آسان‌سازی شیوه‌های آموزشی قرآن برای گسترش بیشتر فرهنگ قرآنی
کد خبر: 4033515
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

آسان‌سازی شیوه‌های آموزشی قرآن برای گسترش بیشتر فرهنگ قرآنی

قاری بین‌‎المللی قرآن کریم گفت: برای گسترش هرچه بیشتر فرهنگ قرآن کریم باید شیوه‌های آموزشی را آسان‌تر کنیم و بنده ایده «شیوه نوین آموزش مقامات قرآنی» را در همین راستا مطرح کردم که به‌عنوان ایده برتر شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم شناخته شد.

علی اصغر شعاعی قاری بین المللی

علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: برای گسترش هر چه بیشتر فرهنگ قرآن کریم باید شیوه‌های آموزشی را آسان‌تر کنیم و بنده در این راستا شیوه‌هایی در زمینه آموزش تجوید مقامات قرآنی و زیباخوانی قرآن کریم ابداع کردم.

وی ادامه داد: اگرچه در شیوه‌های آموزشی قرآن کریم مشکلاتی در زمینه ترویج قرآن قابل احصا است اما باید بدانیم که مقدمه آموزش، فرهنگ‌سازی قرآنی است که متأسفانه در کشور کمتر به آن بها داده شده است؛ تا مردم انگیزه کافی نداشته باشند شرایط و زمینه برای آموزش مؤثر فراهم نمی‌شود.

قاری بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: در اين شيوه، مقامات قرآنی با استفاده از دانسته‌های قبلی قرآن‌پژوهان از مداحی، سروده‌های فارسی و تواشيح‌های معروف و با كمک آواها و با سبكی بديع و آسان آموزش داده می‌شود و در مواردی صحبت استاد در حين تدريس نيز در همان مقام است كه باعث ايجاد فضايی مناسب برای يادگيری آن مقام می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا كه شروع آموزش مقامات در اين شيوه براساس دانسته‌های قبلی قرآن‌پژوهان است مثلاً برای آموزش حجاز، موسيقی فيلم محمد رسول الله(ص) و مداحی و صلوات‌های قرآنی مربوطه پخش و توضيح داده می‌شود، لذا قرآن‌پژوهان به‌راحتی آماده يادگيری مقام می‌شوند.

شعاعی افزود: آشنايی با روخوانی و روان‌خوانی و نيز تجويد و قرائت به‌عنوان مقدمه مبحث آموزش مقامات ضروری است اما اكثر مردم ايران با توجه به اينكه با الحان فارسی و گاهی عربی آشنا هستند آمادگی كامل برای يادگيری اين شيوه را دارند.

این قاری بین‌المللی گفت: از آنجا كه استاد بلافاصله پس از شروع آموزش، با همان مقام صحبت می‌كند تمام شنوندگان در ابتدا متعجب شده و سپس در فضای مقام قرار می‌گيرند به‌گونه‌ای كه برخی اوقات دانش‌آموزان ترغيب می‌شوند تا سؤالات خود را در مورد مقام حجاز، با لحن حجاز از استاد بپرسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قم اضافه کرد: همراهی قرآن‌پژوهان هنگام آموزش، ايجاد فضای مناسب برای يادگيريی الحان، سرعت يادگيری، ايجاد انگيزه بسيار بالا در قرآن‌پژوهان برای آموزش قرائت، عدم محدوديت در تعداد شركت‌كنندگان، وجود جو معنوی در جلسه آموزشی، تنوع، استفاده از دانسته‌های قبلی قرآن‌پژوهان، قابليت اجرای شيوه آموزشی در سطوح مختلف از جمله ویژگی‌های این شیوه قرآنی است.

یادآور می‌شود، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای» با اهتمام شورای عالی قرآن از ١١ تا ١٣ بهمن‌ماه در تهران برگزار شد که در این نشست ایده علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌‎المللی اهل قم با عنوان «شیوه نوین آموزش مقامات قرآنی» جزو ایده‌های برتر شانزدهمین نشست شورای عالی قرآن کریم شناخته شد.

انتهای پیام
captcha