تاکید بر رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌های قضایی
کد خبر: 4036526
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
رییس کل دادگستری خراسان‌جنوبی مطرح کرد:

تاکید بر رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌های قضایی

رییس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: حدود ۹۵ درصد پرونده‌های حوزه قضایی بخش دستگردان شهرستان طبس به‌صورت الکترونیک تشکیل و رسیدگی می‌شود.

بازدید رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری خراسان‌جنوبی امروز ۲۵ بهمن ماه در حاشیه بازدید از حوزه قضایی بخش دستگردان از توابع شهرستان طبس در جمع خبرنگاران افزود: در این بازدید مشاهده شد که تعداد کمی پرونده فیزیکی موجود است که به لحاظ مسائل فنی امکان الکترونیکی کردن آنها وجود ندارد.

وی گفت: دادرسی‌ها نیز غالبا آنلاین و به‌صورت ارتباطات تصویری با مردم برگزار می‌شود که با توجه به فاصله از مرکز استان و شهرستان طبس، دادرسی الکترونیک در این مرکز به‌خوبی انجام شده و موجب رضایتمندی مردم شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی نداشتن اطاله دادرسی را نقطه قوت این مرکز دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه در ماه پایانی سال هستیم، وقت رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه بخش دستگردان به بعد از سال موکول نشده و در همین مدت قبل از سال نوبت‌دهی و رسیدگی می‌شود.

وی افزود: ۵۵ درصد از پرونده‌هایی که در دادگاه تشکیل می‌شود با دخالت شورای حل اختلاف به صلح و سازش می‌رسد و میانگین رسیدگی پرونده‌ها در این حوزه قضایی کمتر از یک ماه بوده که از توفیقات دادگاه عمومی بخش دستگردان است.

حجت الاسلام حمیدی مهمترین مشکل بخش دستگردان را مستقر نبودن پزشکی قانونی در این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به فاصله این بخش با مرکز شهرستان طبس، نبود پزشک قانونی برای مردم و همکاران قضایی مشکلاتی را به وجود آورده که در استان پیگیری موضوع خواهیم بود.

وی افزود: پیشنهادی که داریم این است اگر امکان داشته باشد از پزشکان مستقر در شهر در محل پزشکی قانونی حضور یابند و به عنوان پزشک معتمد کار مراجعات مردم را انجام دهند که این مشکل نیز برطرف شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: دادگاه بخش دستگردان از دادگاه‌های نمونه استان به لحاظ ساختاری و عملکردی و هم فضای اداری، دادرسی الکترونیک، صلح و سازش و هم نیروی انسانی و قضایی است.

وی بیان کرد: با بررسی آمارهای موجود، دادگاه عمومی بخش دستگردان ماهانه حدود ۲۲۳ پرونده را مورد رسیدگی قرار داده و در حال حاضر پرونده معوقه ندارد.

رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی امروز به همراه معاون قضایی، معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی، معاون اداری و مالی، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی، مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی و رییس دادگستری شهرستان طبس، در ادامه سفر به حوزه‌های قضایی استان از دادگاه عمومی بخش دستگردان بازدید کرد و وضعیت مراجعات مردم و رسیدگی به پرونده‌ها در این حوزه قضایی را مورد بررسی قرار داد.

رییس دادگاه عمومی عشق‌آباد (مرکز بخش دستگردان) هم در نشستی با رییس کل دادگستری و مسوولان قضایی خراسان جنوبی گفت: متاسفانه با توجه به نا ایمن بودن جاده‌ها، بیشترین پرونده‌های کیفری این حوزه قضایی مربوط به تصادفات است.

حجت الاسلام معاونی، استقرار پزشک قانونی و نمایندگی ثبت اسناد و املاک در بخش دستگردان را ضروری دانست و افزود: در سال جاری چند تن مواد معدنی غیرمجاز به ارزش بیش از یک میلیارد تومان توقیف شده که خواسته مردم منطقه این است عوائد حاصل از فروش این مواد معدنی در همین بخش هزینه شود.

وی نداشتن مهمانسرا و کمبود فضا برای انبار را از ملزومات اداری و ساختمانی دادگاه این بخش از شهرستان طبس عنوان کرد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی در این سفر از حوزه قضایی شهرستان طبس هم بازدید کرد.

انتهای پیام
captcha