عدم کفایت تلاش‌ها در مبارزه با اعتیاد / مردم یاری‌رسان باشند
کد خبر: 4034451
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

عدم کفایت تلاش‌ها در مبارزه با اعتیاد / مردم یاری‌رسان باشند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با تاکید بر عدم کافی بودن اقدامات در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، گفت: بسیاری از جرائم ریشه در اعتیاد دارد و تا زمانی که این بستر به طور کلی خل نشود نمی‌توان از حل شدن سایر آسیب‌ها حرفی زد.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی دحجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مواد مخدر همچون آتشی می‌ماند که می‌تواند آینده و زندگی یک فرد و خانواده را بسوزاند و پایه‌های آن خانواده را به خاکستر تبدیل کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که مواد مخدر خود یک آسیب بوده که زمینه ساز آسیب‌های دیگر است باید همه نهادهای جامعه مبارزه و تلاش کنند تا از میزان آسیب‌ها کاسته شود، اما با وجود تمام تلاش‌های دستگاه‌ها و  اقدامات انجام شده نتیجه دلخواه نبوده و همچنان باید تلاش‌ها برای مبارزه با مواد مخدر تداوم داشته باشد.

وحدانی‌نیا بیان کرد: با توجه به اینکه ارتباط خوبی بین شورای هماهنگی و مجموعه معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم در راستای اخذ گزارشات مردمی صورت گرفته شهروندان مطمئن باشند که این گزارش‌ها به صورت محرمانه از طریق نهادهای مسئول پیگیری می‌شود و اکنون سامانه سجام یک بستر‌ی است که به صورت محرمانه این کار را انجام می‌دهد و گزارش ثبت شده توسط شهروندان از طریق کد‌ها توسط نهادهای مسئول پیگیری می‌شود.

وی افزود: سامانه سجام با آدرس sajam.scpd.ir یک سامانه کشوری بوده و همچون بستری است که به صورت محرمانه گزارشات مردمی در آن ثبت می‌‌شود و شهروندان می‌توانند از طریق این سامانه نسبت به ارائه گزارشات اقدام کنند و هرگونه خرید و فروش و جرایم مواد مخدر را گزارش دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مردم مطمئن باشند که گزارشات آن‌ها پیگیری خواهد شد، افزود: بسیاری از جرائم ریشه در اعتیاد دارد و تا زمانی که این بستر به طور کلی خل نشود نمی‌توان از حل شدن سایر آسیب‌ها حرفی زد.

وحدانی‌نیا ادامه داد: گاهی در حوزه خدمات رسانی‌ها کم‌کاری صورت می‌گیرد و این امر باعث بروز آسیب‌هایی چون اعتیاد می‌شود که در خانواده ریشه می‌دواند‌ و حتی در حوزه درمان اعتیاد نیز چرخه کار و خدمت کامل نمی‌شود و به همین دلیل و به عللی چون عدم اعتماد د برچسب زنی بسیاری از زندانیان آزاد شده دوباره به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.

وی با اشاره به فعالیت کودکان و نوجوانان در عرصه خرید و فروش مواد مخدر، تصریح کرد: طبق قانون حمل مواد مخدر جرم تلقی می‌شود و اطفال و نوجوانان نیز از این قضیه مستثنی نیستند، اما در صدور حکم بر اساس مقتضیات عمل می‌شود.

وحدانی‌نیا ادامه داد: طبق ماده ۶ این قانون، برخی از دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، دادگستری، نیروی انتظامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکالیفی در باب حمایت از کودکان و نوجوانان دارند که حمایت از کودکان بزه دیده و در معرض خطر از جمله تکالیف است‌.

انتهای پیام
captcha