کتاب‌هایی که مردم پسندیدند/ 420 عنوان اثر با رکورد 120 تجدید چاپ
کد خبر: 4026575
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
مروری بر پرمخاطبترین کتاب‌ها با موضوع سردار سلیمانی

کتاب‌هایی که مردم پسندیدند/ 420 عنوان اثر با رکورد 120 تجدید چاپ

آمار منتشره نشان می‌دهد در فاصله زمانی دو ساله از شهادت سردار قاسم سلیمانی تا دومین سالروز شهادت او بیش از 420 عنوان کتاب با موضوع وی نوشته شده اما تعداد محدودی از این کتاب‌ها با دائقه مخاطب سازگاری بیشتری داشته است.

حاج قاسم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حیات و شهادت فرماندهان جنگ همیشه سوژه خوبی برای نگارش کتاب بوده است. این سوژه درباره فرمانده‌ای چون حاج قاسم سلیمانی که در دهه پایانی حیات خود شهرت جهانی پیدا کرده بود و از نقش‌آفرینان اصلی تحولات منطقه و جهان بود؛ بیشتر از سایرین مورد توجه بوده و هست و گواه این ادعا هم نشر حدود 450 کتاب در فاصله دوسال از شهادت اوست.

بر اساس اطلاعات نهادهای متولی کتاب از زمان شهادت سردار سلیمانی تا یکم دی‌ماه امسال 420 عنوان کتاب درباره شهید سلیمانی منتشر شده است؛ البته این 420 عنوان، فقط کتاب‌هایی است که مستقیم به سردار سلیمانی ارتباط دارد و با احتساب کتاب‌هایی که درباره همراهان و محافظان او نوشته شده است، حدود 450 کتاب در بازه زمانی دوساله منتشر شده است که عددی قابل توجه و تحلیل است.

این کتاب‌ها در موضوعات مختلف تخصصی نظامی، رمان، شعر و زندگی‌نامه است اما سهم موضوعاتی مثل زندگی‌نامه و سرگذشت‌نامه، خاطره و شعر بیش از سایر موضوعات است.

طبق آمار نشر و تعداد تجدید چاپ‌هایی که صورت گرفته است، زندگی‌نامه خودنوشت حاج قاسم با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» بیشترین تاثیر و اقبال را داشته است و بر اساس نظر کارشناسان بهترین کتابی است که تاکنون درباره سردار شهید سلیمانی منتشر شده است.

جالب توجه است که این کتاب‌ها مختص به ناشران پایتخت نیست و ناشرانی از سراسر کشور در انتشار این 420 عنوان کتاب سهم دارند. گواه این ادعا هم صحبت‌های سعید اوضح، از اعضای بنیاد مکتب حاج قاسم در گفت‌‌وگو با یکی از رسانه‌ها است که اعلام کرده بود: «این کتاب‌ها محدود به چند منطقه یا استان نیست و ناشران یک یا چند استان به این موضوع ورود نکرده‌اند، که خود نشان‌دهنده پراکندگی جغرافیایی و قومی است. تقریبا تمام ایران ولو فقط با یک کتاب درباره شهید سلیمانی تولید محتوا کرده‌اند و چهار استان تهران، خراسان رضوی (مشهد)، قم و کرمان استان‌هایی هستند که با فاصله بسیار زیاد، سهم بیشتری در این تولیدات داشته‌اند.»

فقط هم ناشران دولتی‌ نبودند که طی دو سال گذشته کتاب یا کتاب‌هایی درباره شهید سلیمانی منتشر کرده‌اند؛ بلکه تعداد زیادی از کتاب‌هایی که پس از شهادت سردار سلیمانی با موضوع و درارتباط با او نوشته شده است، توسط ناشران خصوصی چاپ و منتشر شده‌اند.

علاوه‌ بر بالا بودن تعداد عناوین بخش قابل توجهی از این کتاب‌ها در همین دو سال به تعداد چاپ دو رقمی رسیده‌اند که نشان از استقبال مخاطبان از این کتاب‌ها و علاقه‌مندی آن‌ها به شناخت بیشتر از شهید سلیمانی دارد.

در ادامه به‌‌طور مختصر نگاهی داریم به تعدادی از بهترین کتاب‌ها با موضوع شهید سلیمانی که از لحاظ تعدد چاپ و اقبال مخاطب بیش از بیست‌بار تجدید چاپ شده‌اند.

«شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»

کتاب«شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» با 120 نوبت چاپ درصدر پرمخاطب‌ترین کتاب‌هایی است که با موضوع سردار سلیمانی توسط حجت‌الاسلام علی شیرازی، از دوستان نزدیک و همرزمان حاج قاسم نوشته و توسط انتشارات خط مقدم منتشر شده است و از جمله کتاب‌هایی است که اطلاعات خوب و مستندی را درباره شهید حاج قاسم سلیمانی به مخاطب ارائه می‌دهد.

حاج قاسم

نویسنده در این کتاب که مشخصا به توصیف زوایای مختلف شخصیت و منش و مکتب آن شهید بزرگوار مربوط می‌شود؛ بر مبنای سخنان شهید و خاطرات دیگران، یک کتاب جامع و خلاصه و مستند از خصوصیات مکتب و تفکرات شهید سلیمانی نوشته است.

«از چیزی نمی‌ترسیدم»

زندگی‌نامه خودنوشت قاسم سلیمانی از سال 1335 تا سال 1357 تحت عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» که توسط انتشارات مکتب حاج قاسم و در ایام اولین سالروز شهادت سردار دل‌ها منتشر شد، در کمتر از یک سال از انتشار 108 بار تجدید چاپ شده است. علاوه بر این آمار که نشان‌دهنده اقبال زیاد مخاطب عموم به این کتاب است، بسیاری از کارشناسان حوزه کتاب معترفند که این کتاب بهترین کتابی است که تاکنون درباره سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی منتشر شده است.

کتاب‌هایی درباره حاج قاسم که مردم  بیشتر دوست دارند

«سلیمانی عزیز»

کتاب «سلیمانی عزیز» که روایتگر زندگی و رزم سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به انضمام متن کامل وصیت‌نامه و تصاویر رنگی از این سردار شهید است و با تلاش جمعی از نویسندگان گردآوری و توسط انتشارات  حماسه یاران منتشر شده؛ از دیگر کتاب‌های پرطرفدار و پرمخاطب با موضوع شهید سلیمانی است که برای اولین بار در سال 99 منتشر شد و با فاصله یک سال از اولین چاپ آن، به چاپ هشتادم رسیده است.

«سلیمانی عزیز» روایتگر خاطراتی متفاوت و خوانده‌ نشده از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به نویسندگی «عالمه طهماسبی»، «لیلا موسوی» و «مهدی قربانی» و کاری تولیدی و محصول مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها و خاطرات شفاهی دوستان، هم‌رزمان و آشنایان شهید حاج قاسم سلیمانی است که سعی دارد با قلمی ساده و دلنشین، گوشه‌ای از زندگی مرد همیشه در صحنه جبهه مقاومت را به خوانندگان عرضه کند.

کتاب‌هایی درباره حاج قاسم که مردم  بیشتر دوست دارند

«سردار مقاومت سرباز ولایت»

کتاب «سردار مقاومت سرباز ولایت»، یکی دیگر از کتاب‌های نوشته شده پیرامون سردار مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است، که بسیار توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و در رکوردی عجیب، در فاصله کمتر از یک ماه از انتشار خود به چاپ 25 رسیده است.

این کتاب که در حال حاضر نزدیک به 35 بار تجدید چاپ شده  است، کتابی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم نصیرزاده و با موضوع خاطرات شهید سلیمانی است که اولین بار سال 1399 توسط انتشارات خادم‌الرضا قم منتشر شده و به دلیل جامع بودن، بسیار مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است.

حاج قاسم

«حاج قاسم 2»

کتاب «حاج قاسم 2» با 30 بار تجدید چاپ از دیگر کتاب‌های پرمخاطب با محوریت شخصیت و خاطرات شهید سلیمانی است که در بهمن‌ماه 99 منتشر شد. این کتاب در ادامه «حاج قاسم 1» و شامل خاطرات دیگران از حاج قاسم و خاطرات سردار از عملیات‌ها و وقایع جنگ و نقش لشکر 41 ثارالله است.

جالب است کتاب «حاج قاسم1» تنها کتابی است که در زمان حیات سردار سلیمانی در سال 94 تدوین و توسط نشر یا زهرا منتشر شد اما به خواسته خود او انتشار آن متوقف شد و یک سال پس از شهادت او با تغییراتی در قالب کتاب «حاج قاسم 2» به قلم علی اکبری مزدآبادی دوباره به بازار کتاب آمد و در فاصله یک سال از انتشار، بیش از 30 بار تجدید چاپ شد.

این اثر، شامل صحبت‌ها و خاطرات سردار سلیمانی از زمان جنگ به‌ صورت شفاهی و مکتوب درباره شهدای جنگ است. بخشی از این کتاب درباره خاطرات حاج قاسم از شهدایی مانند شهید میرحسینی، شهید زنگی‌آبادی و شهید زندی است که به آن‌ها عِرق خاصی داشت.

«این مرد پایان ندارد»

کتاب «این مرد پایان ندارد» با زیرعنوان «زندگی جهادی سرباز اسلام شهید قاسم سلیمانی» که به‌صورت متن و تصویر رنگی به قلم سید علی بنی‌لوحی و توسط انتشارات راه بهشت منتشر شده است؛ از جمله اولین کتاب‌هایی است که در سال 98 و با فاصله کمی از شهادت سردار سلیمانی و همراهانش به بازار کتاب رسید و با اقبال مخاطب روبه‌رو شد.

در این کتاب که نویسنده آن از رزمندگان دوران دفاع مقدس است، مخاطب علاوه بر برخی تصاویر منتشر نشده از فرمانده جبهه مقاومت، خاطراتی را می‌خواند که تعدادی از آن‌ها برای اولین بار منتشر می‌شوند و همین امر سبب شده است که در کمتر از دو سال بیش از 20 بار تجدید چاپ شود.

علاوه بر کتاب‌هایی که ذکر شد، کتاب‌های دیگری هم با موضوع و محوریت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با اقبال خوب مخاطب روبه‌‎رو شده‌اند که «عمو قاسم» نوشته محمدعلی جابری از انتشارات کتابک با  13 با تجدید چاپ و «شاید پیش از اذان صبح» به قلم احمد یوسف‌زاده از انتشارات سوره مهر  و «حاج قاسمی که من می‌شناختم» به قلم سید علی شیرازی از انتشارات خط مقدم با 11 بار تجدید چاپ از جمله این کتاب‌ها هستند.

انتهای پیام
captcha