سهم ناچیز کتب قرآنی در سبد فرهنگی/ نویسندگان آموزش دین را جدی بگیرند
کد خبر: 4013272
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱

سهم ناچیز کتب قرآنی در سبد فرهنگی/ نویسندگان آموزش دین را جدی بگیرند

مدرس دانشگاه و چهره برتر قرآنی کشور با بیان اینکه درصد بسیار پایینی از قفسه کتاب‌فروشی‌ها به کتب مذهبی و قرآنی اختصاص دارد و سهم استفاده از کتاب‌های قرآنی بین همین میزان در سبد فرهنگی مردم بسیار ناچیز است،‌ گفت: برای اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی باید تبلیغات گسترده صورت گیرد.

حبیب‌الله صابری‌نسبحبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه و چهره‌ برتر قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، تصریح کرد: اهمیت مطالعه برکسی پوشیده نیست و نویسندگان بی‌شماری در اقصی نقاط جهان به نوشتن و گردآوری مطالب در زمینه‌های مختلف پرداختند و توجه خداوند به مطالعه تا بدان جا است که به «قلم» قسم یاد کرده است و این مصحف شریف با کلام مبارک «اقرأ» بر نبی مکرم اسلام(ص) نازل شده است.

وی با اشاره به اینکه «کتاب» واژه‌ای قرآنی و 255 با تکرار در این مصحف شریف تکرار شده است، اظهار کرد: زیبایی کلام وحی باید برای نوجوانان و جوانان بازگو شود، اما متأسفانه کمتر شاهدیم که نویسندگان و شعرا نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند. در مقابل دشمنی که از همه توان و تجهیزات برای ضربه زدن به اسلام و قرآن استفاده می‌کند، ما چه کرده‌ایم و چه میزان محتوای الهی را راهی برای مقابله قرار داده‌ایم؟

صابری‌نسب ادامه داد: گفتن، نوشتن و خواندن از ارکان مهم زبان است و اهمیت چرایی خواندن کتاب، دیدن کتاب و نوشتن باید مشخص شود. قرآن 321 هزار و 250 حرف و 6236 آیه دارد و نویسندگان قادر هستند از آیه به آیه و حتی از حروف آن برای نگارش استفاده کنند و لازمه این کار نیز این است که نویسنده علاوه بر تسلط بر علوم علمی به مبانی الهی نیز تسلط لازم را داشته باشد.

خالق کتاب «شمیم رحمت» قرآن را با استناد به آیه 24 سوره مبارکه «عبس» که می‌فرماید: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» افزود: هر انسانی که توان خواندن و نوشتن دارد باید مطالعه را اولویت دهد. متأسفانه مطالعات کتاب‌های علوم قرآنی بسیار کم است و برای بالا بردن سرانه مطالعه کتاب‌ها با مضامین قرآنی باید اشتیاق ایجاد کرد. فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید در جامعه اسلامی بیش از سایر کشورها باشد، اما متأسفانه سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و کتاب در سبد فرهنگی عموم مردم جایگاه قابل قبولی ندارد.

صابری‌نسب تأکید کرد: متأسفانه نگارش کتاب‌های خوب و مفید به‌ویژه در زمینه علوم دینی سیر نزولی به خود گرفته است. خواندن کتاب باید ذهن انسان را به سمت مطالعات علمی هدایت کند، اما نویسندگان امروز در پرداختن به این عامل مهم ضعیف هستند و توجه لازم را ندارند. کتاب‌های فعلی مانند مقالات دانشجویی کپی است و نویسنده به خود زحمت مطالعه و پژوهش نمی‌دهد. در دانشگاه‌ها نیز پایان‌نامه‌های بسیار زیاد، اما بدون استفاده به دلیل کپی بودن وجود دارد، در صورتی‌که پایان‌نامه می‌تواند راهی برای تحقیق و پژوهش بیشتر باشد و به پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف کمک کند.

نویسنده کتاب «سرچشمه‌های علوم اسلامی» ضرورت توجه به محتوا در نویسندگی محورهای مختلف علمی به‌ویژه کتب قرآنی را مورد تأکید قرار داد و از بی‌توجهی برخی نویسندگان در این حوزه انتقاد کرد و افزود: متأسفانه دانشگاهی ما حتی روخوانی قرآن نمی‌داند و این درد بزرگی است و نشان از بی‌برنامه بودن و کارایی ضعیف فعالیت‌های فعلی دارد. پیشنهاد بنده این است که شورایی قرآنی در استان تشکیل شود و برای فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی استان درست تصمیم‌گیری کنند تا برنامه‌های قرآنی فقط به تلاوت قرآن در مساجد و مصلاها ویژه ماه مبارک رمضان محدود نشود.

صابری‌نسب آموزش صحیح دین را ناگفته نویسندگان فعال در حوزه مذهب و قرآن دانست و ادامه داد: متأسفانه آموزش مبانی دینی مورد غفلت واقع شده و کارها رنگ سطحی و روبنایی به خود گرفته است. کتاب «آموزش دین» به قلم علامه طباطبایی و «شناخت اسلام» شهید بهشتی عمومی شود. متأسفانه در کشوری مثل عربستان برای عقاید باطل خود کارهای فرهنگی می‌کنند و کتاب‌هایی را رایگان به همراه نرم‌افزار آن در اختیار عموم قرار می‌دهند. خوشبختانه در کشور ما بزرگان دینی کتب خوبی نوشتند که بین نوجوانان و جوانان ما ناشناخته است و برای معرفی این کتب صدا‌و‌سیما می‌تواند برنامه‌ای مدون با همین مضمون طراحی کند.

وی در خصوص کتاب دیجیتال، اظهار کرد: فعالیت در این بخش خوب است، اما متأسفانه بسترهای لازم و زیرساخت‌های تخصصی برای این امر تعریف نشده است و باید قبول کرد که جوان ما از همین امکانات فعلی نیز استفاده نمی‌کند و در فضای مجازی سرگرمی‌های دیگری جز کتاب دارد و این امر نشان می‌دهد که ما در حوزه آموزش استفاده از اینترنت و فضای مجازی نیز غفلت کرده‌ایم، اما دوست داران کتاب بر این باورند که کتاب کاغذی جان است و تورق آن لذتی دیگر به انسان می‌بخشد.

صابری‌نسب با بیان اینکه درصد بسیار پایینی از قفسه کتاب‌فروشی‌ها به کتب مذهبی و قرآنی اختصاص دارد و سهم استفاده از کتاب‌های قرآنی در سبد فرهنگی مردم بسیار ناچیز است، ادامه داد: برای اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی باید تبلیغات گسترده صورت گیرد. در استان افراد فرهیخته‌ای وجود دارند که از آنان در حوزه فرهنگ بهره گرفته نمی‌شود.

این مدرس دانشگاه در پایان ضرورت حمایت از ناشران به‌ویژه ناشران کتب دینی را مورد توجه قرار داد و از حمایت کم این مجموعه از سوی مسئولان گلایه کرد و افزود: کار نشر و امکانات زیرساختی آن ضعیف است و لازم است مسئولان در این امر جدی‌تر وارد شوند.

انتهای پیام
captcha