طب درمان می‌کند؛ باید حد وسط را بگیریم.

در ادامه مراسم نیز از پیشکسوتان و برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره طب ایرانی تقدیر به عمل آمد و دبیر علمی همایش گزارشی از روند برگزاری آن ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha