مرحوم مصطفی‌زاده از زبان دوستان
کد خبر: 4041089
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

مرحوم مصطفی‌زاده از زبان دوستان

مرحوم سیدمحسن مصطفی‌زاده شخصیت برجسته‌ در خراسان رضوی بود و به گفته دوستانش مرام اخلاق‌مداری را سبک زندگی خود قرار داد.

مرحوم استاد مصطفی‌زاده استاد سیدمحسن مصطفی‌زاده، شاعر، نویسنده و هنرمند پیشکسوت عرصه نمایش مشهد بود که شامگاه چهارشنبه ۱۱ اسفندماه بر اثر عارضه قلبی درگذشت. وی به گفته دوستان و همکارانش سنگ صبور غم هنرمندان استان بود و با رحلت ایشان، هنرمندان در این استان یتیم شده‌اند.

به همین منظور خبرگزاری ایکنا از خراسان‌رضوی به سراغ چند تن از دوستان این هنرمند پیشکسوت رفت و آنها درباره ویژگی‌های این فرد مطالبی را بیان کردند که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

سیدسعید سرابی، مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مرحوم استاد سیدمحسن مصطفی‌زاده از وجوه شخصیتی ارزشمندی برخوردار است، گفت: در بین جامعه هنری استان، ایشان را به عنوان هنرمندی ارزش‌مدار می‌شناختند.

سرابی ادامه داد: یکی دیگر از وجوه شخصیتی مرحوم مصطفی‌زاده، این بود که ایشان دستی بر هنرهای مختلف داشتند و در عرصه تئاتر، شعر و ادبیات، هنر نمایش‌نامه‌نویسی، کارگردانی تئاتر و کتاب، نقش‌های برجسته‌ای ایفا کردند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم مصطفی‌زاده هنرمندی اخلاق‌مدار بودند، بیان کرد: نمایندگی جریان‌های هنری از دیگر ویژگی‌های برجسته این هنرمند فقید بود.

همچنین، جوادآرین منش، مدیر کل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: حضور 6 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان بزرگ در مراسم گرامیداشت مرحوم سیدمحسن مصطفی‌زاده نشان از تاثیرگذاری این هنرمند فقید در همه عرصه‌های هنری است. مرحوم به معنای کامل عارفی بود که کرامات فراوانی داشت. مشی و مرام سلوکانه از ویژگی‌های برجسته استاد مصطفی‌زاده است.

محمدرضا فرهادی‌نیا، دبیر انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد، گفت: طی 28 سال آشنایی با مرحوم مصطفی‌زاده، هر زمانی که اتفاق ناگواری برایم رخ می‌داد، به ایشان مراجعه می‌کردم.

وی تصریح کرد: استاد سیدمحسن مصطفی‌زاده سنگ صبور غم هنرمندان استان بود و با رحلت ایشان، هنرمندان در این استان یتیم شدند. وی هم خوب شاگردی و هم خوب استادی کردند.

همچنین مهدی آب‌بر، مستندساز گفت: بیش از 50 سال مصطفی‌زاده را می‌شناختم و همیشه ایشان به دوستان و آشنایان خود حس خوب می‌داد. ایشان همیشه برای حل مشکلات دیگران خود را به سختی می‌انداخت و گره‌های کار هنرمندان خراسانی را می‌گشود.

در ادامه کمال الدین غراب، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: طی 40 سال آشنایی با مرحوم مصطفی‌زاده، یک کلمه ناملایمتی از ایشان نشنیده‌ام.

مهربانی و دفاع از حق ویژگی بارز مصطفی‌زاده بود

محمد ملتجی، یک هنرمند پیشکسوت تئاتر نیز گفت: سید محسن مصطفی‌زاده، هنرمند پیشکسوت خراسانی، دارای شخصیت جذاب بود و مهربانی، رک بودن، صراحت لهجه و دفاع از حق از ویژگی‌های بسیار شاخص و بارز او بود.

وی اظهار کرد: مرحوم دارای شخصیت علمی و فرهنگی ویژه‌ای بود و چهره‌ای عالمانه و عارفانه داشت. رشته اصلی وی فلسفه و تاریخ هنر بود، مصطفی‌زاده همچنین در زمینه عرفان نیز مطالعات فراوانی داشت و چند سالی شاگرد آیت‌الله حق‌شناس در تهران بود. به گونه‌ای که آیت‌الله او را به عنوان نماینده خود برگزید تا به سؤالات جوانان در زمینه‌های مختلف تاریخی و اعتقادی پاسخ دهد، زیرا اشراف کامل نسبت به مسائل اجتماعی داشت و این ویژگی برای نسل جوان گره‌گشا خواهد بود.

ملتجی ادامه داد: مصطفی‌زاده سابقه فراوانی در زمینه هنرهای نمایشی داشت، به گونه‌ای که پیش از انقلاب نیز در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی، کارگردانی و غیره فعالیت داشت و اغلب فعالیت‌های او با موضوعات مذهبی بود.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر بیان کرد: مصطفی‌زاده پس از انقلاب اسلامی به عنوان نماینده استاندار در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی فعالیت می‌کرد. از این‌رو شورای بازبینی متشکل از نهادها و مؤسسات دولتی مانند نهضت سوادآموزی، جهاد سازندگی، آموزش و پرورش، صداوسیما و غیره ایجاد کرد که مجوز اجرای نمایش‌ها را صادر می‌کردند.

ملتجی اضافه کرد: مصطفی‌زاده شخصیت جذابی داشت که افراد بسیاری را جذب خود می‌کرد و بسیار منطقی و با استدلال با افراد به گفت‌وگو می‌پرداخت و اشراف کاملی به مکاتب ادبی و هنری داشت. علاوه بر این‌ها به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و نویسندگی نیز می‌پرداخت.

همچنین غلامرضا عارف نژاد، بازیگر تئاتر در خصوص ویژگی‌های مصطفی‌زاده، گفت: مرحوم  به معنای واقعی یک عارف و انسان رئوف و مهربانی بود. جامعه هنری خراسان گوهری ارزشمند را از دست دادند.

زنده‌یاد انسانی چندبعدی بود

داوود کیانیان، استاد تئاتر گفت: صحبت درباره شخصیت‌های هنری و آثارشان تخصص می‌خواهد. هنگامی که یک هنرمند چند بعدی است، لازم است یک گروه با تخصص‌های لازم در ابعاد گوناگون به بررسی و نقد آثار وی بنشینند. وقتی شخصیت مورد نظر در ابعاد گوناگون تألیفات گسترده‌ای دارد، کار با یک یادنامه و تشکیل یک پرونده به درستی به انجام نمی‌رسد، بلکه نیاز به یک بنیادی دارد که آثارش را نخست گردآوری و چاپ کرده و سپس به نقد و بررسی گذاشته شوند.

وی ادامه داد: زنده‌یاد مصطفی‌زاده انسانی چندبعدی بود که آثارش در یک بعد ویژه خلاصه نمی‌شود، او در زمینه عرفان، فلسفه، شعر، تئاتر، تعزیه و نقد به تقدم کار کرده بود و نظر داشت. پس باید نظرش منتشر شود تا اهلش با او از طریق آثارش آشنا شوند که این شاید بهترین طریق آشنایی باشد.

از آثار او می‌توان به «الفبای حسن»، «حدیث ولایت مالک»، نمایشنامه‌های «محاکات» و «ابدال» و مجموعه اشعار وی اشاره کرد.

او نویسنده‌ای اندیشه‌ورز و فعال در عرصه‌های انقلاب اسلامی بود. همچنین او اهل فلسفه و عرفان بود و در محضر آیت‌الله حق‌شناس و سیدجلال آشتیانی شاگردی کرده بود.

سیدمحسن مصطفی‌زاده صبح جمعه، ۱۳ اسفندماه، با حضور جمعی از دوستان و خانواده‌اش در صحن کوثر حرم مطهر رضوی تشییع و نماز میت بر پیکر آن مرحوم اقامه شد.

انتهای پیام
captcha