ضرورت حفظ هوشیاری و تأکید بر برادری میان ملت ایران و افغانستان
کد خبر: 4048382
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
در نشست بزرگداشت شهدای روحانی حرم مطهر رضوی مطرح شد:

ضرورت حفظ هوشیاری و تأکید بر برادری میان ملت ایران و افغانستان

در نشست بزرگداشت شهدای روحانی حرم مطهر رضوی در سازمان فرهنگ و ارتباطات بر ضرورت حفظ هوشیاری و تأکید بر پیوندهای استوار بین ملت ایران و افغانستان تأکید کردند.

به گزارش ایکنا، نشست بزرگداشت شهدای روحانی حرم مطهر رضوی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور شخصیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصحاب رسانه افغانستان در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 سیدرسول موسوی، مشاور وزیر خارجه کشورمان سخنان خود را در این برنامه با نام خداوند آغاز کرد.

موسوی با اشاره به کوتاهی فرصت گفت: این روزها بسیار نگران هستم، اتفاقی در حال وقوع است؛ از سویی با واقعه تلخی مواجه هستیم که روحانیان ما در حرم مطهر رضوی به شهادت رسیدند از سویی با آنچه در فضای مجازی می‌گذرد نیز مواجه هستیم، این اتفاقات ساده نیست. در دوره کاری خود چندمین بار است که با چنین موجی مواجه هستیم؛ و هدف این موج همانند گذشته تفرقه انداختن بین مردم ایران و افغانستان بوده و هست.

 مشاور وزارت خارجه ایران تصریح کرد: اگر هوشیاری خود را در این شرایط حفظ نکرده و این موج را مدیریت نکنیم با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

او گفت: در سال‌های گذشته که فیلمی از ضرب و شتم افغان‌ها در ایران منتشر شد و سفارت افغانستان در تهران و وزارت خارجه این کشور واکنش نشان داده و خواهان پیگیری این حادثه شدند، وزارت خارجه به سرعت وارد عمل شده و به زودی آشکار شد که این فیلم در یک کشور دیگر و با هدف ایجاد تفرقه بین مردم دو کشور ساخته شده است.

به گفته موسوی سفارت افغانستان در ایران خود به این نتیجه رسید و در ادامه دستگاه وزارت خارجه این کشور به شکلی مناسب واکنش نشان داده و بیانیه اعتراضی مرتبط با این حادثه را از سایت خود حذف کرد.

نشست بزرگداشت شهدای روحانی حرم مطهر رضوی

موسوی در ادامه افزود: امروز هم در شبکه‌های اجتماعی به شکلی با همان موج تخریبی علیه ایران مواجه هستیم اگرچه پیش‌تر امکان رایزنی با مقامات وزارت خارجه افغانستان به شکلی گسترده وجود داشت و اکنون دیگر این امکان وجود ندارد.

 وی تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری مسیر اصلی مواجهه با مسائل افغانستان را مشخص کرده است ما نیز باید با پیروی از رهنمود ایشان همواره مصلحت مردم افغانستان را مورد توجه قرار داده و بر رابطه برادری میان دو مردم دو کشور تأکید کنیم.

 موسوی در پایان تأکید کرد: ما در شرایط ویژه‌ای هستیم که باید دست‌به‌دست هم داده و از این دوره عبور کنیم، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی ما باید با کار مداوم به همه اطمینان دهند که ایران کشوری امن برای تمام ساکنان آن اعم از مهاجران افغان و شهروندان ایرانی است. جنایتکار باید به سزای عمل خود برسد، اما 900 کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور مرز هماهنگی و برادری و همکاری است و امیدواریم که با کمک یکدیگر بتوان این فضا را پشت سر گذاشت.

دوستی ملت ایران با افغانستان هر روز تقویت می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز طی سخنانی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اخیر در به شهادت رساندن روحانیون در حرم رضوی گفت: در ماجرای تلخ صحن مقدس رضوی حتماً دست‌های پنهانی بود که حاصل آن، لطمه زدن به وحدت جهان اسلام و آسیب وارد کردن به دوستی دو ملت افغانستان و ایران بود.

وی گفت: در چنین وقایعی باید دید آنکه سود می‌برد، کیست و مقصر را او دانست. در حادثه تروریستی صحن مقدس رضوی، استکبار جهانی بود که منفعت برد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: نجابت، عنصر ذاتی مردم افغانستان است و ما خودمان را از هم جدا نمی‌دانیم، درد شما درد ماست و درد ما درد شماست و دوستی ملت ایران با افغانستان هر روز تقویت می‌شود.

وی افزود: این نشست به بهانه محکومیت حادثه حرم رضوی و تسلیت به مردم ایران و خانواده شهدا برگزار شده است، خوشبختانه اصحاب رسانه و فرهنگ افغان نیز بر دقت و هوشیاری اجتماعی، جنگ در فضای مجازی و نرم، جهاد تبیین به عنوان وظیفه همگانی، سواد رسانه‌ای و آگاهی رسانه‌ای و همچنین انسجام و وحدت بین دو ملت تأکید داشتند که این امر نشان از آگاهی مردم این کشور دارد.

 هدف از این جنایت ضربه به دوستی ملت ایران و افغانستان است

ایمانی‌پور همچنین تصریح کرد: ما و شما خود را از همدیگر جدا نمی‌دانیم، ما اهالی یک فرهنگ و پیروان یک دین هستیم، در یک هوا نفس می‌کشیم، درد شما درد ماست و درد ما نیز درد شماست. برای پی بردن به عامل حادثه اخیری که روی داده است، باید دید که نفع این حادثه تلخ متوجه چه کسانی خواهد بود؟ این اقدام با هدف ضربه زدن به وحدت جهان اسلام و دوستی میان دو ملت ایران و افغانستان انجام شد و استکبار جهانی از آن منتفع می‌شود. این جنایت یک توطئه و حرکت حساب شده بود که ما حتماً به شکل شایسته‌ای در جای خود به آن پاسخ خواهیم گفت.

نشست بزرگداشت شهدای روحانی حرم مطهر رضوی

 وی با خیر مقدم به مهمانان این نشست، از آن‌ها خواست تا روایت خود از این حادثه تلخ و پیامدها و توصیه‌های لازم برای مواجهه با آن را بیان کنند.

برادری دو ملت ایران و افغانستان از نگاه شاعر افغانستانی

 سیدمسعود علوی، شاعر و فعال رسانه‌ای کشورمان نیز پنج رباعی را در اتحاد مردمان دو ملت و در رثای شهادت دو روحانی صحن مقدس رضوی قرائت کرد.

در ادامه سیدسکندر حسینی، شاعر افغانستانی دو غزل از آثار خود را خواند که در نخستین غزل به این حادثه تلخ و تأکید بر برادری میان دو ملت اشاره شده بود و دومین غزل نیز شعری درباره امام خمینی(ره) بود که تقدیم حاضران شد.

تأکید فرهنگیان مهاجر افغانستان بر پیوند استوار بین دو ملت ایران و افغانستان

در ادامه این برنامه مژگان نظری، معلم و فرهنگی افغانستانی که به نمایندگی از کانون فرهنگیان و مهاجران در ایران که در این نشست حضور پیدا کرده بود، سخن گفت.

نشست بزرگداشت شهدای روحانی حرم مطهر رضوی

وی تصریح کرد: ما نیز به نوبه خود غمگینیم، حوادثی از این دست چه در افغانستان و چه در ایران باعث رنجش دو ملت است با این حال پیوند و برادری بین دو ملت آن‌قدر استوار است که بین آن‌ها تفرقه و جدایی ممکن نیست.

وظیفه اهل فرهنگ و رسانه در تبیین حوادث اخیر با روایتی صحیح

در ادامه محمدحسین نجفی، ناشر و از اصحاب فرهنگ افغانستان سخن گفت. وی در ابتدای سخنان خود شهادت این دو بزرگوار را به مردم فهیم ایران و افغانستان تسلیت گفت.

وی تصریح کرد: پیش‌تر نیز حوادث تلخی به وقوع پیوسته است که منجر به محدودیت‌ها و آزارهایی برای جامعه مهاجر افغانستانی در ایران شده است، حوادثی مانند شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف یا جنایت‌های خفاش شب که در مقطعی به افغانستانی‌ها نسبت داده شد و یا حوادث تلخ دیگری از جمله قتل دختربچه افغانستانی در حاشیه شهر تهران یا شایعات مرتبط با به آب افکنده شدن مهاجران افغانستانی در مرز دو کشور، با این حال مردم دو کشور این حوادث را پشت سر گذاشته و امروز نیز من با سخنان دکتر موسوی کاملاً موافق هستم.

نشست بزرگداشت شهدای روحانی حرم مطهر رضوی

 به گفته نجفی اگرچه بارها شاهد این حوادث تلخ بوده‌ایم و این حادثه نیز آخرین آن‌ها نخواهد بود، دشمنان در کمین هستند که از جایی به ما ضربه بزنند برای اینکه نفاق و دورویی ایجاد کنند؛ با این حال وظیفه فرهنگیان و اصحاب رسانه این است که در میدان حاضر باشند و سواد رسانه را به شکلی به مردم آموزش دهند که مردم بفهمند این اتفاقات خواسته ملت‌ها نیست بلکه از سوی منابع دیگری رقم خورده است. از سویی مسئولان ایران نیز باید به نیروی انتظامی گوشزد شود که در برخوردهای خود برای پیگیری این حادثه بهانه‌ای به دست دشمن ندهد. چرا که دست‌هایی هستند که قصد بر هم زدن رابطه بین ایران و افغانستان را برهم بزند حال آنکه جان ما جان همدیگر است.

نشست همدلی ملت ایران و افغانستان عصر امروز، 21 فروردین به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان با حضور اصحاب رسانه و فرهنگ افغانستان، برخی از معاونان و مدیران وزارت امورخارجه و ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در پایان این نشست فرهیختگان، ادبا و شعرا علاوه بر شعرخوانی، بر ضرورت همبستگی و وحدت دو ملت ایران و افغانستان تأکید و با محکومیت این جنایت، آن را توطئه دشمنان اسلام و دو ملت برادر ایران و افغانستان توصیف کردند.

 

انتهای پیام
captcha