بیانیه گام دوم انقلاب منشور هدایتگر تحقق تمدن اسلامی است
کد خبر: 4049731
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

بیانیه گام دوم انقلاب منشور هدایتگر تحقق تمدن اسلامی است

یک کارشناس مذهبی در یزد با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب، مهمترین منشور هدایتگر رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی است گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، نخگبان، صاحبان تریبون، صاحبان تأثیر و نفوذ باید این بیانیه و ابعاد مختلف آن را تبیین کنند.

مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، کارشناس مذهبی در استان یزد، شب گذشته، 26 فروردین‌ماه در دورهمی شب‌های شهر خدا در مسجد جامع یزد با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب، مهمترین منشور هدایتگر رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی است اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری؛ نخگبان، صاحبان تریبون و صاحبان تأثیر و نفوذ باید بیانیه گام دوم انقلاب و ابعاد مختلف آن را تبیین کنند.

وی ادامه داد: ما اسباب و ظرفیت‌های تمدن‌ساز کم نداریم. به عنوان کشور جمهوری اسلامی، مسلمان و شیعه فرصت‌هایی در اختیار داریم که سایر مکاتب و تمدن‌ها در اختیار ندارند و با استفاده از آن ظرفیت‌ها خیلی زود می‌توانیم عالم را فتح کنیم.

مهدوی‌نژاد با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های تمدن‌ساز، منابع طبیعی و مادی غنی‌ را از آن جمله دانست و گفت: زبان و ادبیات فارسی نیز یکی از عناصر تمدن‌ساز به شمار می‌رود. در کشورهای مختلفی در پهنه آسیا تا اروپا زبان فارسی به عنوان زبانی قوی و اثرگذار در طول تاریخ مطرح بوده و هنوز هم است. 

فرصت‌ها و ظرفیت‌های تمدن‌ساز

این کارشناس مذهبی، فرهنگ و آداب و رسوم ملی، دینی و بومی جذاب، دین اسلام و مکتب تشیع به عنوان نرم‌افزار اصلی و غنی تمدنی، عقبه هویتی و سابقه مهم تاریخی در تمدن، چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته در طول تاریخ، مردم باهوش، بافرهنگ و باتمدن، هنر و معماری، غنای علمی و فکری را از دیگر ظرفیت‌ها برشمرد.

وی با این طرح این سؤال که چرا با وجود داشتن ظرفیت‌ها و فرصت‌های تمدن‌ساز، امروز دست برتر را نداریم پاسخ داد: سرمایه‌های فراوان مادی و معنوی که در اختیار ما و سایر کشورهای اسلامی است، قدرت‌آفرین است. از این رو دشمن در طول تاریخ در این سرمایه‌‌ها طمع و تهدید و غارت کرده‌ است. 

مهدوی‌نژاد افزود: اسلام دین آزادی‌بخش است و به مسلمانان اجازه نمی‌دهد که زیر بار زور بروند. این هم عنصر قدرت آفرین دیگری است، بنابراین دشمنان زیادی دارد. مورد دیگری که می‌توان اشاره کرد اینکه ایمان و معنویت به معنای واقعی در ما شکل نگرفته است.

وی با اشاره به تعریفی از معنویت و ایمان واقعی بیان کرد: ایمان یعنی باور و اعتقاد قلبی و معنویت از ایمان نشئت گرفته است. معنویتی که پشتوانه باور حقیقی نداشته باشد، معنویت نیست، بلکه تنها یک حس‌‌ و حال و فضای معنوی زودگذر است. همان حس و حالی که در روضه و زیارت و... برای انسان پیش می‌آید. معنویت اگر در وجود انسان مستقر شود، انسان را حفظ می‌کند و دائم الحضور می‌شود. وقتی سوخت ایمان را دائماً در وجود خودمان تأمین‌ کنیم، معنویت دائمی در وجود ما شکل می‌گیرد.

معنویت و ایمان واقعی

مهدوی‌نژاد ادامه داد: حس و حال‌های معنوی خوب است، ولی باید به دنبال استقرار معنویت و ایمان در وجودمان باشیم. لذا کسانی که در شرایط مختلف معنویت و تقوایشان را از دست می‌دهند، به خاطر این است که ایمان به معنای واقعی در وجودشان مستقر نشده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به مواردی که باید مؤمن به آنها باشیم بیان کرد: به وجود خدا، قدرت، رازقیت و حکمت خدا و...، به آخرت و حسابرسی قیامت، به غیب و عالم ملکوت، به همه انبیا، به کتاب و آنچه خدا در قرآن وعده داده است، به توانایی خود؛ اعتماد کنیم که این امت می‌تواند به توانایی برسد. مقام معظم رهبری در مورد مردم ایران می‌فرمایند: «من می‌دانم خداوند اراده کرده است این ملت را به عالی‌ترین درجات برساند.» شیاطین به شدت تلاش می‌کنند برای اینکه ما ایمانمان را از دست بدهیم. از ضعف ایمان ما سوء استفاده می‌کنند و همین ضعف ایمان، ما را عقب نگه می‌دارد. ولی اگر مقاومت کنیم، به‌ سعادت می‌رسیم و گره‌ها باز می‌شود. ولی همین که امتحان سخت می‌شود، شک می‌کنیم، این یعنی ایمانمان قوی نیست، در حالی که ما می‌توانیم با ایمان، تمدن خود را بسازیم. همان گونه که در آیه 136 سوره نسا آمده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان بیاورید.»

وی با اشاره به وجوهی برای دعوت دوباره به ایمان گفت: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! ایمانتان را حفظ و تقویت کنید. ای کسانی که به زبان ایمان آورده‌اید، قلبی هم ایمان بیاورید و کیفیت و عمق ایمانتان را بالا ببرید. ای کسانی که با قلب و زبان ایمان آورده‌اید، عملاً ایمان بیاورید. هر چقدر ایمان انسان قوی‌تر شود، اثرات آن بیشتر بروز و ظهور می‌کند. 

مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد در پایان یکی از مواردی را که به ما قدرت می‌دهد و ایمان ما را زیاد می‌کند، توسل به مؤمنان درجه یک و کسانی است که مظهر کامل ایمان بوده‌اند، دانست. 

انتهای پیام
captcha