جلسات قرآن و ثروتی از جنس ترویج فرهنگ قرآنی در خانواده
کد خبر: 4048202
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲

جلسات قرآن و ثروتی از جنس ترویج فرهنگ قرآنی در خانواده

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ از بازگشت محفل قرآنی بلدالامین به خانه‌ها پس از حدود سه سال خبر داد  و گفت: جلسات خانگی بلدالامین بیرجند از قدیمی‌ترین و تخصصی‌ترین جلسات خانگی شهر بیرجند است که پس از آغاز کرونا و وقفه‌ای چند ماهه، اقدام به برگزاری جلسات در مساجد کرد، اما حالا پس از حدود سه سال به خانه‌ها برمی‌گردد.

حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: جلسات خانگی بلدالامین بیرجند از قدیمی‌ترین و تخصصی‌ترین جلسات خانگی شهر بیرجند است که پس از آغاز کرونا و وقفه‌ای چند ماهه، اقدام به برگزاری جلسات در مساجد کرد، اما حالا پس از حدود سه سال به خانه‌ها برمی‌گردد.

وی افزود: این مراسم به جهت رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، جلسات در حیاط و پارکینگ منازل برگزار خواهد شد تا سلامتی افراد که نزد خداوند متعال از اهمیت وافری برخوردار است، خدشه‌دار نشود.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ با بیان اینکه هیچ امری جای جلسات خانگی تلاوت قرآن را برای ماه مبارک رمضان و فیض بردن از آیات قرآن نمی‌گیرد، افزود: پویش ستاره‌های زمین اکنون در سطح کشور در حال اجراست و ما در خراسان‌جنوبی نیز پیش از نوروز، پیگیر آماده‌سازی برای ترویج این پویش هستیم.

جعفری ادامه داد: احیای جلسات خانگی قرآن کریم در کشور آغاز شده چراکه این امر هیچ‌گاه نباید فراموش شود و در تأکیدات مقام معظم رهبری نیز این امر بارها دیده شده است؛ بنابراین نباید بگذاریم این موضوع مورد غفلت واقع شود.

وی تصریح کرد: وقتی در جلسات قرآنی، تمام افراد خانه از تمام گروه‌های سنی حضور دارند، نمی‌توان هیچ جلسه‌ای را جایگزین کرد، چراکه در جلسات بیرون از خانه ممکن است به‌طور مثال بانوان و یا کودکان خانه شرکت نکنند، اما در جلسات خانگی این‌گونه نیست.

جعفری بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید»؛ و در روایات بسیار دیگری ذکر شد که خانه‌های خود را به دوری از قرآن عادت ندهید؛ خوب در نتیجه برگزاری جلسات قرآن خانگی مانع از فراموشی و ارتباط تنگاتنگ خانه و قرآن می‌شود.

وی تصریح کرد: کرونا و شیوع آن باعث شد تا از این جلسات فاصله بگیریم و این امر ما را از اهدافمان دور کرد در حالی که ماه رمضان ماه شروع برنامه‌های انسجامی به مدد قرآن است؛ حال که شرایط کرنا کمی ثابت شده است سعی داریم تا با برگزاری و راه‌اندازی دوباره جلسات قرآن در خانه‌ها به گفتمان سازی بین نسل‌های مختلف در خانه‌ها در مورد قرآن بپردازیم.

فعالان قرآنی جلسات خانگی را ترویج کنند

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ بیان کرد: در این جلسات، تلاوت قرآن توسط افراد مختلف صورت گرفته و سپس تفسیر براساس مختلف انجام می‌شود.

جعفری با بیان اینکه این پویش با دو شعار «جایی نیست که نشود قرآن خواند» و «هر جایی می‌شود قرآن خواند» اجرایی می‌شود، تصریح کرد: گفتمان‌سازی در حوزه برگزاری جلسات خانگی و ترویج آن باید در برنامه فعالان قرآنی و حتی مؤسسات قرآن قرار گیرد تا به رهیافت مناسبی برسیم.

وی یادآور شد: یادمان نرود جلسات خانگی قرآن ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش ورود قرآن به زندگی‌های ماست، چراکه جلسات خانگی قرآن دارای اصول خشک و وابسته نیست و می‌تواند خانواده را درگیر خود کند که اگر این‌گونه باشد ما به اهداف خود رسیده‌ایم؛ همان اهدافی در مؤسسات قرآنی برای ترویج قرآن و ورود مفاهیم این کتاب آسمانی به زندگی خود دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha