ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) به‌درستی برای زنان تبیین نشده است
کد خبر: 4048693
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
انسیه خزعلی بیان کرد:

ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) به‌درستی برای زنان تبیین نشده است

معاون رئیس جمهور در امور زنان در کنگره بین‌المللی «ام‌المؤمنین خدیجه کبری(س)؛ اول بانوی اسلام» گفت: ایمان خالص، زحماتی که در راه ترویج دین و حمایت از همسرشان کشیدند و شرایطی که ایشان داشتند، برای زنان و دختران ما به درستی تبیین نشده است.

ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) به‌درستی برای زنان تبیین نشده است

به گزارش ایکنا، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان، 22 فروردین ماه در دومین کنگره بین‌المللی «ام‌المؤمنین خدیجه کبری(س)؛ اول بانوی اسلام» که در سالن وحدت بعثه مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد، با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مظلوم واقع شده است، گفت: ایمان خالص، زحماتی که در راه ترویج دین و حمایت از همسرشان کشیدند و شرایطی که ایشان داشتند، برای زنان و دختران ما به درستی تبیین نشده است.

وی افزود: سه ویژگی مهم در زندگی آن حضرت وجود دارد که باید در آن تامل و تدبر شود و از آن الگو بگیریم؛ ویژگی نخست، اولین بودن ایشان است؛ اولین بودن نیازمند شجاعت، جسارت و ایمان و یقین است. اولین بودن یعنی خطرکردن و پیشگام بودن و ایمانی که شک در آن وجود ندارد. کسانی که اول هستند همیشه بیش از دیگران هزینه می‌دهند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند و حضرت خدیجه(س) هم بدون اینکه به سختی‌های مسیر خود بیندیشد، بر اساس تکلیف از پیامبر(ص) حمایت کرد. 

خزعلی بیان کرد: ویژگی دیگر ایشان آن بود که قبل از فتح مکه به حمایت از پیامبر شتافتند، در صورتی که تمامی همسران ایشان بعد از فتح مکه و در دوره مدینه با ایشان ازدواج کردند. کسانی که در سختیها و مشکلات پیشگام هستند، اجرشان مضاعف است، و او در شرایطی که همه، پیامبر(ص) را تکفیر و شماتت کردند و زخم زبان می‌زدند به پیامبر(ص) ایمان آورد.

فداکاری خالصانه در راه پیامبر(ص)

معاون رئیس جمهور در امور زنان تصریح کرد: با تمام وجود آمدن و همه چیز را خالصانه در طبق اخلاص گذاشتن، سومین ویژگی آن حضرت است؛ خداوند در این باره در آیه 15 حجرات فرموده است: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ. کسانی که عمل آنها با گفتارشان منطبق است صادق هستند.

وی افزود: آن حضرت، سختی و مشقت بدنی و روحی را در حصر اقتصادی و فرهنگی شعب ابی طالب تحمل کردند و با مال و جان در این مسیر وارد شد و اگر مال او نبود اسلام به این مرتبه و رشد نمی‌رسید و این سرمایه توانست اسلام را رشد دهد و پیامبر هم قدردان این زحمات است.

صداقت بی وصف

وی با بیان اینکه نیت پاک است که در رساندن دین به همگان و تاثیرگذاری آن نقش‌آفرین است، تاکید کرد: از القابی که متصف به آن هستند، صدیقه است که از القاب دخترشان حضرت فاطمه هم هست. فردی خدمت پیامبر(ص) رسید و از او پرسید چگونه صبح کردی و او عرض کرد آن گونه صبح کردم که دوست دارم خون گلویم را در راه دین بدهم و جانفشانی کنم و دیری نپایید که در یکی از جنگ‌ها تیری به گلوی او خورد و شهید شد و پیامبر فرمود او صداقت داشت و خداوند هم با صداقت با او همراهی کرد. این صداقت‌ها با ارزش‌ترین سرمایه مؤمن در مسیر زندگی است.

خزعلی اضافه کرد: بر اساس آیه شریفه، تنها کسانی مؤمن هستند که ایمان آورده و شک نکنند و یا ایمان در مسیر حرکت کرده و با مال و جان صداقت خود را نشان دهند. حضرت خدیجه(س) نمونه بارز صدق و صفا، نیکی و گذشت و اخلاص و انصاف بود و برای همه به خصوص ما زنان الگوی بی نظیر است و نشان می‌دهد یک زن هم می‌تواند یک فعال اجتماعی و هم همسر و مادر نمونه باشد. او مدیر اقتصادی، تاجر و کارآفرین بود و جهت‌دهی صحیحی در کسب منفعت داشت که باید ابعاد زندگی ایشان را بشناسیم و در مسیر عمل به آن گام برداریم. 

انتهای پیام
captcha