تأکید بر تخصص و شایسته‌سالاری در انتصابات قرآنی
کد خبر: 4020905
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
یادداشت

تأکید بر تخصص و شایسته‌سالاری در انتصابات قرآنی

یکی از فعالان قرآنی کشورمان در یادداشتی بیان کرده است: در شرایطی که بخشی بسیاری از تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف قرآن برای تحقق، نیازمند اراده مدیران توانمند قرآنی است، انتصابات اخیری که در ساختار قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است علاوه بر تعجب و تحیّر جامعه قرآنی، نشان‌دهنده بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در گزینش مسئولیت‌های قرآنی ارشاد است.

محمد انجم شعاع مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت کشور

به دنبال انتصاباتی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، که طی روزهای گذشته از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت،‌ شاهد انتشار بیانیه اعتراض جمعی از فعالان قرآنی کشورمان بودیم. در پی این بیانیه، نامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی،‌ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به وزرای علوم و ارشاد منتشر شد که نشان می‌دهد دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سه ماه قبل بحث انتصاب در حوزه امور قرآنی و توجه به طرح تصویب‌شده شاخص‌های انتصاب مدیران را ابلاغ کرده است.

در پی این اخبار محمد انجم‌شعاع، فعال قرآنی، یادداشت کوتاهی را در اختیار ایکنا قرار داده و طی آن به بیان مستندات قرآنی برخی از انتصاب‌ها پرداخته است که آن را می‌خوانید.

تخصص و شایسته‌سالاری در انتصابات یک اصل بوده و در حوزه انتصابات قرآنی نیز یک ضرورت حتمی و قرآنی است. 

1. قرآن کریم شاخص‌های انتصاب طالوت به فرماندهی را (در آن عصر) قدرت جسمانى و دیگرى علم و کاردانى تعیین می‌کند. «قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ».

2. حضرت یوسف (ع) شایستگی‌های تخصصی خود را برای تصدی مسئولیت خزانه‌داری کشور مصر چهار شایستگی تخصصی اعلام می‌کند(قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ)، (إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ).

3. پیامبر اکرم(ص) ضمن تمجید از ابوذر، که از صحابی بزرگ پیامبر(ص) و یاران خاص امیرالمؤمنین (ع) است، وی را از پذیرش مسئولیت مالی پرهیز می‌دهد(اَنَّ النَّبیَّ (صَ) قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم).

در آیات عدیده‌ای خداوند تبارک و تعالی بر شایسته‌سالاری بر مبنای تخصص و ویژگی‌های تخصصی هر شغل و هر مسئولیت اشاره فرموده است؛ این یعنی توسعه عدالت، چون عدالت یعنی: «الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».

فارغ از هرگونه جریانات سیاسی، جامعه قرآنی طی چهار دهه در حوزه فعالیت‌های قرآنی توانسته است که مدیرانی شایسته را در عرصه‌های مختلف خصوصاً مسئولیت‌های قرآنی تربیت کند و به خدمت گیرد.

در شرایطی که بخشی زیادی از تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف قرآن کریم برای تحقق یافتن، نیازمند اراده مدیران توانمند قرآنی است، انتصابات اخیری که در ساختار قرآنی وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، علاوه بر تعجب و تحیّر جامعه قرآنی، نشان از بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در گزینش مسئولیت‌های قرآنی ارشاد دارد، در حالی که بعد از چند ماه از استقرار دولت محترم و وزیر محترم، هنوز تکلیف معاونت قرآن روشن نشده است.

به عنوان عضو کوچکی از جامعه قرآنی، عمل به آموزه‌های وحیانی در مجموعه قرآنی وزارت ارشاد مورد تأکید جامعه قرآنی است.

ضمن احترام به مدیرانی که اخیراً منصوب شده‌اند و قطعاً از شایستگی‌های مدیریتی بالایی برخوردارند و در مناصب دیگر می‌توانند منشأ اثر و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند، امیدواریم جناب آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم ارشاد، درباره انتصاب‌های اخیر روشنگری و یا تجدید نظر کنند.

انتهای پیام
captcha