به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست علمی نورالدین ابولحیه، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه باتنه الجزایر و شیعهشناس الجزایری، اعضای هیئت علمی و اندیشمندان قرآنی دانشگاه امام صادق(ع) و رایزن فرهنگی ایران در الجزایر شرکت و درباره محوریت قرآن مجید به عنوان معجزه جاوید پیامبر(ص) در علوم و معارف اسلامی و انسانی گفتوگو کردند.
ابتدا ابولحیه دیدگاههای خود را درباره موضوع فوق و شیوه تفسیریاش در کتاب «التنزیل و التأویل» تشریح کرد، سپس اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به مداخله پرداخته و با طرح پرسشهایی به ارزیابی و نقد اندیشههای مفسر الجزایری قرآن مجید پرداختند.
ابولحیه در ابتدا معنای مرکزیت و مرجعیت قرآن را در علوم توضیح داد و اظهار کرد: مرجعیت قرآن در علوم اسلامی به معنای اولویت دادن به مفاهیم استنباط شده از متن قرآن در تمامی رشتههای علوم اسلامی، همچون فقه، کلام، تفسیر، حدیث و عرفان است .
وی سه گرایش مطرح در این زمینه را تبیین کرد که شامل گرایش طرفداران بازگشت به قرآن و کنار گذاشتن روایات و میراث علمی و فرهنگی اندیشمندان اسلامی دورههای بعدی پس از نزول، گرایش طرفداران میراث علمی موجود در میان مسلمانان و بیتوجهی به آیات و تعالیم قرآنی و گرایش طرفداران جمع بین قرآن، حدیث و میراث گذشتگان بود.
این مفسر الجزایری در تبیین گرایشهای فوق مثالهایی علمی از فقه، کلام، تفسیر و حدیث بیان کرده و به برداشتهای انحرافی و دور از فهم قرآنی صحیح اشاره کرد . او تفسیر به رأی و نیز اصل قرار دادن روایات تفسیری بدون اندیشه و تدبر در آن را ، انحراف از فهم صحیح قرآن دانست و شیوه علامه طباطبایی(ره) را در تفسیر قرآن ستود.
ابولحیه همچنین اظهار کرد: مراجعه به رهنمودهای ائمه معصومین(ع) به عنوان معلمان حقیقی قرآن تنها راه دستیابی به اهداف قرآنی است .
پس از سخنان نورالدین ابولحیه اساتید دانشگاه امام صادق(ع) به طرح دیدگاههای خود پرداخته و دیدگاههای علمی و قرآنی استاد ابولحیه را مهم ارزیابی و از وی سپاسگزاری کردند.
انتهای پیام