مقاله دوتایی‌های قرآنی و فرضیه ویرایش متأخر قرآن رسمی منتشر شد
کد خبر: 4049922
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹

مقاله دوتایی‌های قرآنی و فرضیه ویرایش متأخر قرآن رسمی منتشر شد

مقاله دوتایی‌های قرآنی و فرضیه ویرایش متأخر قرآن رسمی (معرفی و نقد فرضیه گابریل رینولدز) توسط دکتر زهرا اخوان صراف، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه، به چاپ رسید.

زهرا اخوان صراف به گزارش ایکنا، مقاله دوتایی‌های قرآنی و فرضیه ویرایش متأخر قرآن رسمی (معرفی و نقد فرضیه گابریل رینولدز) توسط دکتر زهرا اخوان صراف، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه، به چاپ رسید.

قرآن‌پژوهان غیرباورمند، از دیرباز کیفیت تدوین و رسمی‌سازی قرآن را مورد مطالعه قرارداده‌اند. گابریل سعید رینولدز، استادیار مطالعات اسلامی و الهیات دانشگاه نوتردام آمریکا، در فرضیه اخیر خود با تعمیم روش‌های تحقیق مدرن در عهد جدید بر قرآن، و تمرکز بر دوتایی‌ها یا عبارات تکرارشونده قرآن، مصحف فعلی را محصول ویراستاریِ متأخر متن مکتوبی می‌داند که از دو مکتوب پیشینی مکی و مدنی فراهم آمده ‌است.

زهرا اخوان صراف، نویسنده این اثر و استاد دانشگاه قم در مقاله خود، پس از شرح فرضیه و روش کار رینولدز، خطاهای روشی او و عدول وی از معیارهای علمی خودش همچنین اعتبار علمی ایده وی را مخدوش کرده است.

وی سپس پیش‌فرض‌ها، مبانی و محتوای این دیدگاه را با طرح قیاس‌ناپذیری قرآن با عهد جدید و در نتیجه عقیم بودن تعمیم روش‌های تحقیقی عهد جدید بر قرآن، اصیل و تعمدی بودن تکرار در اسلوب بیانی قرآن، خواندنی و شفاهی بودن قرآن و انتقال آن بر بستر نقل سینه به سینه و از طریق قرائات اجازه‌دار، آشکار کردن آسیب‌هایی که غفلت از دیدگاه‌های قرآن‌شناسان مسلمان در علمیت طرح ایجاد کرده و نیز بیان نادرستی شواهد به خاطر سوء فهم‌های تفسیری، به شکل آکادمیک زیر سؤال برده، ضرورت جدی بازبینی آن را آشکار می‌کند.

این مقاله در شماره اخیر مجله علمی پژوهشی دین و دنیای معاصر منتشر شده است که علاقه‌مندان می‌توانند آن را در این آدرس دریافت کنند.
http://religion.mofidu.ac.ir/article_243662.html

انتهای پیام
captcha