فاطمه زهرا (س) الگویی جاودانه برای داشتن خانواده‌ای متعالی است
کد خبر: 4026623
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵

فاطمه زهرا (س) الگویی جاودانه برای داشتن خانواده‌ای متعالی است

مدرس حوزه و دانشگاه، گفت: سبک زندگی، رفتار و منش حضرت فاطمه الزهرا(س) الگویی جاودانه برای داشتن خانواده‌ای متعالی و تحکیم آن است.

فاطمه ایزدخواه، مدرس حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، فاطمه ایزدخواه، مدرس حوزه و دانشگاه، روز چهارشنبه، ۱۵ دی ماه در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) که به همت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز برگزار شد، گفت: سبک زندگی، رفتار و منش حضرت فاطمه الزهرا(س) الگویی جاودانه برای داشتن خانواده‌ای متعالی و تحکیم آن است.

وی اظهار کرد: امروزه یکی از علم‌های مهم و کارآمد فاطمه‌شناسی است البته اینطور نیست که الگویی نباشد اما با وجود الگوهای زیاد در جامعه، در شناسایی و معرفی آنها قصور کرده‌ایم. اگر امروز زن مسلمان با سبک زندگی فاطمی آشنا شود، متوجه نقش و کاربرد مسائل مختلفی مانند ولایت‌مداری، عفاف و حجاب، قناعت و ساده زیستی، زهد و تقوا و انصاف فاطمه(س) در زندگی خواهد شد چراکه این بانوی گرامی یک شخصیت فرهیخته و دانشمند مملو از درس‌ها و نکته‌های فراوان در خصوص عوامل تحکیم خانواده و سبک زندگی است.

ایزدخواه، در ارتباط با روش‌های مبارزاتی و تبلیغی حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: اولین مورد مربوط به نحوه‌ سخنرانی ایشان بود چراکه می‌توان گفت در هیچ جای دنیا به اندازه‌ ایشان در راه دفاع از ولایت سخنرانی و اعتبار گذاشته نشده است.

این کارشناس مسائل مذهبی، در رابطه با خطبه‌ فدکیه حضرت زهرا(س) نیز بیان کرد: خطبه فدکیه یکی از مهمترین سخنرانی‌های حضرت زهرا(س) و ‌به‌عنوان قسمتی از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و دلیلی بر فرهیخته بودن ایشان است که به زبان‌های مختلف دنیا نیز ترجمه شده است.

وی یادآور شد: فنون بلاغت و فصاحت به کار رفته در این خطبه بسیار زیبا بوده و در واقع شاهکار ادبیات عرب است که به دلیل ساختار لغات و الفاظی که در آن به کار برده شده یکی از ماندگارترین خطبه‌ها در جامعه‌ی بشریت به شمار می‌آید؛ بنابراین اگر فردی بخواهد به سبک زندگی متعالی دست یابد حتما باید به این خطبه رجوع کند چراکه آن را «نهج الحیات» نامگذاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه خطبه‌ فدکیه از نظر ساختاری هم در ردیف نهج‌البلاغه است، تاکید کرد: تمامی علوم واجب در این خطبه بررسی شده است و پیامبر اکرم(ص) فرمودند که جمیع علوم فقط در سه مورد بوده و بقیه‌ علوم فضیلت محسوب می‌شوند که این سه علوم عبارتند از علم توحید، فلسفه احکام و اخلاقیات که هر سه در خطبه فدکیه به کار بررسی‌ شده‌اند.

ایزدخواه، گفت: تلاش برای گرفتن اقرار یکی دیگر از تاکتیک‌های حضرت زهرا(س) بود که در واقعه‌ غدیر غم بیش از ۱۰۰ هزار نفر مشارکت داشتند و ایشان برای دفاع از ولایت حتی از جان خود نیز گذشتند لذا ما نیز باید از امکانات استفاده کرده و از ولایت و خون شهیدان خود دفاع کنیم چراکه وقتی ما یک قدم عقب‌نشینی کنیم، دشمنان ۱۰ ها قدم پیشروی می‌کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، افزود: سومین مورد هزینه‌گذاری ایشان در راه ولایت بود که با تمام وجود حتی از فرزندان خود در این راه استفاده کردند همچنین چهارمین مورد نیز عدم اجازه ملاقات به غاصبان ولایت بود که حضرت زهرا(س) با تحریم خود به غاصبان ولایت حق ملاقات نداد.

وی بیان کرد: قبر حضرت زهرا(س) بنا به وصیت توصیه‌ خود ایشان مخفی شده است که مبادا اهالی سقیفه که فرمان شکنان واقعه‌ غدیرخم بودند، با شیون و برگزاری مراسم از وجهه‌ ایشان برای کاسبی سیاسی استفاده نکنند.

ایزدخواه، همچنین در خصوص حجاب حضرت زهرا (س) متذکر شد: حجاب فاطمه زهرا (س) مطابق با فاکتورهای قرآنی بود و طبق بررسی ها و تحقیقات، ایشان هنگام خروج از خانه مقنعه به سر می‌کردند که به آیه‌ ۳۱ سوره نور اشاره دارد و کل اندام خود را با جلباب می‌پوشاندند که این مورد نیز به آیه‌ی ۵۹ سوره احزاب مربوط می‌شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه‌ ۵۹ سوره احزاب «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» گفت: خداوند به پیامبر اکرم (ص) دستور داده است تا به دختران و زنان مومن بگوید که خود را با جلابیب بپوشانند تا از آسیب‌های اجتماعی مصون باشند؛ این آیه دستوری است چراکه بی‌حجابی زن ناشی از بی‌غیرتی مرد می‌باشد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم ما هم بتوانیم در سبک زندگی فاطمی پیشقدم و پیشرو و به نوعی عامل باشیم چراکه به یقین این سبک زندگی نه تنها قابل ستایش بوده بلکه قابل پیمایش نیز می‌باشد.

انتهای پیام
captcha