رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در طی ۲۰ روز خراسان‌رضوی را در وضعیت قرمز قرار می‌دهد
کد خبر: 4022868
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در طی ۲۰ روز خراسان‌رضوی را در وضعیت قرمز قرار می‌دهد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه قدرت سرایت پذیری امیکرون بیش از ۵ برابر کرونا دلتا است، گفت : این در حالی است که قدرت سرایت کرونا دلتا ۷ تا ۱۰ برابر بیشتر از جهش‌های قبلی بود و این امر موجب شد که در مدت زمان کوتاه با حجم زیادی از بیماران که نیاز به دریافت خدمات بستری داشتند روبرو شویم.

کروناویروس پروتکل های بهداشتیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از وبدا، محمدعلی کیانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کارگروه اطلاع‌رسانی مبارزه با کرونا که با حضور مدیرکل صداوسیما خراسان رضوی و  مدیران رسانه‌های گروهی در محل روزنامه قدس برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون ویروس کرونا جهش‌های متعددی داشته است و جدیدترین نوع جهش یافته ویروس کرونا، سویه امیکرون است که در یک ماه اخیر در افریقای جنوبی شناسایی شده است اظهار کرد: علائم این سوش، همانند یک سرماخوردگی است و تب، تعریق به‌ویژه در شب هنگام، خارش گلو، سرفه‌های خشک، سردرد، دردهای عضلانی از علائم این بیماری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در پیک‌های کرونا نباید به سمت مسائل خوشبینانه رفت و هر گونه علائم شبیه به سرماخوردگی باید ابتلا به کرونا تلقی شود مگر اینکه با انجام آزمایش خلاف آن ثابت شود، افزود: از ابتداء همه‌گیری ویروس کرونا، در هر جهشی که رخ داده است میزان سرایت پذیری افزایش یافته است و امیکرون شرایط سرایت پذیری بسیار بالاتری نسبت به سایر سویه‌ها دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به دلیل سرایت پذیری بالای امیکرون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از ایجاد شرایط پیک پنجم کرونا بسیار مهم و ضروری است، خاطرنشان کرد: هر چند که ایجاد علائم خفیف تا متوسط در امیکرون بیشتر است و درصد مرگ و میر نیز بسیار کمتر است، اما باید توجه داشت زمانی که قدرت سرایت پذیری بالا باشد به همان میزان تعداد موارد شدید ابتلا به این بیماری نیز بیشتر می‌شود.

کیانی با بیان اینکه برای ارائه خدمات بستری به بیماران مبتلا به کرونا ۳۰۰۰ تخت پیش بینی شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت ظرفیت مراکز درمانی محدود است و این در حالی است که در این سویه، بیماران در مدت کوتاهی وارد مرحله حاد بیماری می‌شوند و در صورت نیاز به خدمات بستری، به طور مجدد با شرایط بحرانی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: هر چند که امیکرون، درصد مرگ و میر کمتری دارد اما زمانی که انتشار ویروس افزایش یابد و تعداد بیشتری از افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند به همین میزان با توجه به محدود بودن امکانات درمانی و بستری، سطح کیفی خدمات کاهش یافته و بیمار به دلیل عوارض ناشی از این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با وجود پوشش همگانی واکسیناسیون در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی گرفتار ویروس امیکرون شده‌اند، بیان کرد: ۶ماه پس از واکسیناسیون میزان آنتی بادی‌های فرد کاهش یافته و لازم است که دز سوم واکسن را دریافت کند.

کیانی با بیان اینکه بروز عفونت‌های مجدد و ابتلای دوباره به این بیماری از دیگر عوارض امیکرون محسوب می‌شود، اظهار کرد: این بدان معناست که فردی که یک بار به امیکرون مبتلا شده است شانس اینکه به طور مجدد مبتلا به این بیماری شود را داراست.

وی با بیان اینکه زمان دو برابر شدن موارد بیماری با توجه به سرایت بالا در امیکرون یک و نیم روز است و توجه به این موضوع بسیار مهم است، اظهار کرد: استان خراسان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا، برای اولین بار در حال حاضر در شرایط آبی قرار گرفته است و این در حالی است که در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی ظرف ۲۰ روز به طور مجدد تمام استان در وضعیت قرمز قرار خواهد گرفت.

کیانی با بیان اینکه رسانه‌های گروهی مهمترین ابزار اثرگذار در اطلاع رسانی و ارتقاء سواد سلامت جامعه در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌ها دارد، اظهار کرد: به طور حتم تلاش‌های حوزه سلامت بدون همکاری مؤثر رسانه‌های گروهی در راستای فرهنگ سازی سلامت و ارتقای سواد سلامت جامعه نمی‌تواند اثرگذاری کافی را داشته باشد.

وی با اشاره به شناسایی سویه امیکرون در کشور خاطرنشان کرد: رسانه‌های گروهی در عرصه اطلاع رسانی به مردم جامعه در راستای آگاهی بخشی به دور از ایجاد جو روانی و بروز نگرانی و استرس به منظور پیشگیری از بروز مجدد پیک کرونا نقش موثری را ایفا می کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیاز به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد و رسانه‌های گروهی در این زمینه می‌توانند بسیار اثر گذار باشند، اظهار کرد: تزریق دز سوم واکسن کرونا در تمامی افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق دز دوم واکسیناسیون آنها گذشته است امری بسیاری مهم است که باید به آن توجه شود.

کیانی با بیان اینکه در ارزیابی کلی بیشتر مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما رعایت فاصله اجتماعی به شکل مناسبی صورت نمی‌گیرد از تمام مردم خواست برای جلوگیری از بروز مجدد شرایط ناگوار پیک پنجم کرونا، ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اجتناب از حضور در دورهمی‌ها و استفاده از ماسک، نسبت به انجام واکسیناسیون نیز در زمان مقرر اقدام نمایند.

انتهای پیام
captcha