سیاست آمریکا و خالی کردن پشت هم‌پیمانان/ از اعتماد اوکراین به غرب عبرت بگیریم
کد خبر: 4038918
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد:

سیاست آمریکا و خالی کردن پشت هم‌پیمانان/ از اعتماد اوکراین به غرب عبرت بگیریم

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا سیاست آمریکا را خالی کردن پشت هم‌پیمانان دانست و گفت: ایران، یمن و محور مقاومت به خدا اتکا کردند و پیروز شدند، اما اوکراین به کدخدا اعتماد کرد و باخت و باید از این قضیه عبرت بگیریم.

امیرعلی‌حیدر امیری، تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیاامیر علی‌حیدر امیری، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با طرح این سؤال که ریشه اختلاف روسیه با ناتو و اوکراین در کجاست، اظهار کرد: در بحبوبه فروپاشی شوروی در سال ۱۳۷۰ شمسی، ناتو به گورباچف تعهد داد به حوزه شرق و مشخصاً وارد حوزه نفوذ سنتی شوروی نشود.

وی با اشاره به اینکه غرب به تعهدات خود با شوروی عمل نکرد، اضافه کرد: خیلی از کشورهای ۱۵گانه عضو پیمان ورشو که هم‌پیمان شوروی بودند مثل لهستان، اسلونی، اسلواکی، آلبانی و کرواسی را به عضویت ناتو درآورد.

این افسر ارشد جنگ نرم با بیان اینکه گرجستان عضو ناظر ناتو است و ناتو تصمیم دارد که اوکراین را به عضویت ناتو دربیاورد، اضافه کرد: پوتین نمی‌تواند عهدشکنی ناتو را برتابد و اینجا ناتو هم‌مرز روسیه می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه غربی‌ها پوتین را خطرناک می‌دانند و اعتقاد دارند که پوتین به‌دنبال احیای روسیه جدید با قدرت شوروی سابق است، گفت: در جنگ سرد در زمان جماهیر شوروی اوکراین محل استقرار یک سوم بمب‌های ابرقدرت شرق بود و طراحی ساخت سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار داشت.

امیری با اشاره به قدرت هسته‌ای اوکراین و اینکه این کشور با داشتن انبارهای سلاح‌های هسته‌ای ۱۳۰ موشک بالستیک که هر کدام تا ۱۰ کلاهک هسته‌ای را جابجا می‌کرد، سومین قدرت هسته‌ای جهان بود، ادامه داد: اوکراین یک هزار و 700 کلاهک هسته‌ای را انبار کرده بود و ۳۳ بمب‌افکن دورپرواز داشت که در قرارداد بوداپست قدرت هسته‌ای خود را نابود کرد و در مقابل آمریکا و انگلیس تعهد دادند که از اوکراین در مورد هرگونه تجاوز حمایت کنند که هرگز اینگونه نشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اوکراین به تعهد خود عمل کرد، اما بعد از نابودی کلاهک‌های هسته‌ای به یک کشور حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر تبدیل شد، تصریح کرد: علت دیگر اختلاف روسیه با اوکراین این است که غربی‌ها در این کشور دست به کودتا زدند و تلاش کردند تا اوکراین را به عضویت ناتو دربیاورند.

نویسنده کتاب بیداری اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم شرق اوکراین خواهان پیوستن به روسیه بودند، اظهار کرد: رئیس‌جمهور اوکراین سابقه سیاسی ندارد و از پدر و مادر یهودی و وابسته به صهیونیسم جهانی است.

وی با بیان اینکه پوتین نگران امنیت روسیه است و طی یک برنامه حساب شده به اوکراین حمله کرد، افزود: اوکراین چوب اعتماد به غرب را خورد، چراکه آمریکا با آغاز تهاجم به اوکراین فقط به تهدیدها و لفاظی‌ها بسنده کرد و ما باید از تجربه اعتماد اوکراین به غرب عبرت بگیریم.

امیری با بیان اینکه حمایت غرب از هم‌پیمانانشان در حد حرف است تا زمانی که بتواند از آنان استفاده می‌کنند، اضافه کرد: تجربه لیبی، عراق در زمان صدام و اوکراین ثابت کرد خوی سیاست استعماری فقط منافع، خیانت و خالی کردن پشت هم‌پیمانان است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ایران، سوریه، یمن و محور مقاومت به خدا اتکا کردند و پیروز شدند اما صدام، لیبی و اوکراین به کدخدا اعتماد کردند و باختند، اظهار کرد: توکل بر خدا تضمین است نه امضای کدخدا کمااینکه می‌بینیم دست اوکراین خالی است و غرب هیچ کاری نمی‌کند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه امروز کشورهای عربی متوجه شدند که حمایت آمریکا از آنها در حد حرف است، ادامه داد: امروز عربستان و امارات از روی ناچاری، نمایندگان خود را جهت مذاکره با ایران، به عراق(کشور میزبان مذاکرات) و ایران می‌فرستند از طرفی دیوار تحریم‌ها نیز به زودی شکسته خواهد شد.

امیری با اشاره به اینکه اوکراین به دست روسیه خواهد افتاد و در صورت ضعف غرب در مقابل مسکو، احتمالاً در آینده پوتین به کشورهای دیگری از بلوک شرق که به ناتو پیوسته‌اند هم حمله می‌کند، اضافه کرد: اگر ناتو در مقابل روسیه کوتاه بیایید پوتین کشورهای عضو ناتو را مجبور به استعفا می‌کند، از طرفی چین هم از روسیه حمایت می‌کند و در صورت مهیا بودن شرایط، تایوان را به سرزمین پهناور خود بر می‌گرداند.

امیری، با اشاره به موضع ایران در مقابل این قضیه و اینکه ایران نه از روسیه و نه از اوکراین حمایت می‌کند، اظهار کرد: رئیس‌جمهور ایران ضمن انتقاد از تحرکات ناتو، طرفین را به خویشتنداری دعوت می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اوکراین در دامن غرب است و در تمام موضع‌گیری‌ها، بر علیه ایران بوده و هیچ وقت به ایران کمک نکرده است، گفت: مقصر را ناتو می‌دانیم و دنیا را به تدبر و تفکر در سیاست غرب فرا می‌خوانیم کمااینکه غرب فقط لفاظی می‌کند و از کشورها به نفع خودش استفاده می‌کند.

انتهای پیام
captcha