لزوم بهره‌گیری از هنر خلاقانه در گردشگری مذهبی
کد خبر: 4045237
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

لزوم بهره‌گیری از هنر خلاقانه در گردشگری مذهبی

رئیس انجمن گردشگری پایدار گفت: توسعه علم گردشگری و بهره‌گیری از هنر خلاقانه و آکادمیک می‌تواند ما را به راهکارهای مناسبی در جذب گردشگران مذهبی برساند.

احمد کاشانی، رئیس انجمن گردشگری پایداراحمد کاشانی، رئیس انجمن گردشگری پایدار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: با توجه به اینکه به موضوع سفر کردن در اسلام تأکید شده، لازم است همه مردم از بهترین سفرها که هم جنبه معنوی و هم تفریحی دارد، یعنی گردشگری مذهبی و زیارتی بهره‌مند شوند.

وی افزود: در تاریخ ایران مشاهده می‌شود که همیشه قشنگ‌ترین نقش و نگاره‌های هنری در مواردی همچون کاشیکاری، منبت کاری، نقاشی، معماری و غیره در ساختمان و منبرها و حیاط امامزادگان و مساجد این کشور از اصفهان و تهران تا دورافتاده ترین نقاط کشور در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و کرمان و... مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: وجود این پدیده هم نشان دهنده عشق زیاد مردمان کشور عزیزمان به مذهب اسلام و خاندان اهل بیت(ع) که مهم‌ترین نمود آن امامزادگان هستند و هم گواهی بر این مدعاست که پیشینیان ما علاوه بر اینکه دارای سرشت و روحی زیباشناسانه و تعالی جو بوده اند بلکه هم به تجربه و هم به آنچه که در قرآن مجید و احادیث معتبر ذکر شده است مبتنی بر اینکه خدا زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد از ابزار هنر و زیبایی برای جذب مردم و به‌ویژه جوانان به امامزادگان و مساجد و انجام فرایض دین مبین اسلام استفاده کرده‌اند.

کاشانی ادامه داد: خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان وسیع کشور دارای امامزادگان تاریخی زیادی همچون امامزاده شاه سلیمان علی(ع)، مزار شهدای دره شیخان، بقعه امامزاده عبدالله(ع) و غیره است که دارای جاذبه‌های تاریخی، معماری و فرهنگی زیادی هستند که شاید در هر کشوری این مضامین تاریخی و مذهبی بود بیشتر بدان توجه می‌شد.

وی افزود: وجود محتواهای ارائه شده در حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی می‌تواند سهم بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد چراکه ما طرفیت‌ها را داریم تنها باید محتواسازی خلاقانه داشته باشیم.

رئیس انجمن گردشگری پایدار بیان کرد: از مساجد تاریخی تا اعتقادات مذهبی مردم خراسان‌جنوبی حتی در سبک عزاداری و یا اعیاد می‌تواند جلوه‌گاه مهم نشان دادن میراث کهن این مردم باشد که نباید آن را فراموش کرد.

کاشانی با بیان اینکه توسعه علم گردشگری و بهره‌گیری از هنر خلاقانه و آکادمیک می‌تواند ما را به راهکارهای مناسبی در جذب گردشگران مذهبی برساند، تصریح کرد: نباید با تفکراتی که علمی و براساس نیازهای روز جهانی نیست، از گردشگران مذهبی که می‌توانستند مروج فرهنگی دینی ایران در کشور خود باشند غافل شد.

انتهای پیام
captcha