برگزاری نشست «چیستی و چرایی انقلاب اسلامی ایران» در کردستان
کد خبر: 4035098
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

برگزاری نشست «چیستی و چرایی انقلاب اسلامی ایران» در کردستان

نشست علمی «چیستی و چرایی انقلاب اسلامی ایران» امروز، 20 بهمن‌ماه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد.

محمد عبدالملکی مدیر فرهنگی و امور فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، محمد عبدالملکی، مدیر فرهنگی و امور فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کردستان در نشست علمی «چیستی و چرایی انقلاب اسلامی ایران» که امروز، 20 بهمن‌ماه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: پیدایش انقلاب اسلامی در ایران از عظیم‌ترین و تأثیرگذارترین پدیده‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر حاضر است.

وی افزود: پیروزى انقلاب اسلامى در ایران حادثه مهم و حیرت‌انگیزى براى جهان بود که مى‌توانست در رابطه با مسائل سیاسى جهان و منطقه ایفاگر نقش تعیین‌کننده و تحولات غیرقابل پیش‌بینى باشد.

مدیر فرهنگی و امور فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: پیدایش انقلاب اسلامی در ایران از عظیم‌ترین و تأثیرگذارترین پدیده‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر حاضر است.

وی پیروزى انقلاب اسلامى را حادثه مهم و حیرت‌انگیزى براى جهان دانست و یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران در رابـطه با مسائل سیاسى جهان و منطقه ایفاگر نقش تعیین‌کننده و تحولات غیرقابل پیش‌بینى بود.

فرهاد میمنت‌آبادی، از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: ایـن حادثه بزرگ قرن از یکسو معادلات سیاسى استکبار را در ادامه سیاست سلطه و تقسیم استعمارى جهان بهم زد و از سوى دیگر یکى از استوارترین رژیمهاى وابسته را کـه از حمایت قدرت‌هاى بزرگ برخوردار بود ریشه‌کن کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی در سال 1357 در کشور ایران با اهمیتى که از نظر اسـتراتژیکى و اقـتصادى بـراى قدرتهاى بـزرگ جهان داشت، تحولى سیاسى، مردمى و عظیم به وجود آورد.

میمنت‌آبادی با اشاره به اینکه ایـن رخداد سـیاسى بار دیگر اسلام را به عنوان یک قدرت تعیین‌کننده در جهان مطرح کرد، بیان کرد: چشم‌انداز وحدت بزرگ جهان اسلام، حرکت عـظیم بـازیابى خویشتن خـود، گریز از سلطه و ایستادگى در برابر اسـتعمار، ایجاد قطب سیاسى جدید در جهان و فروریزى رژیـم‌هاى وابـسته و تـحمیلى را در سـرزمین‌هاى پـرنعمت اسلامى در بـرابر دیدگان یک میلیارد مسلمان گشود و مـوجـى از وحـشـت و اضـطـراب در دلهاى پـر از امـید و آرزوى جهان‌خواران آفرید.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش علمی برای پاسخ به چرایی وقوع این انقلاب، به‌ویژه بین متفکران غربی، آغاز شد، افزود: گروهی از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی را براساس نظریات موجود تبیین کردند و گروهی کوشیدند نظریات علمی موجود را به کمک انقلاب اسلامی محک بزنند و نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کنند. عده‌ای نیز از به کمک تحلیل‌های چند متغیری، انقلاب اسلامی را تحلیل کردند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران با سطح وسیع و ریشه‌های عمیق و تمام ویژگی‌های خود به عنوان یک پدیده اجتماعی، معلول و محصول عوامل بسیاری است. هر گروهی با توجه به ملاک‌های فکری و منافع تشکیلاتی خویش، علتی را برجسته‌تر می‌کند و سعی می‌‍کند سلسله علل را به آن علت اصلی برگرداند.

انتهای پیام
captcha