راهکار‌های حفظ سلامت جسمی روزه‌دار در ماه رمضان
کد خبر: 4046033
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
یادداشت

راهکار‌های حفظ سلامت جسمی روزه‌دار در ماه رمضان

توصیه می‌شود که فرد روزه‌دار در فاصله زمانی بین سحر تا افطار، مایعات کافی بنوشد که شامل آب، چای کمرنگ و آبمیوه می‌شود؛ اگر احیاناً در ایام ماه رمضان فرد روزه‌دار علائمی از بیماری کرونا در خود مشاهده کرد، از خوددرمانی پرهیز کرده و در مورد ادامه روزه‌داری با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کند.

افطاری

علی حسینی، متخصص تغذیه برای تبیین راهکار‌های حفظ سلامت جسمی روزه‌دار در ماه رمضان یادداشتی با عنوان «راهکار‌های حفظ سلامت جسمی روزه‌دار در ماه رمضان» نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

«فقط یک روز دیگر تا آغاز ماه رمضان باقی‌مانده است و این پرسش در اذهان عمومی مطرح می‌شود که آیا روزه‌داری در دوران کرونا ممکن و درست است؟ در جواب باید گفت که تاکنون هیچ‌گونه تأثیر اثبات‌شده‌ای میان روزه‌داری و تشدید کرونا وجود ندارد و افراد بدون بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند در ماه رمضان روزه‌بگیرند، اما خاطرنشان می‌شود که فرد روزه‌دار تا در حد امکان از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ پرهیز کند و پس از افطار حتماً حفره دهان را شست‌وشو داده و مایعات زیاد مصرف کند چراکه اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، خطر ابتلا به بیماری کرونا افزایش می‌یابد. ازآنجایی‌که مصرف نمک، قند و چربی، سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف می‌کند، با مصرف این مواد غذایی فرد بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌گیرد به همین دلیل فرد روزه‌دار باید در ماه رمضان به این موضوع توجه کند و از مصرف مواد غذایی ذکرشده دوری کند.

بر اساس مطالعات جدید، روزه‌داری اثرات منفی بر سیستم ایمنی نداشته و سبب افزایش احتمال بروز بیماری کرونا نمی‌شود؛ زیرا ثابت‌شده که در شرایط روزه‌داری، سطح ایمنوگلوبین‌ها که شاخص‌های ایمنی بدن هستند، افزایش می‌یابد؛ بنابراین به‌شرط اینکه هیچ وعده غذایی شامل سحر، شام و افطار حذف نشود و مواد مغذی و مایعات کافی استفاده شود، نگرانی ازنظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

توصیه می‌شود که فرد روزه‌دار در فاصله زمانی بین سحر تا افطار، مایعات کافی بنوشد که شامل آب، چای کمرنگ و آبمیوه می‌شود علاوه بر این مصرف میوه می‌تواند مانع بروز کم‌آبی بدن شود البته فرد روزه‌دار باید میوه را دو ساعت پس از وعده افطار مصرف کند، زیرا درصورتی‌که میوه بلافاصله پس از خوردن غذا مصرف شود، زمینه ابتلا به سو هاضمه را فراهم می‌کند.

وعده سحری مهم‌ترین وعده‌ای است که فرد روزه‌دار باید استفاده کند و حذف آن باعث ضعف و کمبود مواد مغذی خواهد شد. توصیه می‌شود وعده سحری، کم‌حجم و پرکالری و در کنار آن کم‌نمک، کم‌چرب و کم شیرینی باشد؛ زیرا چربی‌ها، نمک و شیرینی از عوامل تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند. اگر در وعده سحر خوراکی‌های شیرین استفاده شود، ترشح انسولین در بدن افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند یکی از عوامل احساس گرسنگی زودرس در فرد روزه‌دار باشد. برای وعده سحر باید منابع کربوهیدرات‌های پیچیده و دارای فیبر انتخاب شود که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند؛ مانند حبوبات، غلات کامل، سبزی‌ها و میوه‌ها که فیبر موجود در آن‌ها، به حفظ قند خون در محدوده طبیعی در طول روزه‌داری کمک می‌کند.

با توجه به اینکه خشکی دهان و کم‌آبی بدن از عوامل خطر بیماری کرونا هستند، توصیه می‌شود در وعده سحری، مایعات بیشتری استفاده شود و در کنار آن میوه، سبزی‌خوردن، لیموترش یا کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی که آب میان بافتی بیشتری دارند، استفاده شود و در مقابل مصرف نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها، چای پررنگ و قهوه توصیه نمی‌شود. استفاده از سایر مواد غذایی پر فیبر مانند تخم شربتی، حبوبات در وعده سحر به دلیل اینکه تأمین آب بدن برای مدت طولانی‌تر و همچنین جلوگیری از یبوست را به همراه دارد، توصیه می‌شود. مصرف حبوبات که به کاهش گرسنگی نیز کمک می‌کند توصیه می‌شود و بهتر است برنج مخلوط با حبوبات مصرف شود.

مصرف آب‌خنک برای برطرف کردن تشنگی در زمان افطار، کار بسیار اشتباهی است، زیرا در این صورت دستگاه گوارش دچار مشکل می‌شود بنابراین توصیه می‌شود فرد روزه‌دار افطار خود را با مایعات ولرم مانند شیر گرم، چای کمرنگ، آب جوش و نبات یا سوپ گرم آغاز کند. خرما نیز غذای بسیار مناسبی برای شروع کردن افطار محسوب می‌شود، زیرا تقویت‌کننده معده است. پس از مصرف مایعات ولرم و غذای بسیار سبک برای افطار، می‌توانیم وعده غذایی اصلی را بافاصله کوتاهی به‌عنوان شام مصرف کنیم. این وعده غذایی اصلی می‌تواند شامل پروتئین حیوانی، کربوهیدرات، لبنیات و سبزی‌ها باشد. مصرف میوه یک ساعت و نیم تا دو ساعت پس از مصرف وعده غذایی اصلی توصیه می‌شود.

اگر در ماه رمضان غذا‌های ادویه‌دار گرم و خشک، غذا‌های مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی مصرف شود، در طی روز تشنگی امان فرد روزه‌دار را می‌برد. کار‌های بدنی زیاد و سنگین، گرمای روز و تابش آفتاب، بوها، فکر و خیال، استرس و احساساتی که موجب افزایش گرما در مغز و قلب و معده و کبد می‌شود، همگی دلایلی هستند که فرد روزه‌دار را در روز تشنه‌تر می‌کنند.

در پایان توصیه می‌شود که بین افطار تا سحر ۸ تا ۱۲ لیوان مایعات که بیشتر آن باید از آب تأمین شود، استفاده شود و مصرف فراوان سبزی و میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است، موردتوجه باشد. اگر احیاناً در ایام ماه رمضان فرد روزه‌دار علائمی از بیماری کرونا در خود مشاهده کرد، از خوددرمانی پرهیزکرده و در مورد ادامه روزه‌داری با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کند.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۳ - ۱۳:۰۴
0
2
روزه دارا کرونا نمیگیرن
captcha