هنرمندان سربازان جنگ نرم هستند
کد خبر: 4041530
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
امیرسرتیپ سهرابی در اختتامیه تئاتر سنگر:

هنرمندان سربازان جنگ نرم هستند

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در آیین اختتامیه دومین جشنواره تئاتر ملی سنگر گفت: امروز هنر به ویژه سینما و تلویزیون ابزاری موثر در جنگ نرم هستند، برای همین هنرمندان را می توان سربازان این جنگ دانست.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی تئاتر سنگر با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرهنگ محمود سزاوار، رئیس سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس، حسین مسافر آستانه، فرهاد قائمیان و جمعی از خانواده شهدا، ۱۷ اسفند در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، ایرج افشاری اصل، دبیر جشنواره در سخنانی اظهار کرد: از همه هنرمندانی که ما را در برگزاری این رویداد یاری رساندند تشکر می‌کنم. این جشنواره دومین دوره خود را با حضور ۱۱۶ گروه تئاتری در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌کند. در این آیین از حسین مسافرآستانه و خانواده هنرمند مرحوم علی سلیمانی تجلیل می‌شود.

در ادامه مراسم، سرهنگ محمود سزاوار، رئیس سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس تاکید کرد: برای برگزاری این رویداد دوستان و عزیزان بسیاری زحمت کشیدند که جا دارد از تک تک آن‌ها تشکر داشته باشم. همچنین به صورت ویژه از خانواده شهدا قدردانی می‌کنم. حضرت علی (ع) می فرماید سخاوت و شجاعت خصلت هایی هستند که خداوند به کسانی که دوستشان دارد، می‌دهد. بهترین نمونه این افراد شهدا هستند که درود می‌فرستیم به روح پاکشان.

وی گفت: خوشحالم امروز آیین اختتامیه این رویداد را برگزار می‌کنیم؛ اتفاقی که در آن ۱۱۶ گروه تئاتری حضور داشتند، ولی امیدوارم رویه رو به رشد این جشنواره ادامه پیدا کند.

سزاوار، هدف از برگزاری جشنواره تئاتر را ترویج فرهنگ دفاع مقدس و شهادت دانست و ادامه داد: بهترین راه انتقال مفاهیم ارزشی، بهره بردن از هنر است. خوشبختانه نیروهای مسلح از این ظرفیت استفاده می‌کند. هنرمندانی که در این جشنواره حضور دارند خود جنگ را از نزدیک لمس نکرده‌اند اما با حضورشان در کارهای هنری در مسیر ترویج فرهنگ دفاع مقدس قدم برمی‌دارند.

وی در انتهای سخنانش گفت: دفاع مقدس یکی از مقاطع با افتخار تاریخ این سرزمین است؛ برای همین باید دقت کرد آنچه در این حوزه بیان می‌شود، بر پایه واقعیت باشد و از هر گونه تحریف پرهیز داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر اسماعیلی، معاون تبلیغات و روابط عمومی وزارت دفاع نیز در این آیین بیان کرد: وقتی پیشنهاد اختتامیه این جشنواره مطرح شد با افتخار آن را قبول کردم چون رویدادی است که هدف از برگزاری آن ترویج فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس است. برای برگزاری این رویداد تلاش بسیار زیادی صورت گرفته است برای همین نیاز است با تشویق از برگزارکنندگان این رویداد تجلیل کرد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند ابزار هنری بی‌شک رساترین وسیله برای تبلیغ پیام است؛ این گفته، بارها از جانب ایشان تکرار شده است. این امر نشان از جایگاه و اهمیت هنر دارد ولی فکر می‌کنم ما به آن اندازه که لازم است نتوانستیم از این ابزار برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس بهره ببریم در صورتیکه هنر این سرزمین به ویژه تئاتر ظرفیت دارد تا روایتگر ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس باشد.

حجت الاسلام اسماعیلی با تاکید بر اینکه تئاتر، ابزاری موثر در بیان ارزش های دینی و انقلابی است، گفت: شاید سینما، پروداکشن یا عوامل بیشتری داشته باشد اما تئاتر روی مخاطب تاثیر بیشتری می‌گذارد زیرا به صورت اجرا زنده می شود بنابراین توصیه می‌کنم با زبان هنر و فرهنگ دفاع مقدس را احیا کنیم و اهداف دشمن را در حوزه کارهای فرهنگی و هنری از بین بریم.

در ادامه مراسم از دو هنرمند تجلیل شد. ابتدا دختر مرحوم علی سلیمانی روی صحنه آمد و جایزه اهدایی را کسب کرد. وی در سخنان کوتاهی تاکید کرد: ۵۰ سال پدرم زنده بود اما کسی از او تقدیر نکرد، اما بعد از مرگ دائم از او تجلیل می‌شود! امیدوارم روزی فرا برسد که قدر هنرمندان را تا زمانی که زنده هستند بدانیم.

تجلیل دوم به حسین مسافرآستانه اختصاص داشت. وی در آیین تجلیل خود اظهار کرد: من خود را لایق چنین تشویقی نمی دانم، چون زمانی که در بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس حضور داشتم، دوستان زیادی مرا یاری رساندند ولی با این وجود از همه افرادی که مرا لایق چنین تجلیلی دانستند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه جای چنین جشنواره‌ای در هنر این سرزمین بسیار خالی بود، تصریح کرد: خیلی خوشحالم که نیروهای نظامی به کارهای هنری اهمیت می‌دهند، به ویژه تئاتر که نیازمند حمایت است. من تمام کسانی که در حوزه تئاتر کار می‌کنند را لایق تقدیر و تجلیل می دانم زیرا در مسیر تربیت جامعه قدم برمی‌دارند.

بعد از مراسم تجلیل تئاتر «نیزار» اجرا شد، سپس امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سخنانی بیان کرد: رزمندگان و شهدا، دشمنان را از این سرزمین بیرون رانده و کاری کردند که دیگر کسی جرأت نگاه بد به ایران اسلامی ایران نداشته باشد. بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس وظیفه خود می‌داند تا ایثار شهدا و رزمندگان را با زبان هنر به بهترین شکل بیان کند.

وی متذکر شد: کار بنیاد، تولید قدرت نرم است چون این عرصه در جهان امروز نقش ویژه و اساسی دارد. برای مثال هالیوود و بالیوود به پشتوانه قدرت سینما توانسته‌اند قدرت سخت خود را تبلیغ کند. ما هم باید با بهره بردن از هنر به ویژه تئاتر و سینما قدرت سخت خود را به جهانیان نشان دهیم. با این توضیح هنرمندانی که در این عرصه مشغول کار هستند سربازان ما در جنگ نرم هستند.

امیرسرتیپ سهرابی در خاتمه سخنانش گفت: این جشنواره دیر راه خود را آغاز کرد اما امیدوارم در دوره های بعد به شکلی جدی و گسترده شاهد برگزاری آن باشیم چون معتقدم جریان سازی آن می‌تواند هنر ما را بیمه کند.

گزارش

بعد از سخنرانی ها از محمد تقی کاسه ساز، هدایت الله سجادی، مرتضی اکبری و محمد بیاتی فعالان هنری نیروهای مسلح تجلیل به عمل آمد. همچنین از خانواده شهیدان رضا و قسای، علی کشت کار، احمد فتاحی و جعفر جوان دلاور قدردانی شد. در ادامه مراسم تقدیرها از ۲۰ تن از نویسندگانی که آثارشان توسط بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به چاپ رسیده، تجلیل به عمل آمد.

در انتهای مراسم جوایز بخش های مختلف و آرای هیئت داوران جشنواره به شرح ذیل اعلام شد:

الف/ بخش خیابانی

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از نمایش سجده در عملیات هیبریدی به کارگردانی میلاد جباری مولانا از تیپ امام حسین (ع) یگان ویژه تقدیر به عمل می‌آورد.

هیئت داوران در این بخش با اهداء تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی از نمایش مروارید‌های خاکی به کارگردانی زهرا چراغی از دفتر نمایندگی ارتش دراستان ایلام تقدیر کرد.

ب/ بخش صحنه‌ای

طراحی لباس:

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی طراحی لباس را به مرتضی زنده دل برای نمایش مهمان عزیز از منطقه سوم نداجا نیروی دریایی کنارک اهدا کرد.

طراحی صحنه:

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی از طراح صحنه نمایش ملک سلیمان، حسین یوسفی از تیپ ۳ مردم پایه سپاه انصار الرضا (ع) از خراسان جنوبی تجلیل کرد.

هیئت داوران دیپلم افتخار، تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به طراح صحنه نمایش نقل سرخ به آزیتا نوش فر از پایگاه سوم شکاری نوژه همدان اهدا کرد.

موسیقی:

هیئت داوران با اهداء تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی از آهنگساز نمایش جنگ نمکی، محمدرضا مهمان دوست از وزارت دفاع سازمان صنایع هوافضا تجلیل کرد.

بازیگری زن:

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از حدیثه راد برای بازی در نمایش سرباز گمشده از سپاه شهدای ارومیه تقدیر کرد.

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از زهرا هوشمند برای بازی در نمایش نقاب از پایگاه هوایی شهید دوران استان فارس تجلیل کرد.

هیئت داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی را به فاطمه شاماری برای بازی در نمایش نقل سرخ از پایگاه سوم شکاری نوژه همدان تقدیر کرد.

بازیگری مرد:

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از اروین گالستیان برای بازی در نمایش نی زار از نهاجا و صمت رحیمی برای بازی در نمایش گور به گور بشی الهی از نیروی انتظامی استان گلستان تقدیر کرد.

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی را به بازیگر نمایش آبرنگ از اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، ناصر کریمی نیک اهدا کرد.

نویسندگی:

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی از اروین گالستیان برای نویسندگی نمایش نی زار از نهاجا تقدیر به عمل آورد.

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به نویسنده نمایش مجلس مصیبت خوانی نفر ششم از معاونت فرهنگی نزاجا، امیر دهقانی اهدا شد.

کارگردانی:

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی از اقای حسین برفی نژاد برای نمایش مجلس مصیبت خوانی نفر ششم از روابط عمومی نزاجا تقدیر کرد.

هیئت داوران ضمن سپاس از همه‌ کارگردانان حاضر در جشنواره، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه‌ نقدی را به آقای حسین گرمه برای کارگردانی نمایش نقل سرخ از پایگاه سوم شکاری شهیدنوژه همدان اهدا کرد.

اثر برگزیده:

هیئت داوران با اهداء دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی از نمایش آبرنگ به کارگردانی داود کرمی از اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تجلیل کرد.

نمایش نامه‌های برگزیده:

دوست ممد- نوشته محمدرضاامیرخانی

از یک دقیقه بعد خبرداری؟ نوشته بهار کریم زاده

در میان پوستی که در آن نمی‌گنجیم - نوشته آرمان طیران

میدان مقاومت و احلام و عاشقانه‌ای برای سید عباس- نوشته سید علی موسویان

کمی آن سو‌تر و خاطرات خانه‌ای که نیست و قطاری که تمام نشد - نوشته کامران شهلایی

سکوت سنگین خاکستری - نوشته محسن سلیمانی فارسانی

با زخمی بر شانه هایش - نوشته مجید کاظم زاده مژدهی

موسی کو تقی - نوشته علیرضا دهقانی

شب‌های حرم و شراره - نوشته محمد مهدی خاتمی

خوش به حال اسماعیل - نوشته ماندانا عبقری

جهشه و نوبت یعنی بعدی - نوشته مرتضی شاه کرم

۶۴۱۰ - نوشته محسن عظیمی

ماجرای جنگل و فرشته‌ آب - نوشته ایرج افشاری اصل

انتهای پیام
captcha