کرمان رتبه اول در پروژه مصلحین قرآنی را در کارنامه دارد
کد خبر: 4035134
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

کرمان رتبه اول در پروژه مصلحین قرآنی را در کارنامه دارد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با بیان اینکه پروژه مصلحین استان در کشور رتبه برتر را دارد و الگویی برای سایر استان‌ها محسوب می‌شود، گفت: اصلی‌ترین مبحث در پروژه مصلحین، ترویج فرهنگ صلح و سازش است.

سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان امروز، ۲۰ بهمن‌ماه در جلسه‌ای که با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در راستای اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان برگزار شد، بیان کرد: پروژه مصلحین کرمان در کشور رتبه برتر را دارد و الگویی برای سایر استان‌ها محسوب می‌شود.

قویدل تصریح کرد: ریل‌گذاری مصلحین قرآنی در استان به خوبی انجام شده است و در آینده شاهد نتایج قابل توجه‌ای از عملکرد مصلحین خواهیم بود و تاکنون ۲۰۰ مربی اصلی در سطح استان کرمان توسط مربیان کشوری آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد مصلحین در سطح استان به ۵ هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است، به طرح اورژانس قضائی اشاره کرد و افزود: این طرح نیز از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی استفاده می‌کند. به این صورت که بسیاری از پرونده‌هایی که ماهیت پلیسی نداشته و اغلب اختلاف جزئی میان زن و شوهر است و ضرورتی به ثبت در سیستم قضایی نیست، توسط تیم اورژانس قضائی که لیست آن‌ها در اختیار مراجع قضائی قرار دارد ورود کرده و مسئله را پیگیری می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: مصلحین شهرستان‌ها شبکه‌سازی شده و اطلاعات آن‌ها نیز در اختیار مراجع انتظامی قرار گرفته است تا در کنار دادسراها و دادگاه‌ها به ایجاد صلح و سازش اقدام کنند. همچنین در اکثر تیم‌های اورژانس قضائی روانشناس وجود دارد که به حل مشکلات به ویژه مسائل خانواده کمک شایانی می‌کنند.

ترویج فرهنگ صلح و سازش اصلی‌ترین هدف مصلحین

قویدل با بیان اینکه اصلی‌ترین مبحث در پروژه مصلحین، ترویج فرهنگ صلح و سازش است، تصریح کرد: مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری، شناسایی آسیب‌های محله محور و شناسایی علل زمینه‌ساز وقوع جرائم از جمله اهداف این طرح به شمار می‌روند.

این مقام قضایی بیان کرد: اغلب مصلحین در سامانه ثنا ثبت نام کرده‌اند و دادگاها می‌توانند آن‌ها را به عنوان داور نیز انتخاب کنند تا از ظرفیت این تیم به نحو احسن در راستای صلح و سازش استفاده شود.

قویدل با تأکید بر اینکه با اجرای طرح مصلحین و اورژانس قضایی قرار نیست ساختار جدیدی مانند شورای حل اختلاف ایجاد شود، ادامه داد: هدف مردمی بودن طرح و کیفرزدایی، ترویج عدالت ترمیمی و جذب مشارکت‌های مردمی از طریق آن است.

وی افزود: پروژه مصلحین و طرح اورژانس قضایی در راستای دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه فعالیت می‌کنند زیرا تأکید این دستورالعمل بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی است. مصلحین دارای پشتوانه دینی، علمی، مردمی و قانونی هستند و نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی ایفا می‌کنند.

این مقام قضایی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ پرونده به مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان ارجاع شده که نزدیک به ۵۰ درصد یعنی ۲۸۰۰ مورد از آن‌ها به صلح و سازش ختم شده است.

تأکید بر تغییر نگرش مردم از کیفری به عدالت ترمیمی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: تلاش ما این است تا نگرش مردم از کیفری صرف به نگاه عدالت ترمیمی تغییر کند تا شاهد کاهش جرائم و ارتقای مسئولیت اجتماعی باشیم و این هدف با خود کنترلی، امر به معروف و نهی از منکر و غیره محقق خواهد شد.

قویدل در پایان بیان کرد: به دنبال این هستیم که درخصوص برخی جرائم مهم و اولویت‌دار استان کارگروه‌های خاصی که جنبه علمی، اجتماعی، اقتصادی و غیره دارند را تشکیل داده و چگونگی نظارت ما، نحوه پیاده‌سازی پیشگیری و همچنین تعیین نقش دستگاه‌های متولی نیز انجام شود.

در این نشست در خصوص راه‌اندازی واحد مصلحین در برخی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان کرمان تأکید و ارجاع پرونده‌ها جهت ایجاد سازش پایدار به مصلحین و پیشگیری از ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی مصوب شد.

انتهای پیام
captcha