راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی تبدیل شد
کد خبر: 4036689
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
وزیر فرهنگ در اختتامیه هفتمین جایزه جهانی اربعین:

راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی تبدیل شد

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی و راه مقاومت تبدیل شده است، گفت: از همین روست که این رویداد با هجمه رسانه‌ای و بایکوت خبری مواجه است، چون می‌دانند که چه در پشت این رویداد نهفته است.

راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی تبدیل شده است

به گزارش ایکنا، اختتامیه هفتمين جايزه جهانی اربعين و رونمایی از فراخوان هشتمین دوره از ساعت 10 صبح تا 12 امروز در حسینیه الزهراء(س) مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی کشور برگزار شد،‌ از نفرات برتر هفتمین جایزه جهانی اربعین و با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تجلیل به عمل آمد.

گزارش تصویری مربوط به اختتامیه هفتمین جایزه جهانی اربعین را اینجا ببینید.

در ابتدای مراسم محمدرضا فاضل کوهانی، معاون اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور گزارشی از دبیرخانه هفتمین جایزه جهانی اربعین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را قرائت کرد.

راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی تبدیل شده است

بنا به گفته فاضل کوهانی این جایزه از سال 93 با فراخوان ارائه عکس‌های اربعین و تقدیم جایزه به برگزیدگان کار خود را آغاز کرد و در سال‌های بعد از آن آثار برتر در فیلم، سفرنامه‌ها و فعالیت‌های برتر مربوط به اربعین به مسابقه افزوده شد و امسال در هفتمین دوره آن بخش کتاب نیز به رشته‌های جایزه افزوده شده است.

معاون اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور همچنین از استقبال چشمگیر شهروندان سایر کشورها از این مسابقه خبر داد و گفت که آثار مختلف از 24 کشور جهان به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین رسیده بود.

پس از آن مهران رحمانی، هنرمند نقاش یک نقاشی سر صحنه درباره پیاده‌روی اربعین (پرچم زیبای یا حسین بر دوش زائران ابا عبدالله) که آن را نخستین اجرای زنده درباره اربعین خواند، به تصویر کشید که با تشویق حضار همراه شد.

راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی تبدیل شده است

رویداد اربعین؛ از زمینه‌های اجتماعی‌سازی تمدن اسلامی

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم به عنوان دومین سخنران ضمن قدردانی از حضور تمام حاضران اعم از شخصیت‌ها و اصحاب رسانه، صاحبان اندیشه و فکر و هنرمندان تأکید کرد که حضور در حسینیه‌ای که متعلق به سیدالشهداء است، ان شا الله از ذخائر اخروی به حساب می‌آید.

او با بیان اینکه مراسم اختتامیه جایزه اربعین در سال‌های قبل در ایام اربعین برگزار شده و امسال به دلیل مشکلات ناشی از کرونا به تعویق افتاده است، گفت که با توجه به اینکه امشب شام وفات حضرت زینب(س) است و قرابت آن با اربعین، مراسم اختتامیه در این روز برگزار شده است.

راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی تبدیل شده است

ایمانی‌پور ماجرای اربعین را زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و امت‌سازی دانست و گفت: یکی از زمینه‌های اجتماعی‌سازی تمدن اسلامی رویداد اربعین است که سالانه هزاران علاقه‌مند اهل بیت(ع) را گرد هم می‌آورد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان از 24 کشور جهان در این مسابقه با وجود مشکلات کرونا و کمتر سفر کردن زائران گفت: امسال حجم بیشتری از عکس، فیلم، سفرنامه و ... به دبیرخانه ارسال شده است.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در ادامه برکات راهپیمایی اربعین را برشمرد و نخستین آن را خنثی‌سازی هراس ساختگی بین دو ملت ایران و عراق دانست و گفت: ایران‌هراسی در عراق یکی از معضلات است و این قضیه در منطقه بیشتر از غرب است و رسانه‌های استکباری غرب همواره درصدد سیاه‌نمایی چهره ایران در کشور دوست و برادر عراق و بالعکس آن سیاه‌نمایی چهره ملت عراق در داخل ایران داشته‌اند.

ایمانی‌پور دومین برکت راهپیمایی اربعین را شکل‌گیری فضائل اخلاقی در این رویداد خواند و گفت: مهمان‌نوازی، دوستی، برادری، محبت از جمله فضائل رایج در راهپیمایی اربعین است که مورد تأکید مکتب اسلام قرار دارد.

وی سومین برکت راهپیمایی اربعین را شبیه‌سازی حماسه حسینی و زنده نگاه داشتن این حماسه دانست و تأکید کرد: در راهپیمایی اربعین ما احساس می‌کنیم در آن ایام حضور داشته‌ایم و همراه کاروان سید‌الشهداء(ع) هستیم و این موضوعی ضروری و روح‌افزاست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چهارمین برکت برپایی راهپیمایی اربعین را هم نمایش اقتدار پیروان مکتب اهل بیت(ع) خواند و گفت: جمعیت 20 میلیونی که در مدتی کوتاه بزرگترین اجتماع بشری بی‌نظیر را ترتیب می‌دهند یک اقتدار معنی و فرهنگی برای پیروان اهل بیت است، بنابراین هدف مهم راهپیمایی اربعین اجتماع سازی گفتمان امت اسلامی است.

ایمانی‌پور با ابراز امیدواری به جهانی‌تر شدن هر چه بیش‌تر رویداد اربعین گفت: در روایات آمده است که امام عصر(عج) هنگام ظهور خود را منتقم سیدالشهداء(ع) معرفی می‌کند، بنابراین باید سیدالشهداء برای همگان شناخته شده باشد تا امام زمان(عج) خود را به عنوان منتقم آن معرفی کند.

وی سانسور رسانه‌ای مراسم اربعین توسط رسانه‌های محور استکبار را خود گویای اثربخشی این حرکت مردمی دانست و گفت: این حجم از پنهان نگاه داشتن راهپیمایی اربعین وظیفه ما را دوچندان می‌کند.

ایمانی‌پور، مستند‌سازی راهپیمایی اربعین را رسالت آزادی خواهان و پیروان اهل بیت(ع) خواند و گفت: امیدواریم جایزه جهانی اربعین در مستندسازی اربعین نقش خود را ایفا کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین گفت که در کنار رشته‌های عکس، خاطره‌نویسی، داستان، دل‌نوشته، فیلم و فضای مجازی امسال بخش کتاب هم به مسابقه افزوده شده بود.

در ادامه مراسم امیر علی جوادیان به نمایندگی از هیئت داوران جایزه جهانی اربعین در ضمن قرائت بیانیه‌ هیئت داوران از رشد قابل توجه استقبال مشتاقان اهل بیت(ع) از این مسابقه ابراز خرسندی کرد.

جوادیان گفت: امسال 4800 اثر از 1080 شرکت‌کننده از 24 کشور جهان به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین ارسال شد که شامل 4200 اثر متعلق به 17 عکاس، 160 فیلم متعلق به 150 فیلم ساز، 102 صفحه مجازی و 250 کتاب بوده است.

در ادامه برگزیدگان هفتمین دوره جایزه جهانی اربعین در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی تبدیل شده است

در بخش عکس که هیئت داوران آن امیر علی جوادیان، کمال‌الدین شاهرخ و علیرضا عابدی بودند، سه نفر حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

برگزیده نخست احمد عبدالامیر از کشور عراق، برگزیده دوم، هادی دهقانپور از کشور ایران و برگزیده سوم ارجان ارسلان از کشور ترکیه معرفی شدند.

در بخش فیلم‌های حرفه‌ای و مردمی، هیئت داوران شامل امیر حامد افشایی، امیرحسین ملیانیان و محمدرضا چاوشی بودند.

در بخش فیلم‌های حرفه‌ای محمد فرج صالحی از کشور ایران با فیلم لیوان بین‌الحرمین حائز مقام اول شد و روح‌الله اسدی کیادهی با فیلم روز چهلم حائز مقام دوم، محمد عزیزی از ایران و ال چین آقازاده از جمهوری آذربایجان به ترتیب حائز رتبه‌های سوم و چهارم شدند.

در بخش فیلم‌های مردمی نیز هیئت داوران کسی را به عنوان حائز رتبه نخست معرفی نکرد و مقام‌های بعدی به ترتیب به زهرا لمپان از کشور تایلند با فیلم «اربعین امام حسین(ع)» و علی سلطانی از جمهوری اسلامی ایران با فیلم «کودکانه‌های اربعین» رسید.

در بخش سفرنامه و فعالان صفحات مجازی نیز داوران آن شامل علی حسن حیدری، ایمان اسلامیان، محمدعلی حبیبی، علی بازگشا و محمد کاظم مبینی بودند.

مریم قندی از ایران، عباس کریم المحمداوی از عراق و محمد اعتمادی از افغانستان در بخش سفرنامه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

در بخش صفحات مجازی نیز صفحه قناة النورین از عراق، اهل‌البیت تی وی از انگلیس و حسینیة از ایران حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

داوران بخش کتاب نیز سیدمجید امامی، علیرضا افضلی، محمدرضا برزویی، صابر اکبری، جبار شاجعی و سعید غفاری بودند.

برگزیدگان بخش کتاب نیز مقام اول به محمدرضا عابدینی برای کتاب وی به عنوان «قدم عاشقی» رسید و نفر دوم محمدرضا پویافر برای کتاب «زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» و مقام سوم هم به سرجان مارکوییچ از صربستان رسید.

در ادامه از پوستر هشتمین جایزه جهانی اربعین هم رونمایی شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به یادگار زیر آن را امضا کرد.

بنیان انقلاب در عاشورا نهاده شده و اربعین‌های متوالی آن را به پیروزی رساند

اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این مراسم طی نطقی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جایزه جهانی اربعین گفت: خدا را شاکریم که پیرو مکتبی هستیم که همه تار و پود آن با نام و یاد انسان‌های کامل آل الله گره خورده است.

راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی تبدیل شده است

وی انقلاب اسلامی را محصول عاشورا دانست و گفت: قیام قرن 14 شمسی منطبق با مکتب عاشورا و اربعین است. مکتبی که با رهبری امام خمینی بنیان نهاده شد و بنیان انقلاب در عاشورا نهاده شده و اربعین‌های متوالی آن را به پیروزی رساند، چرا که سخنرانی امام خمینی(ره) در عاشورای سال 1342 در قم و در جوار حرم حضرت معصومه(س) آغاز نهضت اسلامی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از دهه هشتاد به بعد مفهوم اربعین در ادبیات مقاومت منطقه شکل گرفت، گفت: بعد از سقوط رژیم بعث در عراق، راهپیمایی اربعین در سطح گسترده به راه افتاد و سال به سال گسترش یافت و در سال 98 هم بیش از 4 میلیون ایرانی در کنار میلیون‌ها زائر از عراق و دیگر کشورهای جهان در راهپیمایی اربعین حضور داشتند.

اسماعیلی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین به نقطه روشنی برای اعتلای مکتب انقلاب اسلامی و راه مقاومت تبدیل شده است، گفت: از همین روست که این رویداد با هجمه رسانه‌ای و بایکوت رسانه‌ای مواجه است، چون می‌دانند که چه در پشت این رویداد نهفته است.

او اقدام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاری جایزه جهانی اربعین را کار مبارکی توصیف کرد و گفت: امیدواریم که این حرکت به شکل علمی گسترش یابد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از آثار اربعین در همه بخش‌ها و به‌خصوص بخش فیلم‌های بلند و مستند حمایت خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما به زنده نگاه داشتن اربعین در تمام ابعاد اجتماعی و سبک زندگی اسلامی نیاز داریم، گفت: در راهپیمایی اربعین همه چیز اعم از گذشت و فداکاری، انسجام، وحدت، از خودگذشتگی و حتی سبک زندگی شخصی از جمله برنامه زمانی نماز و عبادات و استراحت یک پیرو اهل بیت(ع) به نمایش گذاشته می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد که هفتمین جایزه جهانی اربعین نقطه شروعی برای یک جهش بزرگ این کار باشد و سال آینده با رفع مشکل کرونا و حضور مشتاقان اهل بیت(ع) در مراسم اربعین شاهد برکات آن در زمینه علمی و فرهنگی هم باشیم.

جایزۀ جهانی اربعین برنامه‌ای فرهنگی ـ دینی است که به ابتکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همه ساله با هدف اشاعۀ فرهنگ مقاومت و عاشورا و نمایش جلوه‌های دلدادگی به حضرت سیدالشهداء(ع) برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه عکس و کتاب‌های منتخب از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد بود.

این مراسم هم‌زمان در پایگاه اطلاع‌رسانی جایزه جهانی اربعین نیز به صورت زنده پخش شد.

انتهای پیام
captcha