هدیه پدر در راه معامله با خدا/ طلبه جوان اسدآبادی و خانه‌ای که وقف شد
کد خبر: 4036482
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸

هدیه پدر در راه معامله با خدا/ طلبه جوان اسدآبادی و خانه‌ای که وقف شد

با قلبی مهربان و دستانی بخشنده تمام دارایی‌اش را که خانه پدری بوده و به‎عنوان هدیه از پدر دریافت کرده است را وقف می‌کند، این حکایت یک طلبه جوان 33 ساله اسدآبادی است که در عین نیاز این سنت حسنه و جاری را انجام داده است و معتقد است خداوند فرموده هر آنچه را در راه خدا بدهی خدا 10 برابرش را به تو می‌بخشد.

وقف خانه اسدآباد وقف سنت حسنه‌ای است که از دیرباز به اشکال مختلف در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیری روشن، منطقی، هدف‌دار، مترقی و دقیق قرار داده است.

وقف اموال در راه خدا به‎دلیل استمرار آثار خیر آن برای جامعه قطعاً درهای بهشت را به‌سوی انسان می‌گشاید. ائمه اطهار(ع) خود در اجرای سنت وقف پیش‌قدم بوده‌اند، به‌عنوان نمونه حضرت علی ابن ابیطالب(ع) زمین‌ها و باغ‌های بسیاری را که به دست خود آباد و احداث کرده بودند در راه خدا و برای مسلمانان وقف کردند.

رفع بسیاری از نیازمندی‌های مستمندان و گشوده شدن بسیاری از گره‌های اقتصادی با سنت وقف عملی می‌شود، چراکه وقف، ثروت و مایملک را بسان چشمه‌ای همیشه جوشان می‌کند که هرگز از جوشش باز نمی‌ایستد و برای همیشه و در همه حال خیر و برکت را به مردم و واقف می‌رساند و در واقع صاحب خویش را از بهره‌های عظیم روحانی و معنوی برخوردار می‌گرداند.

با قلبی مهربان و دستانی بخشنده تمام دارایی‌اش را که خانه پدری بوده وقف می‌کند. این حکایت حجت‌الاسلام سعید نجفی است، طلبه جوان 33 ساله اسدآبادی که تصمیم می‌گیرد خانه‌ای را که از پدرش به هدیه گرفته و سندش به نام وی شده را در راه خدا و در خدمت به همشهریانش وقف کند.

حجت‌الاسلام سعید نجفی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه 33 سال سن دارد، متأهل و دارای سه فرزند است، اظهار کرد: با توجه به اینکه وقف سنتی ماندگار است و واقف از آنچه وقف می‌کند بی‌بهره نمی‌ماند تصمیم گرفتم تا خانه مسکونی خود را وقف کنم.

وی با بیان اینکه در واقع نیت من برگرفته از آیات قرآن کریم و راه اهل‌ بیت(ع) بوده است، افزود: مگر نه اینکه خداوند خودش فرموده هر آنچه را در راه خدا بدهی خدا 10 برابرش را به تو می‌بخشد.

این واقف خیراندیش با اشاره به اینکه صدقه جاریه وقف انقطاع ندارد و ابدی است، افزود: بنده هشت ماه پیش تصمیم گرفتم یک واحد مسکونی را که زمین آن 200 متر و در سه طبقه هر طبقه 123 متر و مجموعاً 370 متر است، وقف کنم. ارزش ریالی این ملک حدود شش میلیارد تومان است؛ این منزل مسکونی ما و پدرم بود که پدرم سندش را به نام بنده زده بود و ما در آن زندگی می‌کردیم، وقتی این ملک را وقف کردم موقوفه را به نام پدرم ثبت کردم.

نجفی ضمن تقدیر از زحمات پدرش، تصریح کرد: او از کارگری کار خود را شروع کرده و با توانمندی، تلاش و برنامه‌ریزی اموالی را دارد، یکی از اهدافش این بوده که اموال خود را در راه خدا بدهد و من امروز به نیت پدرم عمل کردم. خانواده من از این کار بسیار خوشحال شدند و کسی مخالفتی با این کار نداشت، این ملک در حال حاضر در حوزه درمانی وقف شده است که از آن برای درمانگاه عمومی، دندانپزشکی و آزمایشگاه استفاده و در ایام دهه فجر افتتاح و در اختیار مردم قرار گرفت.

این واقف خیراندیش بیان کرد: این کمترین کار در راه خداست و آنچه در بضاعت داشتم انجام دادم، از کسانی که توانایی مالی دارند درخواست می‌کنم تا جایی که برایشان مقدور است و امکان دارد از این عمل خیر غافل نشوند. وقف معامله با خداست و واقف شک نکند که این راهی را که انتخاب کرده راهی بی‌پایان است. قطعاً ثمره این کار خیر تا ابد برای واقف باقی می‌ماند، امروز با توجه به نیازهای جامعه نیازمند چنین حرکت‌هایی هستیم، بنده یک طلبه و مدرس دانشگاه هستم و هر کسی می‌تواند یک واقف باشد و از انجام این وقف بسیار خرسندم.

وی با بیان اینکه با این نیت منزلم را وقف کردم تا گره‌ای از مشکلات جامعه باز شود، گفت: پرونده واقفان مؤمن همیشه باز است و از ثواب وقف تا روز قیامت برخوردار خواهند شد.

موقوفات به نیت مسائل و مشکلات روز جامعه وقف شوند

حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسدآباد نیز با اشاره به اینکه شهرستان اسدآباد دارای ۲۷۲ موقوفه است، اظهار کرد: این موقوفات شامل 151 مسجد، 42 حسینیه، یک زینبیه، 27 حمام عمومی، 5 آرامستان و 24 غسالخانه و 12 موقوفه منفعتی است.

وی با اشاره به اینکه موقوفه آقای نجفی به نیت خدمات درمانی در سال ۱۳۹۹ وقف و از بهمن‌ماه سال جاری خدمات‌رسانی دارد، گفت: در سال جاری سه مورد وقف در این اداره ثبت شده است.

خزایی این موقوفات را شامل یک باب منزل مسکونی در شهر پالیز از سوی خانم مهناز سرخوش با نیت امور خیرات و مبرات یک قطعه زمین جهت الحاق به مسجد روستای هودرج و یکصد متر زمین جهت حفر چاه آب و احداث موتورخانه امامزاده سلیمان(ع) بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسدآباد با بیان اینکه اکثر موقوفات استان همدان به نیت روضه‌خوانی و تعزیه‌داری حضرت سیدالشهدا(ع) وقف شده‌اند، افزود: در برخی حوزه‌ها از جمله دارو و درمان بیماران نیازمند، ازدواج و اشتغال و تحصیل جوانان نیازمند موقوفات جدید هستیم. اما نکته حائز اهمیت در موضوع وقف این است که باید مسیر وقف به‌سوی برطرف کردن نیازهای روز جامعه تغییر یابد و به نوعی برطرف‌کننده خواسته‌های اقشار محروم باشد، از همین رو گسترش فرهنگ وقف می‌تواند به رفع محرومیت در جامعه منجر شود.

وی با اشاره به مشکلات جامعه و مردم، گفت: توصیه و درخواست ما از خیرین و واقفین این است که موقوفات خود را به نیت مسائل و مشکلات روز جامعه وقف کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسدآباد اضافه کرد: در شهرستان اسدآباد خوشبختانه موقوفه مرحوم بکائی را داریم که در زمینه دارو و درمان بیماران بی‌بضاعت سالانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان اجرای نیت می‌شود. اما در زمینه تهیه ملزومات تحصیلی محصلین بی‌بضاعت، ازدواج جوانان و معیشت منابع خاصی نداریم.

خزایی تصریح کرد: جهت اشتغال جوانان، برنامه توسعه جایگاه سی‌ان‌جی بکائی را در دست اقدام داریم که در صورت همکاری و هماهنگی سایر نهادهای دولتی می‌توانیم حدوداً سه نفر اشتغال‌زایی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha