شیوه برگزاری مجازی عدالت‌محور است/ ظرفیت اصلی مصرف کتاب مشخص نیست
کد خبر: 4032411
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
رئیس نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با ایکنا:

شیوه برگزاری مجازی عدالت‌محور است/ ظرفیت اصلی مصرف کتاب مشخص نیست

علی رمضانی گفت: نمایشگاه مجازی کتاب عدالت در دسترسی به آثار را به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد دارد.

علی رمضانی

علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به تفاوت‌های دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران با دور اول آن عنوان کرد: در این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب 2100 ناشر شرکت کرده و 200 هزار عنوان از آثارشان را عرضه کرده‌اند که در مقایسه با اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب در سال قبل، علاوه بر افزایش قابل توجه تعداد عناوین عرضه شده، افزایش 250 واحدی تعداد ناشران را شاهد هستیم.  

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارسال کتاب به تمام نقاط کشور را از خصوصیات نمایشگاه مجازی کتاب خواند و گفت: این نمایشگاه در مسئله عدالت در دسترسی به آثار، یک ویژگی منحصر به فرد دارد. همه  ناشران کشور هم می‌توانند آثارشان را بدون هیچ مشکلی در این نمایشگاه عرضه کنند و دیگر کوچک و بزرگ بودن غرفه یا راهرو اصلی و فرعی و این قبیل مسائل وجود ندارد.

فروش بیش از 580 میلیارد ریالی نمایشگاه کتاب در هفت روز

 

رمضانی در ادامه به فروش بیش از 58 میلیاردی تومانی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ‌پایان هفتمین روز برگزاری آن خبر داد و گفت: تا پایان هفتمین روز مطابق آمار 2100 ناشر از سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانستند 893 هزار و 422 نسخه کتاب به ارزش 580 میلیارد و 319 میلیون و 381 هزار و 654 ریال بفروشند. همچنین 157 هزار و 650 سفارش از سوی مخاطبان در سامانه ناشران ثبت شده است، که تاکنون 107 هزار و 368 سفارش به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است و 43 هزار و 929 سفارش در انتظار ارسال است.

رمضانی به ارتقای امکانات فنی سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نسبت به دور قبل هم اشاره و عنوان کرد: دسته‌بندی‌های ناشرین و موضوعی، جست‌وجوی ساده و پیشرفته و فیلترهایی مثل سال نشر، مرتب‌سازی براساس قیمت و سال نشر از امکاناتی است که در سایت نمایشگاه امسال پیش‌بینی شده است؛ لذا مردم خیلی راحت می‌توانند به کتاب‌های مد نظر خود دسترسی پیدا کنند؛ مثلا میانگین حضور فرد در سایت و عملیات جست‌وجو و انتخاب کتاب در نمایشگاه سال قبل، بیش از 22 دقیقه بوده اما  این میانگین تا پایان روز پنجم نمایشگاه امسال به زیر 14 دقیقه رسیده است؛ که نشان می‌دهد مردم راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند با سایت کار کنند و پیش بروند و خرید خود را انجام دهند.

وی در خصوص عدم بارگذاری خلاصه آثار در ذیل اثر و استفاده از تصاویر صفحات اولیه کتاب به جای آن در سایت نمایشگاه هم عنوان کرد: در قسمت اطلاعات کتاب‌شناختی برای اینکه  مردم راحت‌تر بتوانند کتاب را انتخاب کنند، اطلاعات فهرست کتاب قرار گرفته است. اگر قرار باشد اطلاعات بیشتری از کتاب قرار بگیرد، امکان دارد حقوق مولف و ناشر در خطر قرار گیرد.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور برخی از ناشرها به بهانه کمک به کتابفروشی‌ها در روند نمایشگاه و آمار آن تاثیری داشته یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع به هیچ‌وجه کار نمایشگاه را دچار نقصان نکرده است. اساسا نمی‌دانم کدام ناشرها منظور است اما نمی‌توان گفت چون یک ناشر بزرگ در نمایشگاه شرکت نکرده است، نمایشگاه دچار نقصان می‌شود.

رمضانی با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب برای مردم دسترسی ایجاد کرده است، تصریح کرد: باید در نظر داشت که ما در بسیاری از نقاطی از کشور کتابفروشی نداریم و این سوال را از خود ‌پرسید که اگر فرد کتابخوانی از چابهار یا روستای مرزی قادرآباد سیستان و بلوچستان از ناشر تبریزی و ارومیه‌ای کتاب خریده است، در کدام کتابفروشی نزدیک به محل زندگی خود می‌توانست کتاب‌های مورد نظر خودش را پیدا کند؟

او ادامه داد: الان شاهد هستیم که فروشگاه‌های اینترنتی کتاب و برخی از کتابفروشی‌های فیزیکی و بعضی از سایت‌های ناشران به موج این نمایشگاه ‌پیوسته‌اند و در این ایام کتاب‌های خود را با شرایط مشابه نمایشگاه عرضه می‌کنند؛ اگر این نمایشگاه اثری ندارد و باعث تقاضا نمی‌شود، چرا این همکاران حوزه نشر هم با همین شرایط کتاب را ارائه می‌کنند؟

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: فکر می‌کنم آنچه که باید در حوزه کتاب و کتابخوانی بدانیم این است که هنوز به ظرفیت اصلی مصرف کتاب در کشور دست پیدا نکرده‌ایم و همه این اقدامات، چه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختصاص یارانه در طرح‌های فصلی و چه در نمایشگاه‌های کتاب کمک می‌کند که ما به حجم واقعی مصرف کتاب برسیم و تقاضای مورد نیاز ایجاد شود.

نمایشگاه مجازی کتاب در مسیر تحقق عدالت فرهنگی

رمضانی در پاسخ به این سوال که شعار برقراری عدالت فرهنگی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به چه میزان تحقق پیدا کرده است؟ هم عنوان کرد: بخشی از عدالت، عدالت در دسترسی است. وقتی که نمایشگاه کتاب در تهران برگزار می‌شد، یک فرد چابهاری یا قادرآبادی، یک هموطن ارومیه‌ای، یک ایرانی ساکن سرخس یا روستاهای استان خوزستان و... چقدر امکان دسترسی به نمایشگاه تهران فراهم بود؛ اما الان از منزل خود، هر کتابی که می‌خواهند را با فراغت خاطر و خستگی راه و هزینه سفر، راحت در سایت نمایشگاه انتخاب و خریداری می‌کنند و با حمل رایگان در منزل خود تحویل می‌گیرند. لذا حرکت به سمت عدالت فرهنگی و در مسیر عدالت فرهنگی بودن در نمایشگاه مجازی کتاب دیده می‌شود؛  همین که این نمایشگاه می‌تواند به بیش از سه هزار نقطه روستایی کتاب برساند، نشان می‌دهد که به سمت عدالت فرهنگی حرکت می‌کند.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب در سال‌های پیش رو را منوط به هماهنگی‌ها و مسائل مختلفی خواند و افزود: اگر جلوتر برویم و جمع‌بندی‌ها به این سمت برود که هر دو نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب برگزار شوند، با ناشرها هم نحوه و کیفیت برگزاری آن گفت‌وگو خواهیم کرد.

نمی‌توان تاریخ دقیقی برای نمایشگاه حضوری کتاب اعلام کرد

رمضانی درباره تاریخ دقیق برگزاری نمایشگاه کتاب 1400 به‌صورت فیزیکی عنوان کرد: ما بنای برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب در اردیبهشت را داریم و برای آن آماده می‌شدیم؛ اما متاسفانه الان باز سویه اُمیکرون کرونا در کشور جدی شده و ستاد کرونا هم مشروط به اینکه موضوع کرونا در کشور جدی نباشد به ما مجوز داده اقدامات اولیه برگزاری نمایشگاه را انجام دهیم، بنابراین بسته به وضعیت کشور و کرونا باید ببینیم چه سناریوهایی را می‌توانیم طراحی کنیم.

وی افزود: علاوه بر این ستاد کرونا در توصیه‌ها و تجویزهای اولیه‌اش اعلام کرده است که حتما باید شکل برگزاری نمایشگاه را تغییر دهیم تا آن حجم از بازدیدکننده و ناشر، راهروهای باریک و موضوعات از این دست وجود نداشته باشد. بالاخره شرایط شرایط عادی نیست که بشود قطعی اعلام کرد نمایشگاه فیزیکی کتاب برگزار می‌شود یا نمی‌شود، یا تاریخ دقیقی درباره برگزاری آن اعلام کرد. زمانی که به نتیجه قطعی رسیدیم از طریق رسانه‌ها شرایط آن را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha