شاخص‌های عبودیت در سیره فاطمی
کد خبر: 4021593
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹

شاخص‌های عبودیت در سیره فاطمی

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان لرستان خشوع در عبادت و بندگی خالص حضرت فاطمه(س) را از ابعاد شخصیتی برجسته آن حضرت دانست و گفت: خشوع به‌ معنای توجه قلبی است، ممکن است توجه لفظی داشته باشیم اما در خشوع و تواضع قلبی مشکل داریم.

حجت‌الاسلام هبت‌الله هاشمیحجت‌الاسلام هبت‌الله هاشمی، معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تأکید بر لزوم اقامه باشکوه محافل عزاداری ایام فاطمیه، اظهار کرد: موظف هستیم به سیره فاطمی اقتدا و به سیره آن حضرت در اعتقادات و در اخلاق عمل کنیم.

وی خشوع در عبادت و بندگی خالص حضرت فاطمه(س) را از ابعاد شخصیتی برجسته آن حضرت دانست و گفت: خشوع به‌ معنای توجه قلبی است، ما ممکن است توجه لفظی داشته باشیم اما در خشوع و تواضع قلبی مشکل داریم و به هنگام نماز خشوع قلبی نداریم‌.

هاشمی با اشاره به اینکه در بیانی از امام حسن(ع) آمده است که حضرت زهرا(س) گاهی تمام شب را به نماز می‌ایستاد تا جایی‌که آفتاب روشن می‌شد و این دعا، نماز و مناجات با خدا نشان از خشوع قلبی آن حضرت در برابر خداوند است، افزود: خشوع باید قلبی باشد چراکه اثر آن آرامش روحی و روانی انسان و تأثیرپذیری انسان است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان لرستان با تأکید بر اینکه ۱۸ سال زندگی حضرت فاطمه(س) هم‌زمان با نزول قرآن بود، خاطرنشان کرد: در خصوص چگونگی تولد حضرت فاطمه زهرا(س) آمده است که نبی مکرم اسلام غذایی بهشتی خوردند و آن غذا به صورت نطفه درآمد.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) در ۱۸ سال همراه با نزول آیات ترقی می‌کرد در شعب ابی‌طالب با مشکلات مترقی می‌شد، اظهار کرد: دخت نبی مکرم اسلام در مکه با آیات مکی و در مدینه با آیات مدنی مترقی می‌شود. کمااینکه آن حضرت مستقیماً از وجود، مکتب و محضر نبی مکرم اسلام آیات قرآن را می‌آموخت.

هاشمی با اشاره به اینکه در جریان نزول سوره مبارکه کوثر قالب مفسران بر این اعتقادند که عده‌ای گفتند که نام و مکتب پیامبر اسلام بعد از رحلتش از بین می‌رود چراکه آن حضرت فرزند پسری ندارد، اضافه کرد: عرب جاهلی برای فرزندان دختر و زنان ارزشی قائل نمی‌شدند و در این شرایط ذات اقدس الهی فرمود یا نبی تو برای همیشه می‌مانی چراکه من فرزندی به تو دادم که خودش و فرزندانش حافظ، معلم، مبین و معلم قرآن هستند و کسانی‌که انقطاع نسل می‌گویند خودشان ابتر هستند چراکه نام آنها از بین می‌رود و نام تو همیشه می‌ماند.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان لرستان معصومیت را از دیگر ابعاد وجودی حضرت زهرا(س) برشمرد و با اشاره به اینکه معیار حجت خدا بودن معصومیت است و چون فاطمه(س) معصوم است حجت خدا است، افزود: مصحف فاطمی توسط جبرئیل نازل می‌شد و معارف را به فاطمه می فرمود کمااینکه بسیاری از امامان از بیانات و روایات مصحف فاطمی استفاده می‌کردند و مصحف فاطمی از منابع علم غیب ائمه‌اطهار است.

انتهای پیام
captcha