مسائل فرهنگی قم در اولویت باشد/ راه هموار نیست و کمبودهایی وجود دارد
کد خبر: 4024898
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
رئیس‌جمهور:

مسائل فرهنگی قم در اولویت باشد/ راه هموار نیست و کمبودهایی وجود دارد

حجت‌الاسلام رئیسی در جلسه شورای اداری استان قم با بیان اینکه برای رفع مشکلات ‌در میدان هستیم، گفت: مسائل فرهنگی قم باید در اولویت قرار گیرد و به مسئولان تأکید می‌کنم که در این زمینه رسالت مهمی برعهده دارند، زیرا اگر برخی از آسیب‌های اجتماعی در قم پیش‌بینی و پیش‌گیری نشود به جرم تبدیل می‌شود.

رئیس جمهور در شورای اداری قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان که شامگاه پنج‌شنبه، 9 دی‌ماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: مدیران و مسئولان استان مرد میدان برای رفع مشکلات هستند و دست توانمند شما سبب برطرف شدن مشکلات است.

وی افزود: این جلسه در راستای هم‌گرایی، همکاری و هم‌دلی برگزار می‌شود تا با کمک یکدیگر در راستای رفع مشکلات مردم اقدامات اساسی انجام و آثار این جلسات در زندگی مردم آشکار شود و مردم متوجه شوند که مشکل آن‌ها حل وزندگی آن‌ها بهبود پیداکرده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: مردم باید در جریان امور قرار گیرند و در این راه و مسیر پیگیری‌های اداری کافی نیست بلکه کار برای رفع مشکلات جامعه باید مجدانه و مجاهدانه انجام شود؛ اگر این‌گونه نشود سبب ناامیدی مردم و عدم مشارکت مردم در حل مسائل و کم اعتمادی و بی‌اعتمادی می‌شود.

نیازمند کار جهادی هستیم

رئیسی گفت: کار برای مردم باید با همکاری همه مدیران انجام شود و شاهد فعالیت مضاعف باشیم، در میدان رفع مشکلات مردم نیازمند کار جهادی هستیم، راه هموار نیست و کمبود، موانع و مسائلی وجود دارد. مشکلات کشور حل‌شدنی است، ضمن اینکه باید اخلاص داشته باشیم و پیگیری‌های معمولی راهکار نیست، همه مدیران باید در چهار زمینه خود را پاسخگو بدانند که ابتدا پاسخگوی خدا و سپس در برابر مردم و همچنین در مقابل ارباب‌رجوع و مدیران و ناظران اداری است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شهر قم 6 هزار شهید و 12 هزار جانباز تقدیم نظام اسلامی کرده و مسئولیت در این شهر بزرگ است، مقام معظم رهبری فرمودند: خدمت به قم خدمت به یک شهر نیست بلکه خدمت به پایگاه تشیع و جهان اسلام است.

رئیسی با تأکید بر اینکه مشکلات شهر قم باید به‌صورت خاص و ویژه مورد توجه قرار گیرد، گفت: رهبر انقلاب بر لزوم رفع مشکلات استان قم تأکید کرده‌اند و وظیفه و رسالت مهمی در این زمینه بر عهده‌داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: هر جا که می‌رویم به ما می‌گویند با ولایت باشید یعنی همواره در اندیشه و عمل در راستای ولایت حرکت کنیم، در حوزه علم و اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی قابل‌توجه است و در زمینه میدان و عمل شهید سلیمانی الگوی خوبی برای جامعه است.

 کارخانه‌های نیمه تعطیل به چرخه تولید برگردد

رئیسی تصریح کرد: مجموعه‌ای که قصد حمایت از انقلاب اسلامی دارد و پشتوانه فکری انقلاب باشد باید حمایت شود، بسیاری به دنبال آسیب‌زدن به قم به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی هستند و بزرگانی که در قم هستند در این زمینه وظیفه‌ دارند که از این مجموعه عظیم صیانت شود تا قم در کشور و جهان اسلام نوعی صیانت را ایجاد کند و این رسالت و وظیفه سنگینی است.

رئیس‌جمهور گفت: مسائل فرهنگی قم باید در اولویت قرار بگیرد و به مسئولان دولتی تأکید می‌کنم که در این زمینه رسالت مهمی برعهده دارند، اگر برخی از آسیب‌های اجتماعی در قم پیش‌بینی و پیش‌گیری نشود به جرم تبدیل می‌شود و ما نمی‌خواهیم این‌گونه شود.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت شهر مقدس قم، گفت: قم، دومین حرم در ایران اسلامی و قطب گردشگری و مذهبی است و با 17 استان کشور ارتباط دارد و باید به گردشگری این استان توجه ویژه‌ای شود و کارگروه زیارت دولت در این زمینه وظیفه مهمی برعهده دارد.

 رئیسی ادامه داد: یکی از آسیب‌ها در قم موضوع بیکاری است، کارخانه‌های نیمه تعطیل استان باید به چرخه تولید برگردد و با ارائه تسهیلات لازم به بخش تولید استان مشکل بیکاری برطرف شود.

به سراغ اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه تمام می‌رویم

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات مترو، مونوریل و فرودگاه قم گفت: استاندار باید اقدامات لازم برای رفع مشکل فرودگاه انجام دهد، اگر بخواهیم پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور را تمام کنیم نیاز به 50 سال زمان‌داریم و باید به سراغ اولویت‌ها برویم و براین اساس فعالیت کنیم. کارگروهی تعیین شود و با بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای پروژه‌های نیمه‌تمام اقدام شود چون پروژه‌های نیمه‌تمام برای مردم بسیار ناراحت‌کننده است.

وی با اشاره به مشکلات پردیسان، گفت: این‌که گفته می‌شود پردیسان به شهر تبدیل شود ابتدا باید این موضوع بررسی و مشکلات این منطقه برطرف شود و کارگروهی در این زمینه ورود پیدا کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: میزانی از اراضی قم میراث فرهنگی است و رفع مشکلات این مناطق باید زودتر انجام شود و موارد لازم شناسایی و کارگروهی در استان با همکاری وزیران وارد موضوع شوند و با سرعت مشکل برطرف شود.

رئیسی گفت: نکته‌ای گفته شد که برخی از مؤسسات 1000 هکتار زمین گرفته‌اند و این‌که برای ساخت مسکن با کمبود زمین مواجه شویم درست نیست و باید به همه مؤسسات اعلام شود که اگر تا یک مدت از این زمین‌ها استفاده نشد آزادسازی انجام و در حوزه مسکن قرار بگیرد.

وی ادامه داد: توسعه صنعتی استان باید انجام شود و هر توسعه‌یافتگی در صنعت باید با توجه به محیط‌زیست انجام شود و نباید مردم آسیبی ببینند، مدیریت پسماند باید فعال شود و این موضوع نیازمند پیگیری وزیر کشور است.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات نقاط حادثه‌خیز قم بیان کرد: باید با همکاری راهور بخش‌های حادثه خیر به‌عنوان اولویت در قم مورد پیگیری قرار بگیرد و نقاط حادثه‌خیز نداشته باشیم، زائری که قصد زیارت حرم کریمه اهل‌بیت(س) را دارد باید سفر ایمن و بدون مشکل داشته باشد.

مهم‌ترین مؤلفه امنیت ملی

رئیسی گفت: وظیفه سنگینی بر عهده‌داریم و تلاش می‌کنیم مصوبات سفر اجرایی شود و مشکلات در عمل به لطف خدا کاهش پیدا کند و با عملکرد و تلاش اعتماد مردم قم به‌نظام را بیشتر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اعتماد مردم به‌نظام مهم‌ترین مؤلفه امنیت ملی است، بیان کرد: اگر در این زمینه کوتاهی شود این کم‌اعتقادی به امنیت ملی کشورمان آسیب می‌زند و دشمن به دنبال ایجاد درک ناتوانی در بسترسازی مشکلات است و این‌گونه القا کند توانایی برای رفع مشکلات نداریم؛ هنگامی‌که در واکسیناسیون موفق شدیم باور نکردند و گفتند مگر می‌شود ایران موفق شود و این موضوع نشان‌دهنده این است که در کشور توانمندی وجود دارد.

رئیس‌جمهور در پایان یادآور شد: مردم در این دولت فساد، رشوه، کم‌کاری و روابط ناسالم اداری را نمی‌پسندند و برای مردم قابل‌قبول نیست، در این زمینه مدیران وظیفه و رسالت مهمی بر عهده‌دارند.

انتهای پیام
captcha