شهروندان مراقب لینک‌های جعلی باشند
کد خبر: 4034664
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

شهروندان مراقب لینک‌های جعلی باشند

رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: این روزها با پرونده‌های بسیار زیادی در خصوص کلاهبرداری از شهروندان از طریق اتصال آن‌ها به لینک‌های آلوده و جعلی مواجه هستیم که لازم است شهروندان در این خصوص بیشتر از همیشه هوشیار باشند.

لینک های جعلی سامانه ثنا

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی پلیس، سرهنگ امين يادگارنژاد، رئیس پلیس فتا استان کرمان بیان کرد: این روزها با پرونده‌های بسیار زیادی در خصوص کلاهبرداری از شهروندان از طریق اتصال آن‌ها به لینک‌های آلوده و جعلی مواجه هستیم که لازم است شهروندان در این خصوص بیشتر از همیشه هوشیار باشند.

وی افزود: در یکی از این کلاهبرداری‌ها، پیام‌هایی حاوی ابلاغ قضایی(سامانه ثنا) برای گوشی تلفن همراه شهروندان ارسال می‌شود که در آن یک لینک درج شده و شهروندان را دعوت می‌کند از طریق این لینک ابلاغ قضایی یا شکوائیه خود را مشاهده کنند.

رئیس پلیس فتا در خصوص کارکرد لینک آلوده سامانه ثنا اظهار داشت: شهروندان وقتی به این لینک وارد می‌شوند به آن‌ها پیشنهاد می‌شود برنامه سامانه ثنا که یک بد افزار است را بر روی گوشی خود نصب کنند و زمانی که شهروندان این برنامه را نصب کردند ۲ اتفاق رخ می‌دهد، اول اینکه کنترل پیامک گوشی تلفن همراه در اختیار هکر قرار می‌گیرد و اقدام به ارسال این پیامک‌ها به مخاطبین قربانی می‌کند و دوم اینکه شهروندان به یک درگاه پرداخت جعلی برای واریز ۲ هزار تومان بابت مشاهد ابلاغ امنیتی یا شکوائیه خود هدایت می‌شوند و وقتی قربانیان اطلاعات کارت اعتباری خود را در این درگاه وارد می‌کنند این اطلاعات توسط هکر به سرقت می‌رود.

سرهنگ يادگارنژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه هکر به سامانه پیامکی قربانیان دسترسی دارد رمز پویا را نیز دریافت کرده و در کمتر از چند ثانیه حساب آن‌ها را خالی می‌کند.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری از طریق لینک جعلی سامانه ثنا در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی پلیس فتا به شمار می‌آید زیرا این ترفند آرام آرام کارکرد رمز پویا را بی اثر می‌کند، خاطرنشان کرد: علت سواستفاده هکرها از این سامانه بار روانی آن است چون شهروندان با مشاهده این پیام نگران شده و به سرعت می‌خواهند ببینند چه جرمی رخ داده که گریبانگیر آن‌ها شده است.

سرهنگ يادگار نژاد ادامه داد: هرچند ارسال لینک‌های آلوده با نام سامانه ثنا رو به افزایش است اما لینک‌های آلوده و جعلی با نام سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله اپراتورهای تلفن همراه و آبونمان خدمات برق، گاز و آب هم ممکن است برای شهروندان ارسال شوند.

رئیس پلیس فتا استان در خصوص راهکارهای پیشگیری از این گونه کلاهبرداری‌ها گفت: بهتر است بدون اعتنا به لینک موجود در پیامک به سایت تخصصی دادگستری و از همانجا به پنل سامانه ثنا ورود پیدا کنیم و به همین ترتیب به سامانه هر نهادی از طریق سایت تخصصی آن نهاد وارد شویم و از لینک‌های جعلی که برای ما ارسال می‌شوند استفاده نکنیم.

انتهای پیام
captcha