ماه رجب فرصتی برای پیرایش درون
کد خبر: 4033681
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

ماه رجب فرصتی برای پیرایش درون

حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ‌موسوی، کارشناس مذهبی بیان کرد: ماه رجب زمان پیرایش و گندزدایی درون است، تا وقتی درونمان پر از میکروب گناه باشد، رحمت الهی جذب نمی‌شود.

ماه رجب؛ فرصتی برای پیرایشحجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ‌موسوی یک کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت فرارسیدن ماه رجب، اظهار کرد: یک پیوند منطقی بین رجب، شعبان و رمضان وجود دارد و همین است که اهل معرفت توجه ویژه به این سه ماه دارند و هر سه ماه را روزه می‌گیرند. ماه رمضان ماه مهمانی خداست. انسان وقتی به مهمانی می‌رود به پیرایش و آرایش می‌پردازد، در رجب پیرایش و گندزدایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در روایات آمده که خودمان را باید با استغفار معطر کنیم و این یعنی گناه بوی نامطبوع دارد. این بو را مشام دل استشمام می‌کند، نه مشام سر. این را عارف واقعی می‌فهمد. وقتی به مهمانی می‌رویم، افراد باشخصیتی سر سفره ضیافت‌الله نشسته‌اند، امام زمان(عج) هم حضور دارند. در مهمانی با این عظمت نباید بوی گناه بدهیم. باید گندزدایی کنیم و زمان این کار هم ماه رجب است.

واعظ موسوی با بیان این‌که در این ماه استغفار وارد است، بیان کرد: به شیوه‌های مختلف با عبارات متفاوتی می‌توان استغفار کرد. با این عبارات از خداوند در مقابل آتش گناهانمان امنیت می‌گیریم. در دعایی از خداوند می‌خواهیم آتش را به محاسن و سر و صورتمان حرام کند. این خود استغفار و طلب امنیت از خداست.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در ماه شعبان آرایش و خلعت زیبای مناجات شعبانیه را تن می‌کنیم. در این ماه هم فرصت استغفار برای جامانده‌ها هست که کم‌ترین میکروب و ویروسی از گناه در وجودمان نباشد، وقتی این طور وارد مهمانی خدا شویم، هم خودمان لذت بیشتری می‌بریم و هم دیگران.

وی تصریح کرد: برای درک شب مهمی چون لیله‌القدر که معادل تمام شب و روزهای هستی است، باید آمادگی پیدا کرد. زمان این کار از ابتدای رجب آغاز می‌شود. عارفان در طول یک سال برای در ک این شب مراقبه نفس می‌کنند، بعضی‌ها که توانایی این مدت طولانی را ندارند، 2 ماه رجب و شعبان برایشان قرار داده شده است. این دو ماه 60 روز است و اگر 20 روز اول ماه رمضان را هم حساب کنیم، معادل 80 روز که برابر با دو چله است. همچنین در روایات به دهه آخر ماه مبارک رمضان تأکید بسیاری شده است و برای این دهه باید دو چله را پشت سرگذاشت.

واعظ موسوی در پاسخ به علت تشبیه ماه رجب به فصل بهار، بیان کرد: ماه رجب ماه اصبّ است، یعنی ماهی که ریزش فراوان رحمت الهی در آن است. ویژگی بهار این است که مدام ریزش باران و پرباری طبیعت را تجربه می‌کنیم، در ماه رجب اگر کسی ناامید بازگردد، ضرر کرده است. این یعنی نتوانسته از ریزش رحمت الهی بهره‌مند شود. این مانند این است که ظرفت را برعکس زیر باران بگذاری. در پیرامون ما امواج پخش هستند، اما تا وقتی گیرنده‌ای نداریم، یا گیرنده‌مان تنظیم نیست، نمی‌توانیم امواج را دریافت کنیم، روی هر چیزی تنظیم کنیم، همان را دریافت می‌کنیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: ما همیشه به دنبال ذکری برای گفتن هستیم. چرا به دنبال کارهایی که نباید انجام داد نباشیم؟ در این ماه نباید غیبت کنیم، تهمت بزنیم، داوری بکنیم، تفاخر کنیم و... و باید توجه داشته باشیم دیو چو بیرون رود فرشته درآید.

وی با اشاره به این‌که این قدم اول است، اظهار کرد: وقتی دورنمان آلوده است، ذکر فایده‌ای ندارد. تا وقتی تطهیر نکنیم، نیکی‌ها جذبمان نمی‌شود. تا وقتی ظرف وجودی ما پر از ریا و حسد است، ذکر کاری برای ما نمی‌کند و باید به کنترل خود، پرهیز و تقوا عادت کنیم. این ماه، ماه فرصت‌هاست و باید قدر فرصت‌هایمان را بدانیم.

انتهای پیام
captcha