یک ملت چگونه معتبر می‌شود
کد خبر: 4032730
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷

یک ملت چگونه معتبر می‌شود

شهید مطهری در پاسخ به این سؤال که چه‏ كنيم تا يک ملت با ارزش، معتبر و با آبرو باشیم به بیان نکاتی در این رابطه پرداخته‌اند که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

شهید مطهریچه‏ كنيم تا يک ملت با ارزش، معتبر و با آبرو باشیم؟ پاسخ اين سؤال را قرآن مجيد داده است: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ؛ شما(مسلمانان) بهترين امتها و ملتها هستيد، شما باارزشترين امتها و ملتها هستيد» اما با يك شرط: «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ».

مى‌خواهى به خودت ارزش بدهى؟ مى‏‌خواهى در نزد پيغمبر خدا ارزش پيدا كنى؟ با عمل كردن به اين اصل در نزد خدا و پيغمبر ارزش پيدا كن.

اگر مى‏‌خواهى در نزد ملل جهان ارزش پيدا كنى كه هم بلوك شرق روى تو حساب كند و هم بلوك غرب، سرنوشت تو را او در اختيار نگيرد و او براى تو تصميم نگيرد، امر به معروف و نهى از منكر داشته باش، همبستگى و همدردى داشته باش، اخوت و برادرى اسلامى را زنده كن، از بى‏ خبرى پرهيز كن، از ضعف پرهيز كن، از لاابالی‌گرى پرهيز كن.

ببينيم على‌بن ابیطالب عليه‌السلام، حسين‌بن على عليه‌السلام روى چه مسائلى حساسيت داشتند، ما هم روى همان مسائل حساسيت نشان دهيم. چرا آن‌ها روى مسائلى حساسيت نشان مى‏دهند و ما روى مسائل ديگر؟ به خدا قسم من مى‌‏ترسم زيانى كه ما از راه امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه كرده‏‌ايم يا صدمه ‌هايى كه از اين راه به اسلام زده ‌ايم، از زيان ترك امر به معروف و نهى از منكرمان بيشتر باشد.

منبع: مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، جلد ‏17، صفحه: 288-285، با تلخیص و ویرایش جزئی.

انتهای پیام
captcha