پنجه‌ واکسن هراسان روی گلوی بیماران کرونا در قم
کد خبر: 4053100
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳

پنجه‌ واکسن هراسان روی گلوی بیماران کرونا در قم

در جلسه ستاد مدیریت بحران قم‌ مسئله تبلیغات و قدرت رسانه‌ای گروه‌های واکسن‌هراسی در ایجاد ترس در بین مردم برای تزریق واکسن و تاثیر آن در مرگ و میرهای کرونایی مطرح شد.

به گزارش ایکنا از قم، مهدی مصری، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه ستاد مدیریت بحران کرونا که امروز هفتم اردیبهشت‌ماه در سالن استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: همچنان میزان تجمعات و اجتماعات در قم بالا بوده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این تجمعات به کمتر از ۲۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به مشکل تزریق واکسن در قم، ادامه داد: در حالی تزریق دُز چهارم واکسن برای سالمندان در سطح کشور آغاز شده که قم هنوز در پوشش دُز سوم با چالش همراه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به رویکرد دانشگاه علوم پزشکی قم در راه اندازی واحدهای سیار واکسیناسیون اضافه کرد: بدلیل اهمیت سلامت و حفظ جان شهروندان، این دانشگاه به صورت نقطه‌ای به دنبال افزایش پوشش واکسیناسیون در گروه های پرخطر است.

مصری ابراز کرد: میزان مرگ و میرهای کرونایی در قم متناسب با متوسط کشوری است؛ واکسیناسیون ناقص از عوامل مهم در افزایش مرگ و میرهای ناشی از این بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر کارآیی واکسیناسیون در کاهش مرگ و میرهای کرونایی، تصریح کرد: در هر کدام از شهرهایی که پوشش واکسیناسیون بیشتر بوده میزان مرگ و میر و بستری‌های کرونایی کاهش چشمگیری داشته است.

وی با هشدار نسبت به خطر بیماری کرونا در گروه سنی نوجوانان و کودکان ابراز کرد: حدود نیمی از بستری های بیمارستانی قم را این گروه سنی تشکیل می‌دهد که برخی از آنها به دلیل ابتلا به ویروس‌های فصلی در بیمارستان بستری هستند.

واکسن‌هراسی از عوامل اصلی کُندی واکسیناسیون در قم

علیرضا کوهپایی، معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه تصریح کرد: هم اکنون بخش خلجستان در وضعیت قرمز و شهرستان جعفرآباد نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طی یک هفته از ۵۰۳ نفر در طرح شهید سلیمانی رهگیری انجام شده است، بیان کرد: تزریق دُز دوم و سوم واکسن در قم رضایت‌بخش نیست و از متوسط کشوری کمتر است.

کوهپایی با اشاره به گزارش اپیدمیولوژی کرونا تا ششم اردیبهشت ماه جاری یادآور شد: واکسن هراسی یکی از عوامل اصلی و مهم در کاهش استقبال و رغبت مردم به تزریق واکسن به خصوص در دُز سوم آن است.

وی با انتقاد از قدرت رسانه ای گروه های واکسن هراس در قم تصریح کرد: برای توسعه و افزایش ضریب واکسیناسیون در این استان در مرتبه اول باید با روشنگری هراس از تزریق واکسن در بین مردم از بین برود.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز کرد: میزان مرگ و میر کرونایی در قم در مقایسه با سایر استانهای کشور وضعیت عادی دارد و تعداد مرگ و میرها در این استان بیشتر از استانهای دیگر نیست و درصد مرگ به بستری حدود ۶ درصد در پیک ششم بوده که کمتر از پیک پنجم را نشان می دهد.

کوهپایی با بیان اینکه میانگین سنی فوتی های کرونایی در پیک ششم ۷۱ سال بوده است، نسبت به افزایش ضریب واکسیناسیون در گروه های پرخطر تاکید کرد.

هر هفته فقط یک درصد افزایش پوشش واکسیناسیون در قم

عباس ذاکریان، فرماندار قم نیز در ادامه با اشاره به روند کند واکسیناسیون عمومی در قم بیان کرد: به‌صورت متوسط هر هفته فقط یک درصد به پوشش واکسیناسیون عمومی کرونا در قم افزوده می‌شود.

علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در ادامه با انتقاد از پیشنهاد شورای اسلامی شهر در افزایش صددرصدی نرخ سرویس مدارس بیان کرد: سرویس مدارس مهمترین جنبه اعتراضی والدین پس از بازگشایی مدارس بوده است.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش از زمان بازگشایی مدارس تلاش کرده تا فاصله‌گذاری مورد نظر را به‌صورت دقیقی اجرا کند و هم اکنون در فاصله ۳ هفته تا پایان سال تحصیلی هیچ کلاس غیرحضوری در این استان دایر نیست.

رحیمی یادآور شد: از حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر پرسنل اداری و فرهنگیان استان قم حدود ۴ درصد هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند.

همچنین حجت‌الاسلام علی اشرف عبدی، مدیر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز بیان کرد: نماز عید فطر در شبستان امام خمینی(ره) به امامت آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت حرم مطهر با اتصال به فضاهای رو باز اقامه خواهد شد.

علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم نیز در پایان این جلسه، یادآور شد: با آغاز ماه مبارک رمضان ضریب اشغال تخت های اقامتی قم ۵۰ درصد کاهش و به حدود ۵۵ درصد رسیده است.

انتهای پیام
captcha