منطق قرآن ظلم‌ستیزی است
کد خبر: 4035727
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
آیت‌الله توکل:

منطق قرآن ظلم‌ستیزی است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه منطق قرآن ظلم‌ستیزی است، گفت: قرآن به صراحت تأکید می‌کند که دنبال ظالم نروید که ظالم شما را ذلیل و خوار می‌کند، و این فرمان خداست که در خانه ظالم نروید و دست نیاز به سوی ظالم دراز نکنید.

آیت‌الله سیدرحیم توکل از اساتید برجسته حوزه علمیه قمبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله سیدرحیم توکل از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، 22 بهمن‌ماه طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت(س) با اشاره به اینکه نباید به ظالمان تکیه کرد، گفت: منطق قرآن ظلم‌ستیزی است نه اینکه مطیع ظالم شوید. قرآن در آیه 113 سوره هود می‌فرماید: «وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ؛ و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب می‌شود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولی و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت؛ و یاری نمی‌شوید.»

وی ادامه داد: قرآن به صراحت تأکید می‌کند که دنبال ظالم نروید که ظالم شما را ذلیل و خوار می‌کند، و این فرمان خداست که در خانه ظالم نروید و دست نیاز به سوی ظالم دراز نکنید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اسلام دین عمل است نه شعار، گفت: برخی می‌گویند یا علی(ع) جانم فدایت، این شعاری بیش نیست! یا حسین(ع) جانم فدات، این هم که شعاری بیش نبود! یا اینکه می‌گویند حسین(ع) جان نبودم کربلا جان برایت فدا کنم، این هم شعاری بیش نیست! از ما شعار نخواستند از ما عمل خواستند.

وی ادامه داد: مگر مولا امیرالمؤمنین(ع) نفرمود: «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً»، با ظالمان بجنگید و یاور مظلوم باشید. امام راحل قیام کرد تا با ظالم بجنگید و یاور مظلوم باشید. جنگ با ظالم هم کشته و زخمی دارد و هم مشکل ایجاد می‌شود، اما این وظیفه است که باید انجام داد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: یک جمله امام راحل دارد که برای ما درس است. امام درباره جنگ فرمودند اگر در این جنگ پیروز شدیم که الحمدالله پیروزی است، اگر کشته شدیم الحمدالله فیض شهادت است، اما اگر در این جنگ شکست خوردیم ما وظیفه جنگ با ظالم را عمل کردیم که باز هم الحمدالله. پس چه کشته شویم و چه پیروز و چه شکست به وظیفه عمل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: درست است، مشکلات و سختی و تحریم هم هست چون به کسی بیهوده عزت نمی‌دهند، اما کاملا جای بی‌انصافی است که این عزت را برخی نبینند و بگویند سفره ما مرغ و گوشت ندارد! آیا برای مرغ و گوشت قیام کردید یا برای عزت اسلام؟ چرا راه را گم کرده‌اید، در صورتی که قیام کردید که اسلام بماند.

آیت‌الله توکل خطاب به برخی مسئولان گفت: به آنهایی عرض می‌کنم که مسئول بودند ولی به وظیفه عمل نکردند، والله فردای قیامت باید جواب بدهند که با عزت 80 میلیون نفر بازی شد و برنامه‌ای چیدند که حتی نسل‌های آینده را هم گرفتار کردند. این جمله را به یاد داشته باشید اگر امروز را فردایی است که یقینا هست، خدا با خیلی‌ها خیلی کار دارد. خصوصا آنهایی که با خون ملت و سفره خالی مردم بازی کردند و مشکل مردم را حل نکردند و مشکلات هم ایجاد کردند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha