تصویب ارتقای ساختار قرآنی دانشگاه‌ها
کد خبر: 4024883
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

تصویب ارتقای ساختار قرآنی دانشگاه‌ها

اولین هفته دی ماه 1400 با برگزاری جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها آغاز شد با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی، افتتاح بیست و یکمین زبان خبرگزاری قرآن و برگزاری جشنواره قرآنی وزارت علوم به پایان رسید.

ایکنابه گزارش ایکنا، اولین هفته دی ماه(چهارم تا دهم دی ماه 1400) شاهد برگزاری هفتاد و چهارمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها بودیم. این جلسه در حالی برگزار شد که بیش از یک سال از آخرین جلسه آن سپری شده بود. در این جلسه در مورد ساختار قرآنی و نیز نهضت قرآنی در دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد.

از دیگر رویدادهای مهم این هفته باید به افتتاح زبان پرتغالی ایکنا به عنوان بیست و یکمین زبان خبرگزاری قرآن اشاره کرد. این رویداد در سومین روز نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بوستان گفتگوی تهران برگزار شد.

با توجه به نزدیک شدن به ایام دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بخشی از رویدادهای قرآنی این هفته نیز به همین موضوع اختصاص یافت، از جمله این رویدادها می توان به اعزام کاروان قاریان و حافظان قرآن کریم به کشور عراق برای برپایی محافل انس با قرآن، راه اندازی پویش ختم قرآن و ... اشاره کرد.

برگزاری نشست خبرگزاری جشنواره بین المللی فرازخوانی قرآن با عنوان مشکلات، برگزاری مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم و برگزاری مرحله نهایی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش از دیگر رویدادهای قرآنی روزهای ابتدایی دی ماه 1400 بود. در ادامه نگاهی کوتاه به مهم ترین رویدادهای این هفته انداخته شده است.

برگزاری جلسه شورای هماهنگی پس از یک سال تأخیر

هفتاد و چهارمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها چهارم دی ماه در دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار و طی آن وضعیت ساختارهای قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی و طرح نهضت قرآنی در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. از جمله مهم ترین مصوبات این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاونان و مدیران فرهنگی دستگاه‌های دانشگاهی برگزار شد، می توان به تصویب ارتقاء ساختار قرآنی دانشگاه ها اشاره کرد. بر همین اساس مصوب شد تا دستگاه هایی همچون وزارت علوم، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و ... ساختار قرآنی خود را ارتقاء دهند.

بزرگداشت اکبرالقراء

یکشنبه پنجم دی ماه مصادف با درگذشت یکی از قاریان برجسته دنیای اسلام بود. مصطفی محمد المرسی ابراهیم اسماعیل، مشهور به شیخ مصطفی اسماعیل 26 دسامبر سال ۱۹۷۸ میلادی دار فانی را وداع گفت. به مناسبت سالروز درگذشت این استاد بلامنازع دنیای تلاوت، مباحث و گفت وگوهایی در بین فعالان قرآنی و نیز رسانه های دینی مطرح و منتشر شد. از جمله این مطالب گفت وگویی با احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی کشورمان بود. او در این گفت وگو استاد مصطفی اسماعیل را خط تعادل تلاوت معرفی کرد. بنابر اعتقاد بسیاری از صاحبان فن و هنر تلاوت با درگذشت این قاری مصری، که به عنوان اکبرالقراء نیز شناخته می شود، دوران طلایی قاریان مصری اندک اندک رو به پایان رفت.

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی

در دومین روز هفته جاری همچنین شاهد آغاز به کار نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی بودیم. طی این نمایشگاه که از روز پنجم تا نهم دی ماه به مدت پنج روز در بوستان گفتگو برپا شده بود، آخرین دستاورهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و ... جهاد دانشگاهی در معرض نمایش قرار گرفت و جمع زیادی از اعضای وزرای دولت سیزدهم، چهره های سیاسی، علمی، فرهنگی، دینی و ... از آن بازدید کردند.

افتتاح زبان بیست و یکم ایکنا

در سومین روز از برپایی نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی از زبان پرتغالی به عنوان بیست و یکمین زبان خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)رونمایی شد. این مراسم در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا برگزار شد.

آغاز پویش ملی هزاران ختم قرآن هدیه به روح شهید سلیمانی

در این هفته و با توجه به نزدیک شدن به ایام دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، کارگروه قرآنی انقلاب اسلامی اقدام به اجرای پویش ملی هزاران ختم قرآن هدیه به روح این شهید والامقام را آغاز کرد. بر همین اساس این پویش از ایام شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و دهه بصیرت فعالیت خود را آغاز کرده است و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد. با توجه به تشکیل ستاد بزرگداشت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولیت سازمان دارالقرآن‌الکریم به‌عنوان کارگروه قرآنی این ستاد، پویش هزاران ختم قرآن‌ کریم در سایت تلاوت به نشانی www.telavat.ir فعال شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش ملی می‌توانند با انتخاب حزب یا جزء مورد نظر در این طرح سهیم باشند.

پایان جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روز سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان میزبان این دوره از جشنواره با حضور حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران برگزار شد. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قرآن، اعجازِ همیشه اعجاز است، عنوان کرد: از روز نزول تا قیامت مبارز طلبیده و اعلام کرده که هیچ کسی مثل یک سوره از قرآن را نخواهد توانست عرضه کند، یک مقداری از اعجاز قرآن مکشوف و بخش‌های زیادی نیز هنوز جزو اسرار است و به مرور زمان کشف خواهد شد. همچنین در این مراسم معاون فرهنگی – دانشجویی وزیر علوم نیز به بیان سخنانی پرداخت که بازتاب زیادی در رسانه ها داشت.

برگزاری نشست خبری جشنواره مشکات

روز سه شنبه هفتم دی ماه نشست خبری مسابقه بین‌المللی مجازی فرازخوانی قرآن‌ کریم با عنوان «مشکات» در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل موسسه مشکات به بیان توضیحاتی در مورد این رویداد پرداخت و گفت: مسابقات قرآنی مشکات در سال ۹۸ در سطح استان البرز، سال ۹۹ در استان‌های تهران و البرز و سال ۱۴۰۰ در سطح کشور برگزار شد. همچنین مجدد امسال مسابقه فرازخوانی را در سطح بین‌المللی و به صورت مجازی با انتخاب فراز اول سوره مبارکه قیامت با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد برگزار خواهیم کرد.

برگزاری مسابقات قرآن ارتش

مرحله نهایی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش و بیستمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های افسری ششم و هفتم دی‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل و مفاهیم به میزبانی اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا برگزار شد. این مسابقات به صورت غیرحضوری و با راهیابی منتخبان ادارات پنجگانه نیروی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی و ستاد آجا با قضاوت داوران بین‌المللی و ملی برگزار شد.

ادامه برنامه های کاروان قرآنی ایران در عراق

اعضای کاروان قاریان و حافظان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که طی روزهای گذشته و در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به کشور عراق اعزام شده‌اند، طی هفته جاری در پنج استان کشور عراق به برگزاری محفل انس با قرآن پرداختند. این کاروان متشکل از قاریان و حافظانی همچون ابراهیم فلاح تبسم چهره، یوسف ایزدی، رعد آلبوغبیش، سعید پرویزی، سیدجاسم موسوی، سیدفؤاد شوکاوی، وحید وکیلی، سیدمصطفی حسینی، هادی اسفیدانی و شجاع زویدات است و از روز سوم تا سیزدهم دی ماه بیش از ۹۰ محفل انس با قرآن کریم را در کشور عراق برگزار می‌کنند.

برگزاری مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)

رقابت‌های مرحله فینال رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل پانزدهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) روز 9 دی ماه برگزار شد. همچنین رقابت‌های مرحله نهایی رشته حفظ کل، ۱۰ و ۲۰ جزء آقایان در مقاطع سنی بالای ۱۶ سال و پایین ۱۶ سال نیز طی بازه زمانی ۹ تا ۱۲ دی‌ماه انجام می‌گیرد. مرحله نهایی این رقابت ها در بخش بانوان و در رشته حفظ کل، ۱۰ و ۲۰ جزء در دو گروه سنی بالای ۲۶ سال و پایین ۲۶ سال نیز طی بازه زمانی ۱۵ تا ۱۷ دی ماه برپا خواهد شد.

ارسال طرح «مکتب شهید بهشتی» برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

مراسم رونمایی از طرح «مکتب شهید بهشتی» با عنوان «مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمرانی قرآنی» 6 دی‌ماه از سوی بنیاد قرآن در سالن اجتماعات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن گفت: در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، بنیاد قرآن با ستاد «سمر»(ستاد مردمی رئیسی) با اصل قرار دادن مبارزه با فساد همکاری مشترکی داشت. مبارزه با فساد معنی ندارد، بلکه دولت انقلابی باید از فساد پیشگیری کند، پیشگیری از فساد هم طبعاً با مدیران اهل قرآن محقق می‌شود.

وی افزود: همزمان با جشن چهل‌سالگی این بنیاد و با توجه به این تجربه چند دهه، مقرر شد تا به جامعه دوستدار قرآن در قالب ارائه یک طرح کاربردی، هدیه‌ای ارائه دهیم. در این طرح، بحث آموزش مطرح نیست، در مسائل مختلف از جمله مدیریت انواع آموزش‌ها در سطح کشور ارائه می‌شود، اما ما تربیت مدیران قرآنی را مطرح کرده‌ایم. بحث اخلاقی و معرفتی در مدیران بسیار مهم است، لذا طرح مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمرانی قرآنی را به نام مکتب شهید بهشتی مطرح کردیم. شهید بهشتی در حوزه مدیریت کشور انصافاً سرآمد بود و در سرآغاز انقلاب هم ایشان مدیریت بسیار مکتبی و ولایی را در کشور نهادینه کرد.

نخستین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود

نخستین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، امروز ۱۰ دی‌ماه با دعوت از ۳۰۰ نفر از نمایندگان منتخب مؤسسات سراسر کشور در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. قرائت متن کلان برنامه‌های اتحادیه در افق ۱۴۰۲ و رأی‌گیری برای آن، پاسخ به سؤالات و بررسی پیشنهادات، قرائت متن بیانیه مجمع، پخش کلیپ از توصیه‌های قرآنی بنیانگذار کبیر انقلاب، قرائت مواد پیشنهادی هیئت مدیره جهت اصلاح اساسنامه، رأی‌گیری برای تغییرات اساسنامه از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این مجمع است.

انتهای پیام
captcha