ایران الگوی حقیقی یاری مقدسات در جهان است
کد خبر: 4041163
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
خلیل حمدان در وبینار «تحریر القدس»:

ایران الگوی حقیقی یاری مقدسات در جهان است

عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان در وبینار بین‌المللی «تحریر القدس» تأکید کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فلسطین را باید یاری کرد و این کشور الگوی حقیقی یاری مقدسات در جهان است.

ایران الگوی حقیقی یاری مقدسات در جهان استبه گزارش  ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، خلیل حمدان عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان در وبینار بین‌المللی «تحریر القدس» که عصر امروز 16 اسفند از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برگزار شد، ضمن قدردانی از مجمع تقریب اظهار کرد: روز 27 رجب روز بسیار ارزشمندی است و در این روز بیت المقدس به دست مسلمانان فتح شد.

وی افزود: قدس معیار واقعی ‌نسبت‌داشتن با اسلام و ادیان آسمانی و آزادی جهانی و محور اجتماع و وحدت اعراب و مسلمین و آزادگان جهان با ادیان و مذاهب مختلف است.

حمدان تصریح کرد: امام موسی صدر پیوسته در مورد اهمیت قدس سخن می‌گفت و این مسئله در افکار ایشان جاری بود. او تأکید داشت که قدس قبله ما و در رأس ارزش‌های ما و مسئله اصلی ماست.

عضو هیئت رئیسه جنبش  أمل لبنان تأکید کرد: شایسته است قضیه قدس و فلسطین معیاری برای مسائل عادلانه جهان باشد. آن کسی که در پی توطئه برای قدس  و در پی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، در واقع  دست دوستی به سوی این رژیم دراز کرده  و به مردم فلسطین، قدس و قضایای عربی و اسلامی و عدالت خیانت کرده است.

وی با بیان اینکه قدس امروز به واسطه فشاری که از جانب صهیونیست‌ها و غیر صهیونیست‌ها متحمل می‌شود،  نیاز به یاری واقعی مسلمانان و آزادگان حقیقی جهان دارد، گفت: برخی کشورهای اروپایی که ادعای آزادی فلسطین و دموکراسی را دارند، از آن طرف رژیم آپارتاید صهیونیستی را تأیید می‌کنند، این در حالی است که مواضع جمهوری اسلامی ایران و به خصوص امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فلسطین را باید یاری کرد و  این کشور الگوی حقیقی یاری مقدسات در جهان است.

در برابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت نکنیم

در ادامه شیخ شعیب بولی، رئیس مرکز اسلامی اهل بیت(ع) در آفریقای جنوبی بیان کرد: وقتی  به مسئله فلسطین از منظر ملی‌گرایی اسرائیلی و فلسطینی نگاه می‌کنیم، سرشار از تعصب و تبعیض است و از سوی دیگر از منظر کسانی که تاریخ را به نگارش در آورده‌اند، این مسئله ریشه‌های ایدئولوژیک دارد. به طور مثال یهودیان ادعا می‌کنند که اجداد آنان به بنی اسرائیل می‌رسد در حالی که فلسطینیان معتقدند اجداد آنها به گروه‌ها و قبایل مختلفی که در این منطقه ساکن بوده‌اند برمی‌گردد.

ایران الگوی حقیقی یاری مقدسات در جهان است

وی به تاریخ جنگ‌ها و حکومت‌های مختلف در منطقه فلسطین و بیت المقدس اشاره کرد و گفت: طی تاریخ 600 ساله این منطقه  بیت المقدس بیش از 50 بار مورد حمله قرار گرفت و 45 بار فتح شد.

رئیس مرکز اسلامی اهل بیت(ع) در آفریقای جنوبی با اشاره به جنگ‌های رخ‌داده در فلسطین اظهار کرد: اولین بار در سال 638 مسلمانان در زمان خلیفه دوم عمر ابن خطاب فلسطین را فتح کردند، سپس 60 سال بعد گنبد مقدس آن توسط مسلمانان ساخته شد و در زمان حکومت از آن مسلمانان بود که یهودیان هم  مجاز بودند در این منطقه به زندگی و عبادت بپردازند.

شیخ شعیب بولی در پایان گفت: خداوند متعال در قرآن بشارت داده است مسلمانان بار دیگر وارد مسجد الاقصی می‌شوند و تمامی مظاهر صهیونیستی را از میان برمی‌دارند و قدس شریف را آزاد می‌کنند. همه ما چشم انتظار هستیم تا چنین روزی محقق شود.

قدس محور اتحاد مسلمانان است

راغده المصری، استاد دانشگاه و محقق لبنانی نیز در این وبینار اظهار کرد: 27 رجب مسلمانان توانستند بیت المقدس را  از اشغال بیش از 90 ساله صلیبی ها آزاد کنند. این پیروزی بزرگ دلایل و معانی زیادی دارد که تا به امروز منعکس شده است.

وی افزود: بیت المقدس شهر مبارکی است که معراج رسول خدا(ص) از آنجا اتفاق افتاد و قلب مسلمانان به آن تعلق دارد و برای آزادی این شهر ارتش اسلامی بسیاری از گروه‌ها و احزاب با مذاهب و گرایش‌های مختلف از کشورهای گوناگون از جمله یمن، حجاز، مصر، شام، بین النحرین، عراق و ... مشارکت داشتند که همه اینها را حب جهاد و ارزشمندی قدس و حب آزادی کشورهای اسلامی و رفتن به سوی عدالت خواهی به دور هم جمع کرده بود.

این محقق لبنانی تصریح کرد: مسلمانان در هیچ برهه‌ای از زمان خسته نشدند و بارها برای آزادسازی قدس تلاش کردند. در آن زمان که علی رغم وجود دولت ها و گرایش های گوناگون، وجود حکما و امرای مختلفی که  اقدام به فروش قدس کردند،  اما برخی حول محور قدس متحد شدند و به همین دلیل قدس محور اتحاد مسلمانان است.

ایران الگوی حقیقی یاری مقدسات در جهان است

وی تأکید کرد: برای ما ثابت شده است که مسلمانان هر چه هم از زمان می گذرد، همچنان متعهد به مسئله فلسطین هستند و به این مسئله به عنوان یک مسئله محوری برای اتحاد می‌نگرند.

راغده المصری اظهار کرد: ما مطمئنیم که به زودی قدس را آزاد خواهیم کرد و از آن چشم پوشی نخواهیم کرد. ما به هیچ نوع عادی سازی روابط و هیچ قرارداد دیگری که با اسرائیل بسته می شود، اهمیت نخواهیم داد. ما قدس را آزاد و آن را عربی- اسلامی می‌خواهیم.

این محقق لبنانی در پایان گفت: هزاران درود بر قهرمانان مجاهد که خود را برای قدس فدا می کنند و درود بر تمام کسانی که به مسئله فلسطین یاری می رسانند و عادی سازی روابط را مردود می دانند. ما مطمئنیم که به زودی در قدس نماز خواهیم خواند و پیروزی بسیار نزدیک است.

دعوت قرآن به تشکیل امت واحده

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این وبینار گفت: روز قدس به دستور امام خمینی(ره) در42 سال پیش مطرح شد تا زمینه ای برای وحدت امت اسلامی و تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی باشد که یکی از آرمان های بزرگ در قرآن کریم است. قرآن کریم همه ما را دعوت می کند به اینکه امت واحده باشیم و تحت چتر و سیطره و حاکمیت اسلام قرار بگیریم و ما را به معیت با رسول خدا(ص) و همراهی با ایشان توصیه کرده است.

وی ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید «والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» پیامبر(ص) محور وحدت است و کسانی که معیت با رسول خدا(ص) دارند، باید دو ویژگی داشته باشند. اول اینکه با کفار حربی با شدت برخورد کنند و دوم اینکه بین خودشان و امت رسول الله(ص) با رحمت و رفاقت و مهربانی و دوستی رفتار کنند.

ایران الگوی حقیقی یاری مقدسات در جهان است

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: به همین جهت حضرت امام راحل برای اینکه امت اسلام را که ویژگی اساسی آن همراهی با رسول خداست متحد کند، روز قدس را در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مطرح کرد تا همه مسلمانان بر استکبار جهانی فریاد برکشند؛ استکباری که مایه ننگ جهان امروز است و با تأسیس معیارهای دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر تلاش می کند تروریسم دولتی را ترویج کند که در رأس این تروریست دولتی رژیم اشغالگر قدس و اسرائیل مکار است.

وی تصریح کرد: اسرائیل در تلاش است تا قدس را به عنوان پایتخت خود انتخاب کند و ما این عمل را محکوم می‌کنیم. قدس محور وحدت در جهان اسلام و اولین قبله گاه مسلمانان است و محل عروج پیامبر اکرم(ص) در اینجا قرار دارد و این سرزمین مقدس متعلق به همه مسلمین جهان است.

دبیرکل مجمع تقریب تأکید کرد: روز قدس، روز وحدت جهان اسلام و محکوم کردن حرکت‌های استکباری در ظلم به ملت مظلوم فلسطین است. در این راستا ما باید همواره تلاش کنیم تا وحدت را در جهان اسلام حفظ کنیم، وحدتی که زیر چتر رسول اکرم(ص) شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز مشاهده می‌کنیم که مستکبران جهان با تقسیم بندی کشورهای اسلامی تلاش کردند تا وحدت امت اسلام را بشکنند و با تجزیه کشورهای بزرگ اسلامی مثل عثمانی و ایران و... و با تأسیس دولت‌های متعدد که هر کدام از دولت‌ها با دولت دیگری دارای شقاق و اختلاف مرزی یا غیر مرزی است، تلاش کردند تا از اینکه ما در غرب آسیا شاهد یک امت واحده باشیم، جلوگیری کنند و با جداسازی کشورهای عربی از همدیگر و با ایجاد تفرقه و تولید ادبیات تکفیر و توهین سعی می‌کنند، پروژه خود را جلو ببرند.

انتهای پیام
captcha