مواد غذایی مفید پس از دریافت واکسن کرونا
کد خبر: 4027131
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
همگام با بسیج ملی تغذیه؛

مواد غذایی مفید پس از دریافت واکسن کرونا

با توجه به پوشش حداکثری واکسیناسیون در سراسر کشور و امکان بروز عوارض احتمالی ناشی از آن، آشنایی با راهکارهای تغذیه‌ای می‌تواند منجر به کاهش عوارض شود.

مواد غذایی مفید، واکسن کرونابا توجه به پوشش حداکثری واکسیناسیون در سراسر کشور و امکان بروز عوارض احتمالی ناشی از آن، آشنایی با راهکارهای تغذیه‌ای می‌تواند منجر به کاهش عوارض شود؛ اغلب عوارض ناشى از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن، به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ  دهد. از جمله عوارض رایج پس از واکسیناسیون می‌توان به تب، ضعف، بیحالی، بدن درد و خستگی اشاره کرد.

نکات تغذیه‌ای در صورت ایجاد تب پس از واکسیناسیون کووید۱۹

1- مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده شود.

2- رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی‌ها (اسفناج، جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی برای تأمین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می‌شود.

3- مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B از جمله سبزی‌ها و میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوبات و مغزها توصیه می‌شود.

نکات تغذیه‌ای در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی پس از واکسیناسیون کووید۱۹

1- مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی، گردو و تخمه آفتابگردان توصیه می‌شود.

2- پیشنهاد می‌شود منابع غذایی منیزیم شامل سبزی‌های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو مصرف شود.

3- مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه، در حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و دردهای منتشر بدن کمک می‌کند.

نکات تغذیه ای در صورت ضعف و بی حالی پس از واکسیناسیون کووید۱۹

1- منابع غذایی حاوی B۱، B۶ و B۱۲ شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات به افزایش انرژی و کاهش ضعف و بی حالی کمک می‌کند.

2- شربت عسل با کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت، به کنترل ضعف و بی حالی کمک می‌کند.

3- افزودن دارچین، زنجبیل و سیاهدانه به غذا توصیه می‌شود.

مریم مهارت، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انتهای پیام
captcha