انتقاد آیت‌الله هادوی تهرانی از انفعال برخی طلاب در برابر اندیشه‌های غربی
کد خبر: 4044241
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹

انتقاد آیت‌الله هادوی تهرانی از انفعال برخی طلاب در برابر اندیشه‌های غربی

آیت‌الله هادوی تهرانی تأکید کرد: متاسفانه برخی دوستان طلبه همین که مقداری انگلیسی آن هم دست و پا شکسته و با تلفظ نادرست یاد می‌گیرند، منفعل شده و دست و پای آنها در برابر شبهات و اندیشه‌های غربی سست می‌شود.

مهدی هادوی تهرانی به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، 28 اسفندماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه کهف به آیه 56 «وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَيُجَادِلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَمَا أُنْذِرُوا هُزُوًا» اشاره کرد و گفت: در این آیه فرموده است ما رسولان را نمی‌فرستیم مگر اینکه بشارت‌دهنده برای کسانی هستند که مسیر حق را پیموده‌اند و انذاردهنده برای کسانی که به مسیر باطل می‌روند و کسانی که اهل کفر هستند به باطل مجادله می‌کنند، آن هم با اموری که محتوایی ندارد و توخالی و بی ارزش است. این کار را می‌کنند تا حق را بکوبند.

وی افزود: در تعابیر قرآنی دیگر بیان شده که کسراب بقیعه، به همین معناست یعنی اینها تصور می‌کنند با توهم و خیال باطل خواهند توانست حق را که با ثبات و پایدار و پابرجاست بکوبند و زیر سؤال ببرند. در حالی که اصلا چیزی که هیچ نیست، اساسا امکان شکستن چیزی که باثبات و جاودانه است را ندارد. اینکه فرمود زهق الباطل هم مراد این نیست که باطل چیزی بود و رفت بلکه باطل از ابتدا هم چیزی جز توهم نبود. دنیای خیالی و توهمی که ما در آن زندگی می‌کنیم همین باطلی است که دور ما را فراگرفته است و آن وقت ایمان است که به انسان نور می‌دهد؛ الله نورالسموات و الارض؛ نور آسمان‌ها و زمین از خداوند است و هر کسی به اندازه‌ای که به خدا ایمان دارد نور دارد و از توهمات و باطل دور خواهد بود.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: در انتهای آیه هم به این نکته اشاره دارد که کافران، ارسال رسل و دستوراتی که از خداوند برای هدایت مردم آورده می‌شود به سخره گرفته و استهزاء می‌کنند؛ نشانه‌های خداوند در عالم بسیار زیاد است ولی اینها آن را نادیده گرفته و مسخره می‌کنند و به تعبیر مرحوم حاجی نوری، یا من اختفی بفرط نوره.

استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار کرد: مکرر عرض شد که اگر انسانی به ماه و خورشید و ستارگان و پدیده‌های طبیعی دور و بر خودش توجه کند، به خالقیت و ربوبیت خدا پی می‌برد؛ اینها آیات عام و تکوینی الهی است ولی کافران این نشانه‌ها و آیات را و آنچه را که مانند بهشت و جهنم و معاد و ... به آن انذار شده، مسخره می‌کنند.

وی اضافه کرد: الان فضای مجازی پر از مجادله به باطل برای سرکوب حق است و از همه توان و انرژی خود هم بهره می‌برند، بشر مدعی مدرنیته و پست مدرنیته است ولی بسیاری از این‌ها توهمات است و حقایق تغییر نمی‌کند؛ مرکب انسان‌ها عوض شده ولی راکب همان است کما اینکه فرمود: اولئک کالانعام بل هم اضل. 

شبهات رنگ عوض کرده است

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: شبهات رنگ عوض کرده‌اند و گرنه در طول تاریخ وجود داشته است؛ بنده در نیم قرنی که در حوزه علمیه درگیر چنین مسائلی هستم، شاهدم که حرف‌ها همان حرف‌های قبل است ولی رنگ و شکل آن تغییر می‌کند، وگرنه ماهیتا اباطیل است و متاسفانه برخی دوستان طلبه همین که مقداری انگلیسی آن هم دست و پا شکسته و با تلفظ نادرست یاد می‌گیرند، منفعل شده و دست و پای آنها در برابر شبهات و اندیشه‌های غربی سست می‌شود.

وی اضافه کرد: آنچه که انسان در مسیر زندگی باید دنبال آن باشد، حق و حقیقت است و غیر از حق همه چیز رؤیا و خواب است و همین که مرگ فرا رسد و انسان از خواب بیدار شد، خواهد دید سراب و خوابی بیش نبوده است. اینکه در آیه معروف به آیت الکرسی فرموده فقد استمسک بالعروة الوثقی .. همین چنگ زدن به ریسمان محکم الهی یعنی قرآن و اهل بیت(ع) است و در این ایام به اهل بیت(ع) و به خصوص امام زمان(عج) متوسل شویم تا توفیق نصیب ما شود و به حق تمسک کنیم.

انتهای پیام
captcha