نقش مربیان در کنترل استرس حافظان نوجوان در مسابقات قرآن
کد خبر: 4013897
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

نقش مربیان در کنترل استرس حافظان نوجوان در مسابقات قرآن

حافظ روشندل و شرکت‌کننده در رشته حفظ 10 جزء «جام حافظان» با اشاره به اعتماد به نفس پایین برخی حافظان نوجوان، اظهار کرد: اگر استرس‌ها از بین نرود ممکن است نوجوان آسیب ببیند و رفع این مشکل برعهده مربیان و سرگروه‌ها است.

محمد طاهرمیرزایی

محمد طاهرمیرزایی، حافظ روشندل و شرکت‌کننده در رشته حفظ 10 جزء «جام حافظان»، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه برای تقویت و ایجاد انگیزه حافظان نوجوان و جوان باید اقدامات تخصصی‌تری صورت گیرد، ضرورت برگزاری جلسات و محافل قرآنی در رشته‌های مختلف در سطح شهر و استان را مورد تأکید قرار داد.

وی تصریح کرد: پس از شیوع کرونا متأسفانه جلسات قرآن با رکود و تعطیلی رو به رو شد و این امر سطح کیفی حافظان و حتی قاریان را کاهش داد. جام حافظان فرصت خوبی برای حفاظ است تا بار دیگر خود را با انگیزه‌تر از قبل در جوار این مصحف شریف بدانند. حفاظ برای افزایش سطح آمادگی نیاز به تمرین بیشتر دارند و به واسطه اجرای این طرح فرصت در اختیار دوستان قرار گرفت.

طاهرمیرزایی گروهی بودن طرح را یکی از مزیت‌ها برشمرد و اضافه کرد: خوشبختانه افراد باتجربه در کنار نوجوانان کمتر از 18 سال که در رشته حفظ 2 و 5 جزء شرکت دارند، قرار گرفتند و این امر علاوه بر قوت قلب برای نوجوانان باعث می‌شود تا تبادل اطلاعات و تجارب نیز اتفاق افتد، چراکه این دورهمی‌ها کمتر در حوزه قرآن اتفاق می‌افتد و باید از فرصت‌های طلایی استفاده بهینه شود.

وی خواستار برنامه‌ریزی دقیق‌تر و جامع‌تر برای برگزاری جام حافظان در سال‌های آینده شد و افزود: برنامه‌ریزی دقیق‌تر باعث می‌شود تا مسابقات با عدالت بیشتری پیش رود، با توجه به اینکه امسال اولین دوره است، قطعاً با نقایصی همراه است که اگر نقایص برطرف و مسابقات پخته‌تر شود مسلماً عامل تشویقی عالی و هیجانی برای حافظان خواهد بود. اگر این طرح کشوری شود بی‌شک انقلابی در عرصه حفظ ایجاد خواهد شد و این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که ایده جوانان قرآنی از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

طاهرمیرزایی با بیان اینکه مسابقات جام حافظان تا حدی شبیه مسابقات ورزشی است و این امر به هیجان و انگیزه دوستان حافظ کمک می‌کند، اظهار کرد: موفقیت و تداوم طرح‌ها مستلزم حمایت مسئولان است، مسئولان نباید جامعه قرآنی را تنها بگذارند، با توجه به اینکه همه معترف هستند با افزایش فعالیت‌ها و ایجاد موج قرآنی شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود. لذا لازم است مسئولان آستین پشتیبانی بالا زده و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

وی خواستار افزایش بودجه‌های فرهنگی و تخصیص مبلغ قابل توجهی از آن به فعالیت‌های قرآنی شد و ادامه داد: تزریق اعتبارات برای تربیت نیروهای متخصص حافظ و قاری لازم است، چراکه با بودجه اندک نمی‌توان اتفاقات خارق‌العاده خلق کرد و از سوی دیگر حافظان و قاریان نیز باید قدر فرصت‌های به وجود آمده را بدانند و با قدرت در جلسات، محافل و مسابقات شرکت کنند، به یاد داشته باشند خود را محدود به شرکت در مسابقات نکنند. اهداف متعالی داریم و مأمور به عامل بودن کلام وحی هستیم که باید به آن برسیم.

طاهرمیرزایی اضافه کرد: برگزاری «جام حافظان» اعتماد به نفس معلولان قرآنی و افرادی که استرس و اضطراب بیشتری برای ارائه محفوظات در مسابقات و جلسات قرآنی دارند را بالا می‌برد. البته استرس بیشتر متوجه حافظان نوجوانی است که کمتر جلسات را تجربه کرده‌اند و اجرای این طرح‌ها و دیگر محافل به کنترل و غلبه بر استرس‌ها منتج می‌شود. اگر استرس‌ها از بین نرود ممکن است نوجوان آسیب ببیند و رفع این مشکل برعهده مربیان و سرگروه‌ها است تا در صورت عدم ارائه درست محفوظات با وجود مسلط بودن بتوانند اعتماد را به افراد تیمش به ویژه افراد پراسترس‌تر بازگرداند.

طاهرمیرزایی در پایان سخنان خود به مسابقات قرآن اوقاف نیز اشاره کرد و افزود: بهتر است در برگزاری این مسابقات نیز تغییراتی اعمال شود و بخشی از امتیازها ویژه رشته قرائت مردمی شود. چراکه مردمی شدن بخشی از امتیازات باعث می‌شود تا علاوه بر خارج شدن داوری‌ها از چارچوب فعلی به شرکت عمومی مردم در مسابقات کمک کند.

انتهای پیام
captcha