دوران امام علی(ع) مایه مباهات مسلمانان است
کد خبر: 4052641
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
نویسنده مسیحی لبنان:

دوران امام علی(ع) مایه مباهات مسلمانان است

جرج شکور، شاعر و نویسنده مسیحی اهل لبنان با اشاره به تأثیرپذیری خود از شخصیت امام علی(ع) اظهار کرد: برهه‌ای که می‌تواند مایه مباهات مسلمانان باشد، همان دوران امام علی(ع) است.

دوران امام علی(ع) مایه مباهات مسلمانان استبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت «روز نهج‌‌البلاغه» و در آستانه شهادت حضرت علی(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا مرتضوی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با چهار تن از ادبای مسیحی لبنانی شیفته مولای متقیان به گفت‌وگو نشست و دیدگاه آنان درباره شخصیت حضرت امیر و دلایل عشق و شیفتگی به ایشان و نقطه آغاز این دلدادگی را جویا شد.

ژوزف الهاشم، ادیب مسیحی سرشناس و وزیر اسبق لبنان، جرج صلیبا، اسقف کلیسای ارتدوکس جبل لبنان و طرابلس، جرج شکور شاعر و نویسنده مسیحی لبنان و میشل کعدی اندیشمند، نویسنده و ادیب مسیحی اهل لبنان در این گفت‌وگوی تلویزیونی به سؤالات رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص نقطه آغاز آشنایی با امام علی(ع)، ظرفیت نهج‌البلاغه در پاسخ به مسائل امروزی و تأثیرپذیری از نهج‌البلاغه پاسخ دادند.

پخش این گفت‌وگوها از سوی شبکه ماهواره‌ای الصراط لبنان و به‌صورت چند قسمتی آغاز شده و مورد اقبال کم‌نظیر مخاطبان قرار گرفته است.

نقطه اشتراک همه این ادبای مسیحی که با خلق آثار فاخر درباره شخصیت امام علی(ع) و ائمه معصوم(ع) به غنای گنجینه ادبیات اسلامی افزوده‌اند، تأثیرپذیری مستقیم آنان از زیبایی‌ها و ظرافت‌های بلاغی آن حضرت در کتاب نهج‌البلاغه است.

جرج جرداق، نویسنده و ادیب مشهور لبنانی که با خلق اثر کم‌نظیر امام علی(ع) صدای عدالت انسانی شناخته می‌شود، درباره بلاغت بیانات حضرت علی(ع) می‌گوید: سخنان وی پس از قرآن بزرگ‌ترین نمونه بلاغت است.

جرج شکور، شاعر و نویسنده مسیحی اهل لبنان در این گفت‌و‌گو تأکید کرد: برهه‌ای که می‌تواند مایه مباهات مسلمانان باشد، همان دوران امام علی(ع) است.

وی افزود: عظمت امام علی(ع) او را به سرودن یک حماسه شعری درباره شخصیت حضرت وا داشته است. او تأکید می‌کند که حماسه امام علی(ع) به همراه حماسه امام حسین(ع)، از فاخرترین اشعار او به شمار می‌روند.

 این شاعر مسیحی آنچنان شیفته و تحت تأثیر شخصیت امام علی(ع) قرار گرفته است که ایشان را یار همیشگی خود قلمداد می‌کند.

شکور در این باره می‌گوید: امام علی(ع) رفیق راه من است. من او را همیشه در کنار خود دارم و همواره مرا به راه راست هدایت می‌کند.

جرج صلیبا، اسقف کلیسای ارتدوکس جبل لبنان و طرابلس نیز اظهار کرد: توجه به شخصیت و الگوی رفتاری امام علی(ع) نیاز مبرم جهان امروز است.

وی افزود: با الگوبرداری از شخصیت امام علی(ع) راه هدایت و حرکت به سمت حقیقت هموار می‌شود.

جرج صلیبا آموزه‌های نهج‌البلاغه را کلید اصلاح‌گری، سازندگی و پیشرفت قلمداد کرد و گفت: سازمان بین‌الملل می‌تواند نهج‌البلاغه را به عنوان اصل و مبنا برای عدالت و حقوق بشر قرار دهد.

صلیبا بر این باور است راهکارهای ارائه شده در نهج‌البلاغه بهترین راه حل برای رسیدگی به چالش‌ها‌ و بحران‌هایی است که کشورهای مختلف در دوران کنونی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

ژوزف الهاشم، ادیب مسیحی سرشناس و وزیر اسبق لبنان نیز در سخنان خود به‌ بدبینی و دیدگاه‌های واهی برخی جریان‌ها اشاره کرد و گفت: همواره در شگفتم از کسانی‌که به دلایل واهی از استد‌لال و احتجاجم به سخنان امام علی(ع) خرده می‌گیرند.

وی همچنین، تصریح کرد: امام علی(ع) نماد مفهوم عالی انسانیت است.

میشل کعدی، ادیب سرشناس لبنانی درباره نقطه آغاز شیفتگی به امام علی(ع) گفت: بذر عشق و محبت به امام علی(ع) را پدرم که شیفته نهج‌البلاغه بود، در دل من کاشت. همچنین بنا به توصیه پدرم بود که رساله مقطع دکتری‌ را درباره شخصیت امام علی(ع) نگاشتم.

کعدی در بخشی از سخنان خود، به برخی فضایل امام علی(ع) اشاره کرد و مولای متقیان را بزرگترین نعمت خداوند بر روی زمین قلمداد کرده و ایشان را برگزیده الهی دانست.

انتهای پیام
captcha