تقدیر و روزی به معنای تنبلی و پذیرفتن فقر نیست
کد خبر: 4034827
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

تقدیر و روزی به معنای تنبلی و پذیرفتن فقر نیست

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه این تفکر که در برابر ظلم باید سکوت کرد و مقدرات شما همین است یک تفکر اموی و برگرفته از جبر است، گفت: در اندیشه شیعی فقر تحمیلی و فقر از روی تنبلی مورد ستایش قرار نگرفته است و تقدیر و روزی به معنی این نیست که ما تنبلی کنیم و یا در برابر چپاول اموال خود سکوت کنیم.

تقدیر و روزی به معنای تنبلی و پذیرفتن فقر نیستبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه شامگاه 18 بهمن‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به خطبه ۲۳ نهج‌البلاغه، اظهار کرد: این خطبه به سه بخش تقسیم می‌شود که در بخش اول حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید تقسیم روزی دست خداست و کسانی که از روزی کمتری برخوردارند نباید به صاحبان ثروت حسادت بورزند، نسبت به آنها کینه و دشمنی پیدا کنند، از رحمت الهی ناامید شوند و سوءظن به خدا داشته باشند.

وی ادامه داد: بخش دوم این خطبه حضرت خطاب به ثروتمندان می‌فرمایند یادتان باشد که از وظایف شما دستگیری از نیازمندان، ارحام و خویشاوندان است و در بخش پایانی خطبه حضرت به صله ارحام که وظیفه همه است مردم را توجه می‌دهند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این خطبه با این جمله آغاز می‌شود که همه امور از جانب خداوند و از آسمان نازل می‌شود، افزود: این اعتقاد ماست که مقدرات همه ما انسان‌ها و همه چیز از جانب پروردگار نازل می‌شود و حضرت می‌فرمایند که برای هر انسانی خداوند یک روزی قرار داده و روزی را بین بندگان تقسیم کرده است.

وی تصریح کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند تقسیم روزی دست خداست و اگر دیدید که کسی وضع مالی بهتری دارد و خدا اولاد بیشتری به او داده است وسیله فتنه برای شما نشود زیرا روزی انسان مقدر است و همه  چیز در محدوده تلاش ما نیست.

حسینی قمی با بیان اینکه تقسیم روزی به این معنی نیست که ما تلاش نکنیم، گفت: همه چیز در تلاش ما خلاصه نمی‌شود و امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید همه چیز در ثروت و قدرت و مال دنیا خلاصه نمی‌شود و بالاتر از ثروت و مال دنیا این است که انسان آلوده به زشتی‌ها نشود و پاک زندگی کند.

وی با بیان اینکه در اسلام اگر فقر تحمیلی باشد پسندیده نیست و توصیه نشده است که شما این فقر را تحمل کنید، افزود: باید در برابر فقر تحمیلی و ظلم و تحریم بایستیم و مبارزه کنیم و اینکه امام خمینی(ره) به‌عنوان یک فقیه و مرجع دینی قیام کردند به خاطر این بود که در برابر فقر تحمیلی نباید سکوت کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این تفکر که در برابر ظلم باید سکوت کرد و مقدرات شما همین است یک تفکر اموی و برگرفته از جبر است، افزود: در اندیشه شیعی فقر تحمیلی و فقر از روی تنبلی مورد ستایش قرار نگرفته است و تقدیر و روزی به معنی این نیست که ما تنبلی کنیم و یا در برابر چپاول اموال خود سکوت کنیم.

وی ادامه داد: تقدیر و روزی به این معنی است که ما تلاش خود را انجام دهیم و موانع را برطرف کنیم ولی اگر باز هم فقیر بودیم باید صبر و تحمل کنیم و ناامید نشویم و نسبت به کسانی که ثروت بیشتری دارند دشمنی نکنیم.

حسینی قمی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند بالاترین ثروت معنویت است، افزود: در هیچ آیینی به اندازه اسلام به کار، کوشش، تلاش، عمران و آبادی توصیه نشده است و امام صادق(ع) فرمودند من از ثروتمندان مدینه هستم؛ بنابراین ثروت داشتن اشکالی ندارد و اسلام تشویق کرده است که از راه حلال برای خود و خانواده خود رفاه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ کسی به اندازه امیرالمؤمنین(ع) در مدینه کار عمرانی و آبادانی انجام نداد، گفت: خود امیرالمؤمنین(ع) فرمودند روزی که با حضرت زهرا(س) ازدواج کردم فرش زیر پا نداشتم اما اکنون صدقات من ۴۰ هزار دینار است زیرا ایشان در ۲۵ سال خانه‌نشینی بیشترین کار و تلاش را انجام دادند.

انتهای پیام
captcha