کاهش قیمت کالاهای اساسی با همکاری مردم و دولت
کد خبر: 4012554
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲

کاهش قیمت کالاهای اساسی با همکاری مردم و دولت

امام جمعه اهواز بیان کرد: دولت و مردم باید با یکدیگر همکاری کنند تا قیمت محصولات در بازار در آینده نه چندان دور کاهش یابد. یکی از راهکارهای کنترل گرانی این است که دست واسطه‌ها قطع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد امام جمعه اهواز

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد، امام جمعه اهواز در خطبه‌های نماز جمعه امروز 21 آبان‌ماه بااشاره به سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی خرد و کلان زندگی ما مسلمانان را شامل می‌شود. سبک زندگی، شیوه‌هایی است که برای حل نیازمندی‌های خودمان در حوزه‌های مختلف زندگی به کار می‌گیریم.

وی افزود: این شیوه‌ها و رفتارها در سبک زندگی اسلامی، بر ارزش‌ها مبتنی است و ارزش‌ها هستند که شکل دهنده سبک زندگی هستند و زندگی ما را سامان می‌دهند.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه ما نباید فقط برای ثواب در نماز جمعه شرکت کنیم، گفت: نماز جمعه باید به کلاس درس تبدیل شود تا انسان قبل و بعد خود را ببیند و اثر نماز جمعه را در زندگی خود ببیند. اگر سبک زندگی ما اصلاح پیدا کند و سامان داده شود، بسیاری از مشکلاتی که در جامعه وجود دارند را نخواهیم دید.

وی افزود: مردم موضوعات خطبه‌های نماز جمعه را پیگیری و یادداشت کنند و حتی موضوعات را به امام جمعه پیشنهاد دهند. اشتغال جوانان، ازدواج، فرزندآوری، خانواده، الگوی مصرف و غیره از مهمترین مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی است که در خطبه‌های نماز جمعه مورد توجه قرار می‌گیرد و به آن‌ها تأکید می‌شود.

موسوی‌فرد ادامه داد: همه این مسائل الگوهای به هم پیوسته و درهم تنیده هستند که به یکدیگر مرتبط هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه شود. الگوی مصرف، الگوی خوراک، پوشاک، مسکن، تفریح و غیره از دیگر مواردی هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود.

وی افزود: الگوها و سبک زندگی که به‌عنوان چراغ راه زندگی انسان‌ها هستند، دارای پشتیبان‌های سخت افزاری و نرم افزاری هستند و بدون دانش‌های لازم در این دو بخش، امکان ایجاد سبک زندگی وجود ندارد.

امام جمعه اهواز گفت: در کشور اسلامی چون ایران، امروز گرفتار مصرف گرایی و عدم قناعت شده ایم. چه شده که امروز ایران و ایرانیان در شمار مصرف گراترین مردمان عالم به حساب می آیند؟

موسوی‌فرد با اشاره به بحث فسادستیزی و ایجاد عدالت اجتماعی بیان کرد: در یک بخشی از استان‌ها شرکت‌های فراوانی فعال هستند و هزاران میلیارد از آن بخش، پول برای کشور به دست می آید اما کنار این شرکت‌ها چندین شهرک فقیر نشین وجود دارد که وقتی مردم آن شهرک ها خود را مقایسه می‌کنند می گویند که این شرکت‌ها برای چه کسی تولید دارند؟

وی افزود: عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند که وقتی هزاران میلیارد تومان از استان برده می‌شود، در کنار این شرکت‌ها چند شهرک صنعتی ایجاد و بستر و زمینه اشتغال برای جوانان استان فراهم شود. ۱۸۱۱ واحد صنعتی در خوزستان دارند که اگر خط تولید این شرکت‌ها افزایش یابد، قطعا شاهد ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان خوزستانی خواهیم بود.

موسوی‌فرد تصریح کرد: مدیران غیر بومی وقتی به استان می آیند، ۴۰، ۵۰ نفر نیرو نیز با خود می آورند اما جوانان بومی منطقه بیکارند و این درد جوانان خوزستان است. وقتی هم قرار است که برای اشتغال نیرویی جذب شرکت‌های خوزستانی شود، فراخوان کشوری منتشر می‌شود در صورتی که در دیگر استان های کشور به این شکل نیست.

امام جمعه اهواز گفت: عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند همه شرکت های قوی که میلیارد میلیارد پول برای کشور تامین می کنند، ابتدا باید امنیت خود را تامین کند و لازمه ایجاد امنیت نیز ایجاد فرصت اشتغال است.

موسوی فرد بیان کرد: دولت و مردم باید با یکدیگر همکاری کنند تا قیمت محصولات در بازار در آینده نه چندان دور کاهش یابد. یکی از راهکارهای کنترل گرانی این است که دست واسطه ها قطع شود. باید دلالان دانه درشت را بر چوبه دار ببینیم. دلالان دانه درشت شناخته شده ای که هرگاه اراده می کنند و قیمت برنج و گوشت وغیره را بالا می برند، باید بالای چوبه دار بروند و دستگاه قضایی آن ها را به سزای اعمالشان برساند.

وی افزود: نظارت مستقیم بر قیمت کالاها و برخورد با متخلفان از دیگر راهکارهای کنترل قیمت اقلام است.

انتهای پیام
captcha