نشست «روایت مادری» در کردستان برگزار شد
کد خبر: 4048197
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
با محوریت کتاب «راز شب قدر»

نشست «روایت مادری» در کردستان برگزار شد

نشست «روایت مادری» از سلسله نشست‌های تحلیل و بررسی کتاب‌های روایت شده از زبان مادران شهدا با محوریت کتاب «راز شب قدر» با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در سنندج برگزار شد.

نشست روایت مادری

به گزارش ایکنا از کردستان، محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در نشست «روایت مادری» از سلسله نشست‌های تحلیل و بررسی کتاب‌های روایت شده از زبان مادران شهدا که امروز، 21 فروردین‌ماه در کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ماه بندگی و عبودیت خالصانه بوده است و ماهی است که روایت بزرگان دینی ما شیطان مبحوس خواهد شد چراکه درجه تهذیب مسلمانان آنقدر ارتقا می‌یابد که شیطان نمی‌تواند در وی رخنه کند.

وی با اشاره به اینکه ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی در تلاشیم تا کتابخانه‌ها را به مراکز فرهنگی تبدیل کنیم، افزود: بحث گرامیداشت مقام شهدا و ارج نهادن به جایگاه و مقام مادران شهدا یکی از برنامه‌های اجرایی این نهاد فرهنگی در این راستا بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان به برگزاری نشست «روایت مادری» از سلسله نشست‌های تحلیل و بررسی کتاب‌های روایت شده از زبان مادران شهدا اشاره و بیان کرد: نشست امروز به تحلیل و بررسی کتاب «راز شب قدر» روایت‌های حکیمانه از خاطرات شهید جواد کاکه جانی می‌باشد که با حضور افتخاری مادر شهید، نویسنده کتاب و جمعی از نویسندگان و شاعران استان برگزار می‌شود.

وی در پایان به نقش مادران شهدا در تربیت و هدایت فرزندان اشاره کرد و یادآور شد: مادران شهدا نقش شاخص و ویژه‌ای در تربیت فرزندان خود داشته‌اند که در این راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان به این امر ورود کرده‌ایم.

مهدی رمضانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در ادامه این مراسم اظهار کرد: حضور در مراسمی که آغشته به نام، یاد و عطر شهدا است یک افتخار و سعادت بزرگ است.

وی افزود: باید تلاش کنیم با بهره گرفتن از روش‌های مختلف فرهنگ شهادت را همواره زنده نگه داریم، چرا که جامعه ما امروز بیش از هر زمانی نیازمند این نوع نگاه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه کردستان یک سرزمین و وادی مقدس است، افزود: خون بسیاری از شهدای انصار و مهاجر در این سرزمین برای حفظ اسلام و انقلاب بر زمین ریخته است و بر همین اساس می‌توان گفت که کردستان سرزمینی مقدس است.

وی برگزاری جلسات و مراسم‌هایی از این دست را دارای اهمیت فراوان و جزو جهاد تبیین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: به یاد شهدا بودن و تکریم این عزیزان برای همه ما افق گشایی می‌کند، چرا که شهدا همه زندگی خود را در راه خدا و حفظ اسلام بخشیدند.

وی در ادامه به اهمیت تکریم و حفظ جایگاه پدران و مادران شهدا اشاره و بیان کرد: در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما، مادر شهید جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد چرا که شهدا در دامن آنان پرورده شده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان یاذآور شد: نهادها و دستگاه‌های فرهنگی برپایی مراسم‌های معنوی مرتبط با موضوع ایثار و شهادت را به صورت جدی در دستور کار داشته باشند و مدیریت استان نیز از این برنامه‌ها حمایت به عمل خواهد آورد.

گفتنی است؛ شهید جواد کاکه جانی از شهدای کردستان است که در روز دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۸ در خانواده‌ای مذهبی و ولایت مدار در شهر دلبران به دنیا آمد و پس از سال‌ها مجاهدت در ششم تیرماه سال ۱۳۹۵ حین درگیری با گروهک ضد انقلاب در منطقه کوهسالان شهرستان سرو آباد در ماه رمضان و شب پر فضیلت لیله القدر به شهادت رسید.

یادآور می‌شود؛ کتاب «راز شب قدر»، روایت‌های حکیمانه از زندگی شهید جواد کاکه جانی به قلم حسین حاجیان و با حمایت سپاه‌بیت‌المقدس و کنگره ملی شهدای کردستان در ۱۵۶ صفحه توسط انتشارات ۲۲ چاپ و منتشر شد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

دوستای من نیازی به میوه ندارن، اونا در شهر ما غریبن، همین که کنارشون باشیم کافیه، مامان جان، نیازی نیست چیزی بگیرید، دست خالی هم بریم اشکالی نداره، اونا خوشحال می‌شوند. گفتم: جواد تو که دست و دلبازی، اگه دوستات فرزند دارند کنار مغازه‌ای نگه دار تا یک دست لباس براشون بخریم.

جواد گفت: دوستای من آنقدر ساده و بی تلکلفن که نیازی به امور مادی ندارن، اونا فقط از ما می‌خواهند که به یادشون باشیم. من و پدرش در حیرت بودیم که جواد چطور دوستانی دارد که نیازی به مادیات و امور دنیوی ندارند؟ ناگاه جواد ماشینش رو به طرف یادمان شهدای گمنام شهر قروه هدایت کرد. وقتی نزدیک مزار شهدا رسیدیم گفت: مامان این هم دوستای ساده و بی تکلف من که فقط دوست دارند به یادشون باشیم و فراموششون نکنیم. دیدی گفتم مظلوم و غریبن و کسی رو ندارن. مهم اینه که ما راه اونا رو ادامه بدیم و اجازه ندیم یادشون فراموش بشه....

انتهای پیام
captcha