تزریق بیش از ۴۰۰۰ دز یادآور در اردبیل
کد خبر: 4012896
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

تزریق بیش از ۴۰۰۰ دز یادآور در اردبیل

رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ و متخصص ایمن‌شناسی پزشکی اردبیل، از تزریق بیش از ۴۰۰۰ دز سوم واکسن کرونا با عنوان «دز یادآور» در این شهرستان خبر داد.

عدم تزریق ۶۰ هزار اردبیلی در دز اول واکسن کرونا

الهام صفرزاده، رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ و متخصص ایمن‌شناسی پزشکی اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، از تزریق بیش از ۴۰۰۰ دز یادآور واکسن کرونا در این شهرستان خبر داد و گفت: در استان اردبیل ۸۶ درصد دز اول و ۶۶ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده و در حال حاضر تزریق دز سوم در حال انجام است.

وی ضرورت تکمیل زنجیره واکسیناسیون را برای ارتقا ایمنی بیشتر یادآور شد و تصریح کرد: استان اردبیل چهارمین استان کشور در اجرای موفق و گسترده طرح واکسیناسیون علیه بیماری کرونا بوده و قطعاً این گستردگی در یک ماه آینده بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ و متخصص ایمن‌شناسی پزشکی اردبیل، ضرورت تزریق واکسن را در پیشگیری از بیماری‌های عفونی و کاهش مداخلات پزشکی یادآور شد و افزود: تنها راه غلبه بر بیماری‌های عفونی تزریق واکسن است که در کووید ۱۹ نیز این امر در مرحله انجام است.

صفرزاده بیان کرد: با گذشت ۹ ماه از آغاز واکسیناسیون در ایران در کنار تزریق نوبت اول، دوم و دز یادآور که اثربخشی بیشتری در کنترل بیماری کرونا دارد در حال انجام است و از گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و کادر درمان انتظار می‌رود در این مرحله مشارکت لازم را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ۶ ماه از تزریق واکسن دز دوم برای این افراد می‌گذرد تزریق دز یادآور ایمنی بیشتری را ایجاد و برای گروه‌های سنی پایین‌تر نیز این امر انجام خواهد شد.

صفرزاده اظهار کرد: افرادی که از سیستم ایمنی ناقص و یا معیوب رنج می‌برند، بیماران مزمن کیوی، کبدی، دیابت، ام. اس، پیوند اعضا و شیمی بهتر است تزریق دز یادآور را در اولویت قرار دهند.

وی ادامه داد: هر فردی که در دز اول و دوم پلاتفرم خاص واکسن را دریافت کرده باید دز سوم را نیز از همین نوع تزریق کند که البته افراد گرفتار بیماری کرونا بعد از بهبودی و گذشت ۴ هفته از بهبودی کامل می‌توانند تزریق واکسن را انجام دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ و متخصص ایمن‌شناسی پزشکی اردبیل، یادآور شد: بعد از گذشت ۶ ماه اثرگذاری واکسن تزریق شده کاهش می‌یابد و از همین رو تزریق دز یادآور برای این گروه‌های سنی تاکید می‌شود تا شرایط مطلوب‌تری را در ایمن‌سازی جامعه شاهد باشیم.

صفرزاده با اشاره به پیچیدگی بیماری کرونا و آنفلوانزا، ادامه داد: افرادی که گرفتار آنفلوانزا شده‌اند باید بعد از بهبودی کامل تزریق واکسن خود را انجام دهند تا ما در پیک ششم گرفتار آسیب‌های جدی در این بخش نشویم.

انتهای پیام
captcha