حضرت خدیجه(س)؛ قربانی جنگ معرفتی دشمنان
کد خبر: 4049010
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد:

حضرت خدیجه(س)؛ قربانی جنگ معرفتی دشمنان

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) یکی از قربانیان جنگ معرفتی دشمنان در تاریخ هستند، گفت: دشمنان تلاش زیادی کردند تا او را آماج تهمت قرار داده و فضائل او را منکر شوند؛ امروز هم ملت ایران در یک جنگ معرفتی و شناختی قرار دارد.

علیرضا اعرافی به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و استاد سطح خارج حوزه، 23 فروردین ماه در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود که در دفتر رهبر انقلاب در قم در حال برگزاری است، به سالروز وفات حضرت خدیجه(س) پرداخت و گفت: چندسال قبل دوستان ما در جامعه المصطفی(ص) اقدامات خوبی را برای بزرگداشت حضرت خدیجه(س) انجام دادند و همایش فاخری طراحی شد و حاصل آن چند جلد کتاب شد که از جمله آن می‌توان به کتاب «موسوعة ام المؤمنین السیده خدیجه فی مصادر اهل السنة» به زبان عربی اشاره کرد. 

وی افزود: این کتاب موسوعه و دانشنامه حضرت خدیجه در منابع تاریخی و روایی اهل سنت در دو جلد است و کمتر مطلبی فروگذار شده است و آنچه در قرون نخستین از اهل سنت در مورد آن بانوی گرامی وجود داشته جمع شده است. از زبان اهل سنت تمجیدهای فراوانی از خدیجه(س) صورت گرفته و به ابعاد و زوایای دلنشینی اشاره شده است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه دانشنامه حضرت خدیجه(س) به فارسی در دو جلد مشتمل بر بیش از صد مقاله و مطلب، از دیگر دستاوردهای این همایش است، تصریح کرد: مجموعه مقالات صدف کوثر هم در سه جلد جمع‌آوری شده است. در این مقالات، به آیاتی که مرتبط با آن حضرت است، اشاره شده است. 

دسیسه ضد اهل بیت(ع)

وی بیان کرد: دسیسه‌های سنگینی در تاریخ اسلام نسبت به خاندان پیامبر(ص) و به خصوص حضرات فاطمه(س)، خدیجه(س) و امام علی(ع) بسیار متعدد و متنوع بود.  این نقشه‌ها دو نوع بود: یکی مبارزه عملی با خاندان پیامبر(ص) بود که امروز هم در قالب داعش و تکفیر در حال انجام است و معاندان، زنجیره‌وار در طول تاریخ در برابر خاندان پیامبر(ص) ایستادند. این جریان موفقیت‌هایی هم به دست آورد ولی اگر ایستادگی و مقاومت ائمه(ع) و پیروان ایشان نبود، اثری از اسلام باقی نمی‌ماند.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: نقشه و روش دوم، طراحی به ظاهر علمی و زیر و رو کردن تاریخ و تفسیر و حدیث و علوم اسلامی بود برای اینکه نه در عمل بلکه در ذهن و اندیشه، عالم اسلام، خط نبوی و فاطمی و علوی را تخریب کنند. امروز تهاجم فرهنگی هم در قالب جنگ عملی و کارزار اندیشه و معرفت صورت می‌گیرد و به تعبیری ما در  جنگ معرفتی قرار داریم.

وی تاکید کرد: امروز دشمنان با تولید مستمر و انبوه تحلیل‌های باطل و معلومات غلط و ترویج اندیشه‌های ضلال در صدد کارزار سنگین معرفتی و جنگ درونی هستند و چنین جنگی، راه دوم در برابر خاندان پیامبر(ص) بود. این جریان رونوشتی از فضائل امام علی(ع) و خاندان پیامبر(ص) را گرفته و همان را با تحریف به افراد دیگر مانند معاویه تطبیق کردند. چهره‌ای که هیچ قابل دفاع نیست و متاسفانه برخی درصدد تطهیر او هستند. البته اینها به محو مناقب اهل بیت(ع) هم همت گماشتند که سیاست منع نقل حدیث در این راستا بود.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: سیاست دیگر این جریان، جعل حدیث بود و تلاش شد تا ذهن جامعه اسلامی را از خاندان پیامبر(ص) برگرداندند و فضا را تیروه و تار کنند تا امت اسلامی نتواند راه را از چاه تشخیص دهد. برخی واقعا مغرض نبودند ولی نتوانستند در کارزار عظیم معرفتی و جنگ شناختی تشخیص درستی بدهند؛ کسانی که پشت امام علی(ع) را خالی کردند و در جریان امام حسن(ع) عقب‌نشینی و در ماجرای کربلا سکوت کردند، بخش اعظمی ناشی از تشخیص نادرست در جنگ شناختی و معرفتی بود و بخش اندکی مغرضانه بود. 

دسیسه برای محو فضائل حضرت خدیجه(س)

وی با بیان اینکه یکی از قربانیان این جنگ معرفتی، حضرت خدیجه(س) بود، افزود: در بین امهات مؤمنین، فرد پاک و بی خطا و مومنه حقیقی، خدیجه(س) بود و پیامبر(ص) تا ایشان زنده بودند با فرد دیگری ازدواج نکردند؛ او قطعا در قله امهات المؤمنین است ولی جنگ معرفتی نه تنها مانع از درخشش این خورشید فروزان شد، بلکه تهمت‌هایی به او زدند و تلاش کردند تا در تاریخ دفن شود. 

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برخی عوامل باعث افزایش عقاب گناه می‌شود، تصریح کرد: برخی عوامل هم ثواب کارهای نیک را افزایش می‌دهند، از جمله بنانهادن یک سنت حسنه و کار خوب، سرعت در عمل، اقدام خوب به خصوص در فرائض اجتماعی و آن هم در وحشت و تنهایی و سختی، سختی زیاد در اجرای یک کار، عمق معرفتی یک عمل، اخلاص در عمل، اینکه کسی هیچ مزدی دنیایی از کاری که برای اسلام می‌کند نگیرد، شجاعت، استقامت و اینکه پایه خوبی از جوانی شروع شود.

فهم راهبردی خدیجه(س) در شناخت تحولات 

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) مصداق بارز این ویژگی‌ها بود، افزود: حضرت خدیجه(س) یک فرد راهبردی، پیش‌بین و آگاه بر تحولات تاریخ بود؛ برخی افراد در شرایطی که دنیا در حال تحول است، آن را حس می‌کنند ولی بسیاری از افراد آن را نمی‌فهمند و عصر جاهلیت هم در آستانه یک رستاخیز عظیم در پرتو نبوت پیامبر(ص) بود ولی افراد اندکی این تحول را حس کردند. خدیجه کبری(س) از یک حس راهبردی برخوردار بود که فهمید خبرهایی در راه است. این فهم، خیلی متعالی است و همه افراد آن را ندارند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک تحول راهبردی در تمامی عالم بود. یکی دو ماه مانده به پیروزی انقلاب، برخی آقایانی که بعدها مسئولیت گرفتند و دچار لغزش هم شدند، وقتی امام مژده پیروزی می‌دادند، معتقد بودند که خبری نیست و ما وارد جنگ‌های چریکی خواهیم شد؛ بعثت پیامبر(ص) را هم معدود صاحبان بصیرت بودند که درک می‌کردند و خدیجه(س) پیشاپیش این تطور را فهمیده بود و در سیمای پیامبر(ص) هم تشخیص داد. 

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: حضرت خدیجه(س) در این تحول، کشنگر هم هست نه تماشاگر و بی تفاوت؛ خیلی اوقات افراد، بی بصیرت نیستند ولی وقتی می‌خواهند عمل کنند دل و جرأت راهبردی ندارند ولی او راهبران حرکت‌های فکری بود. ابن خلدون گفته است خدیجه(س) دعوت به اسلام نشد بلکه خودش همراه بود. او پیشاپیش فهمیده بود و پیشاهنگ و دلداده بود. 

وی اظهار کرد: اقدام و کنش اجتماعی در تنهایی و سختی مطلق و بی حد و حصر هم در این شخصیت دیده می‌شود و شاید فقط نمونه آن را بتوان در امام علی(ع) دید؛ خدیجه فقط برای شیعه نیست، او برای امت اسلامی و برای همه آزادگان عالم است؛ او راهبر معنوی، اخلاقی و روحی و اجتماعی برای همه بشریت است؛ وقتی هیچ کس نبود، او بود. وقتی عایشه حساسیتی نسبت به آن بانو داشت پیامبر(ص) فرمودند: کجا مثل او پیدا می‌شود، وقتی همه مرا راندند او مرا راه داد.

تاجر اخلاقی

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ویژگی دیگر آن بانو، تجارت اخلاقی و سالم بود و از ربا پرهیز داشت و همه اموالش را با روی گشاده پای نهاد اسلام ریخت و وقتی شعب ابی طالب ایجاد شد، اموال خدیجه(س) بود که آن جمع را نگه داشت و جلوی سقوط کلیت اسلام را گرفت. خدیجه(س) روی خوش ندید، پیروزی را در آغوش نکشید و قبل از فتوحات و هجرت از دنیا رفت که نهایت مظلومیت ایشان است.

وی با اشاره به وصیت حضرت خدیجه(س) گفت: در این وصیت آمد که او از پیامبر(ص) درخواست دارند مرا ببخش، پیامبر(ص) با سوز و گداز می‌گوید من تو را ببخشم؟ تو همه هستی خود را فدای اسلام کردی. مسئله دیگر دفن ایشان بود و وصیت دیگر خدیجه کبری(س) این بود که مراقب این دختر عزیز باش که در کودکی یتیم می‌شود و من نگرانم با فاطمه(س) چه کنند.

انتهای پیام
captcha