لزوم رعایت آموزه‌های دینی در اخذ رضایت پرونده‌های قتل
کد خبر: 4050949
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
رئیس کل دادگستری استان کردستان تأکید کرد:

لزوم رعایت آموزه‌های دینی در اخذ رضایت پرونده‌های قتل

رئیس کل دادگستری استان کردستان بر لزوم رعایت آموزه‌های دینی در اخذ رضایت پرونده‌های قتل در استان تأکید کرد و گفت: صلح‌یاران استان باید با استفاده از راه‌کارهای مختلف در این زمینه عمل کنند.

جلسه کارگروه استانی پیگیری صلح در پرونده‌های قتل استان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت الاسلام سید حسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان امروز، 30 فروردین‌ماه در جلسه کارگروه استانی پیگیری صلح در پرونده‌های قتل استان بر لزوم رعایت آموزه‌های دینی در اخذ رضایت پرونده های قتل در استان تأکید و اظهار کرد: صلح‌یاران استان باید با استفاده از راه‌کارهای مختلف در این زمینه عمل کنند.

وی افزود: شیوه‌نامه جدید اخذ رضایت در پرونده‌های قتل توسط معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ساماندهی شده و تمامی مراحل اخذ رضایت در این پرونده‌ها باید با نظارت کارگروه استانی پیگیری صلح انجام پذیرد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان جرم قتل عمد را چند قسم ذکر و بیان کرد: باید میان قتل‌های عمد همراه با قصد قتل و قتل های عمد اتفاقی (و بدون قصد قبلی) تفاوت قائل شد چنانکه بعضی از قتل‌های با قصد قبلی نیز با توجه به نحوه ارتکاب قتل صِبغه جنایت به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به فشارهای بین المللی و حقوق بشری بر اجرای احکام قصاص نفس در کشورمان، اظهار کرد: در بحث اخذ رضایت و اصلاح ذات البین لزوما باید آیه شریفه «و لکم فی القصاص حیاه یا اولی الالباب» مورد نظر قرار گرفته و به گونه‌ای عمل کرد که ارزش بازدارندگی قصاص و نهایتا قبح بالای جرم قتل در جامعه مخدوش نشود چرا که بر اساس آموزه‌های دینی‌مان هرکسی یک نفر را به قتل برساند، همانند آن است که تمامی انسان‌ها را به قتل رسانده است.

حجت‌الاسلام حسینی خطاب به صلح‌یاران بر لزوم اتخاذ راهکارهای مختلف و متفاوت برای اخذ رضایت تأکید و بیان کرد: ضروری است در مرحله نخست تمامی پرونده های منجر به حکم قطعی قصاص نفس در محاکم استان کردستان، استخراج و در کارگروه استانی مورد بررسی و سپس به کارگروه‌های شهرستانی ارجاع و ضمن تعیین مدت برای اخذ رضایت بر فرآیند آن نظارت لازم صورت می‌پذیرد و در صورت عدم موفقیت کارگروه شهرستانی در اخذ رضایت، کارگروه استانی با استفاده از ظرفیت صلح‌یاران متنفذ به موضوع ورود کند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان افزود: بدیهی است در این راستا باید افرادی که مدت زمان بیشتری با حکم قصاص در زندان به سر می برند با رعایت تمامی جوانب اشاره شده در اولویت اخذ رضایت قرار گیرند.

بهادر اسدی، معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان نیز از فعالیت کارگروه استانی و شهرستانی پیگیری صلح در پرونده های قتل استان خبر داد و افزود: این کارگروه در استان به صورت ماهانه تشکیل می‌شود و بر مبنای سیاست‌های ابلاغی قوه قضاییه اقدام می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر حکم قطعی قصاص نفس 59 نفر در دادگاه کیفری یک استان کردستان صادر شده است و همچنین برای 77 متهم نیز به اتهام قتل در دادسراها و محاکم استان پرونده تشکیل شده است و صلح‌یاران می توانند با استفاده از ظرفیت‌های مختلف و بر اساس دستورالعمل مربوطه فعالیت کنند.

انتهای پیام
captcha